Skip to main content

Kenali 5 jenis artis / Selebriti.

Oleh : AdukaTaruna

Artis / celebrity pada gua ada 5 jenis.

1. Berani berada dalam kelompok tertindas secara rasmi.
2. Berani berada dalam kelompok tertindas secara jemputan.
3. Tidak berani berada dalam kelompok tertindas (rasmi atau jemputan).
4. Berada di kelompok penindas secara rasmi kerana idealogi.
5. Berada di kelompok penindas kerana cari makan.


Contoh jenis 1.
Ini adalah contoh artis jenis 1. Sanggup masuk dalam ruang sempit dan ditindas demi membebaskan jiwa. Bob Lokman, Sham Kamikazee antaranya. Mereka berani secara rasmi.

Contoh jenis 2.
Contoh 2 adalah artis yang tidak akan masuk dalam kelompok tertindas secara rasmi. Tetapi berani memenuhi undangan secara professional. Antaranya ialah Ustaz Zamihan, Wardina, Amy Search, Zizan, etc.

Contoh jenis 3.
Contoh 3 ialah Awie dan pelbagai artis lagi. Mereka mungkin menyokong golongan tertindas, tetapi dalam senyap. Tidak akan berani memenuhi kemputan sekiranya ada. Tetapi jika jemputan pihak penindas tiada masalah.

Contoh jenis 4.
Mereka ini sememangnya berada dalam kelompok penindas kerana idealogi. Bukan kerana periuk nasi. Antaranya ialah Aznil dan Jin Samsudin.

Contoh jenis 5.
Jenis 5 ialah oppotunist. Cari makan. Antara contoh ialah Jamal Abdillah. Dan terbaru Afdlin Shauki. Afdlin gua percaya sebelum ini pro golongan tertindas. Tetapi tekanan persembahan yang dikaitkan dengan Rosmah oleh golongan tertindas membuatkan dia memasuki golongan penindas.

Tidak boleh salahkan golongan tertindas. Mereka adalah tertindas. Dan persembahan Afdlin itu mereka angkat sebagai semangat walau mungkin Afdlin tidak bermaksud pun sedemikian. Tetapi Allah mengatakan patutkah mereka berkata itu dan ini sedangkan mereka tidak diuji?

Dan Afdlin membuktikan dia gagal dalam ujian. Ujian semangat seorang yang ditindas. Wallahualam.

Comments

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.