Skip to main content

Peralihan kuasa MB Kelantan

Oleh : AdukaTaruna

Blog gua ni kecil jer. Bukannya rasmi macam Harakah. So, gua ingat takpa kot gua tulis pendapat gua ketika fasa anytime PRU nih.

Gua berpendapat, TGNA perlu membuat satu plan peralihan kuasa selepas PRU13 ni. Tak jadi MB dan tidak bertanding ADUN untuk yang akan datang. Tapi Mursyidul Am still pegang. Sebab konsep pemerintahan Kelantan oleh PAS adalah dari parti ke kerajaan.

Dalam keadaan TGNA yang uzur, gua kesian sungguh la. Baca plak pengakuan TGNA sendiri yang ada fanatik mana ntah sergah bila TGNA suarakan hasrat untuk berundur, membuatkan gua lagi la kesian.

Tambah kesian lagi kalau kat kubur nanti ada rakyat yang meminta haknya dari TGNA yang uzur secara fizikal. Tidak hadir fizikal atau sebagainya. Hak rakyat ke atas TGNA dalam bentuk fikrah gua rasa takda masalah. Tapi hak rakyat ke atas TGNA dalam bentuk fizikal gua rasa maybe ada prob.

Nak suh TGNA undur skang, gua pun tak setuju. Tapi kalau boleh lah, suara hati gua, selepas PRU13, TGNA umumkan bersara dari kerajaan, still menjadi Mursyidul Am, dan mengumumkan pelan peralihan kuasa. Tukang umum jer la. Sebab plan tu sebenarnya dibuat secara syura.

Jadi MB Kelantan dapat seorang yang memiliki kekuatan untuk menunaikan hak2 fizikal rakyat. Bab fikrah takda masalah sangat. Walau memang perlu kuat, tetapi as Mursyidul Am dan syura tu ada, maka kerajaan akan dikawal parti.

Gano gulawe?

Comments

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n