Skip to main content

Dilemma rakyat. Antara perubatan kerajaan dengan swasta.

Oleh : AdukaTaruna

Gua pun tak pasti sama ada gua ni betul atau tidak. Tapi, base on pemerhatian gua, dan cerita rakan2, maka gua taip la N3 gua nih.

Member gua si Ayet (bukan nama sebenar), masa isterinya bersalin anak pertama, mereka menggunakan perkhidmatan swasta. Az-zahra apa ntah kat Bangi. Anak pertama dikatakan bermasalah membuatkan doktor sarankan pembedahan.

Anak kedua si Ayet juga doktor sarankan pembedahan. Di swasta jugak. Gua tak tahu sama ada benar atau tidak, atau ianya bermotifkan duit. Kalau pembedahan, swasta akan caj mahal woo.. Kalau gua benar, maka gua rasa sistem menzalimi si Ayet.

Kini isteri Ayet dikatakan hanya selamat melahirkan seorang anak sahaja lagi. Kerana sudah 2 kali pembedahan. 2 anak pertama lelaki. Dan keluarga Ayet mengharapkan kali ini perempuan.

Itu cerita swasta. Bagaimana dengan cerita kerajaan? Gua bimbangi, wujud satu falsafah, sampai bayi mampos pun, kalau boleh elakkan pembedahan. Mahal. Doktor pula kena kerja lebih berat. Maka, kita tersepit dalam 2 sistem yang wujud.

Apakah ada satu sistem yang boleh pembaca cadangkan untuk kita atasi benda ini selepas Malaysia Baru nanti?



Comments

  1. Salam bro.

    ni pengetahuan gua pasal dokter2 nih...jiran gua dokter & gua ada tanya dia pasal bende nih. (dokter2 spital kerajaan takkan jawab bende nih sebab derang bizi sangat-bende free atau bayar singgit...beribu la yg datang spital kerajaan)

    pasal bedah2 nih, besanya awal² lagi si ibu tu tau yang dia boleh bersalin normal atau disyorkan utk operate - ceaser.

    dokter spital kerajaan nih mmg kalo bole derang tak nak buat pembedahan 'saja²'(biasanya diminta oleh ibu2 yg boleh bersalin normal tapi nak bedah gak - konon tak nak sakit masa bersalin)

    Komplikasi (masalah) kepada ibu selepas bersalin secara ceaser tu adalah lagi tinggi berbanding bersalin normal.

    Kalau anak no 1 lahir ikut ceaser...no 2 pun ikut ceaser...yg ke 3 pun kena ceaser gak sebab tempat operate tu boleh pecah bile si ibu tu meneran...senang citer...no 3 tu konfem kene bedah.

    kat spital kerajaan, kalo si ibu tu bule bersalin normal...tapi nak jugak bedah / ceaser, dia akan diberi kaunseling pada semua risiko....kalo si ibu tu nak jugak ceaser...dan dokter mmg tak nak buat ceaser, dokter sajes utk buat di swasta saja...

    melainkan kes2 ceaser / operate wajib...itu akan dibuat di spital kerajaan...

    contoh2 kes wajib adalah
    - baby oversize
    - takanan darah tak normal
    - si ibu ada penyakit
    - baby tak normal (songsang)
    - tali pusat bole belit leher baby
    - dan banyak lagi....

    hujung cerita...spital kerajaan mmg tak nak buat ceaser / operate utk ibu2 yg boleh bersalin normal, digalakkan bersalin normal tapi nak bedah gak atas alasan tak nak sakit.

    ReplyDelete
  2. Bhai AT, try usha UK punya NHS n polisi2 dia. Sambil2 tu layan movie Sicko hasil tgn Michael Moore. Sebaik2 sistem gua rasa perkhidmatan kesihatan percuma! Doktor semua dh angkat sumpah sblm mula berkhidmat. So diorg boleh keje dgn ikhlas tanpa fikir pasal beban kewangan pesakit.

    Sykt insurans boleh go to hell..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste