Skip to main content

Pengalaman gua menerima duwet BR1M.

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Tadi, jam 3 petang, pada 25 Februari 2012, gua telah menghadiri ceramah UMNO bagi mematuhi prosedur mendapatkan BR1M. Sebelum ni, gua rahsiakan tarikh. Sebab gua tak nak ada apa2 masalah2 kejakunan orang2 UMNO terhadap orang2 macam gua. Kalau berlaku apa2, yang ke lokap gua, bukan samseng2 UMNO nih.

Tapi memandangkan Jeming Hassan terlebih dahulu 'buat kes' pada penyampaian BR1M di tempat sama, sampai Datuk Dali (UMNO bahagian Pengkalan Chepa cabar Jeming naik pentas keesokkannya, time Jeming takda lah) maka, kehadiran gua tadi turut dinanti. Cet! Seorang lelaki dewasa sekitar 40an telah menghampiri gua. Berpakaian preman.

"Assalamualaikum.. Aduka. Awak tak kenal saya. Tapi saya kenal awak. Minta maaf deh. Terima bantuan sahaja yer. Jangan buat kes."

"Ha.. kalau gitu, ni nak daftar mana?" Gua malas nak melantun. Terus meletakkan situasi kepada BR1M. Alhamdulillah. Gua mendapat kerjasama yang baik.

[2]
Sebelum gua menerima BR1M, gua dapat maklumat dari Jean Francoise bahawa ada rakan UMNOnya yang dapat 2 kali. Menjelang hari penerimaan, cerita tersebut semakin panas. Ini membuatkan gua lebih berminat mengkaji kelemahan mekanisme penerimaan bantuan tersebut. Dari mana wujudnya peluang manipulasi sistem.

1. Dapat surat dari Tok Penghulu UMNO.

2. Serah surat + tandatangan penerima + kp + cop jari di kertas voucer.

3. Penerima diberikan pas. Kertas kuning. Photostat. Ruangan untuk nama guna tulisan tangan yang huduh sekali. Gua tak tangkap gambar pasal lelaki tadi follow gua.

4. Pas buatan tangan manusia yang mengantuk tu, adalah lesen kita masuk dewan. Hanya penerima sahaja dibenarkan masuk dewan.

5. Ceramah politik hasut-menghasut.

6. Ketua dan Timbalan Ketua UMNO turun pentas dan bersalaman secara barisan kerusi ke barisan kerusi kesemua penerima.

7. Pas buatan tangan tadi diserahkan kepada pengiring Ketua dan Timbalan UMNO, dan balasan kepada perbuatan tersebut ialah sampul surat cash RM500.

Di sinilah wujudnya peluang manipulasi duit.

1. Katakan penerima berjumlah 10 orang. Duit cash yang turun bukannya 10 x RM500 = RM5000. Tetapi lebih dari itu.

2. Duit lebih itu adalah untuk pengurusan majlis. Voucher dipulangkan kepada UMNO. Bukan kepada bank / pejabat pos bagi mendapatkan cash.

3. Petugas2 UMNO yang kecil2an boleh mendapatkan lebih dari 1 kali, dengan menciplak pas buatan tangan tersebut. Duduk di kerusi depan, serahkan pas, terima sampul duit, keluar dewan, masuk semula di kerusi belakang, serahkan pas buatan tangan yang baru, terima lagi sampul duit. Sampul duit tanpa nama diberikan 100% berlesenkan pas buatan tangan.

[3]
Datuk Dali juga kena sound dengan 2-3 orang anak muda, bahagian kiri dewan. Barisan yang sama dengan gua. Mujur gua duduk bahagian kanan dewan. Kalau tak, tak pasal2 lelaki yang gua percaya polis tadi melokapkan diri gua ini atas tuduhan kepala pemberontak.

Kesnya berpunca ketika Datuk Dali mendakwa UMNOlah parti Islam sebenar. Tak perlu guna slogan untuk tegakkan syiar Islam. PAS guna islam, bla bla bla DAP, Karpal, bla bla bla. Ketika tengah kusyuk tempik-menempik isu yang sesuai untuk pengundi berpengetahuan rendah, azan sudah berkumandang.

Seorang pemuda sound, azan. Tapi Datuk Dali tak dengar. Akhirnya 2-3 anak muda sound.

"Azan nu weiii.."

"Oloh la... Azan Asar nu weii.."

Seorang petugas yang berbaju jenis F1 merah, bertulis Pengerusi JKKP buat isyarat tangan 'payung' kepada Datuk Dali. Datuk Dali angkat kepala tanda masih tak faham. Petugas tadi buat isyarat tapak tangan di telinga (takbir) tanda azan solat.

Datuk Dali berpaling ke belakang dan bertanya pada barisan pimpinan di pentas. Dan microphone menangkap kata-kata Datuk Dali sebagai :

"Asar kul brapo?"

Beberapa pakcik geleng2 kepala. Seorang pemuda tambah ajinomoto dengan bersuara:

"Cerita Islam pung pang pung pang. Asar pun tak tau kul berapa. Kecek sehala buleh la...."

Ajinomoto tersebut bersambut dengan riak2 setuju oleh beberapa orang sambil berpaling kepada gua. Ketika itu barulah gua mendapati orang yang tambah ajinomoto tersebut adalah gua sendiri. Cepat2 gua berpaling ke belakang juga bagi mendummy keadaan konon2nya orang belakang gua yang tambah ajinomoto. Sambil mengusha kot2 lelaki berpakaian preman tadi sudah stanby mengambil langkah2 melokapkan diri gua. Mujur gua tak nampak lelaki tersebut.

[4]
Sampai rumah, Datuk Seri najib kol gua.

"Aduka.. duwet RM500 tu wi ko kawe smula."

"Eh eh...sedap lu jer. Apsal plak."

"Roadtax keto demo mampoh lamo doh. Saman blaclist ado so. Jange buak2 lupo deh."

"Natey."

Comments

  1. Salam Yob Aduka yg Agak-agak Hensom, Ajinomoto tu perasa apo deh? Lein kali bawe kicap sekali deh,,,...eh bud-du, baru sedak!

    ReplyDelete
  2. Bhai AT...

    Tak aci la lu bleh dapat BR1M ... gua haram tabley dapat... ha ha ha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  3. Bhai AT, gua peminat tajuk2 lu. Gua kat KB ni. Meh la minum2 gua belanja...

    ReplyDelete
  4. Ajinomoto lu memang best bro!! pedas...pedas...

    ReplyDelete
  5. Ajinomoto lu memang best bro!! pedas...pedas...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste