Skip to main content

Bergambar : Gua ambil C&U (senjata api)

Oleh : AdukaTaruna

Mungkin tak setaraf dengan Rela, polis dan askar. Tapi dah blog gua, gua tulis la pengalaman gua. Syarikat hantar gua ambil C&U untuk lesen senjata api. Bawah PDRM. Garang nak mampos bai polis yang handle senjata api nih. Sebab benda alah ni berbahaya. Tak bleh buat secara kuliah Semanis Kurma der.

4 orang dari Kelantan dan beberapa dari negeri lain diasingkan sebab pemohon baru. Kena ajar teori dulu. Ada 3 orang polis garang handle senjata api nih. A dan B handle latihan pemegang lesen. Manakala polis C handle kitorang.

Cerita 1.
Setelah diajar, dan diberi amaran tentang keselamatan senjata api, polis C pun bertanya.

"Baik. Sekarang siapa dalam kumpulan ini pernah menembak. Tak kira la senapang kawan ke, abah ke. Keluar ke depan. Cepat! Cepat!!!"

3 orang keluar. 2 dari Kelantan (termasuk gua), sorang dari mana ntah.

"Kamu tembak guna apa?" Soal polis pada member gua.

"Senapang kawan. Dia Rela."

"Kamu?" Polis tu tanya gua plak.

"Arwah Abah punya. Dia Rela gak dulu."

"Kamu?"

"Senapang Funfair."

Dengan polis2 sekali gelak. Terus mamat tu dipanggil Funfair.

Cerita 2.
Member gua ni memang lucu orangnya. Polis C petik nama dia. Dia dah gelabah. Polis tu ajar dia cara tembak berdiri. Tapi dia kidal. Polis tu tukar la cara2 untuk orang kidal.

"Kalau kidal, dah senapang kat bahu kiri, apsal guna mata kanan? Mata kiri! Mata kiri! Woi Mat! Bengong! Mu tutup 2-2 mata wat per?"

Member gua punya cemas nak kenyit mata yang mana satu, sampai dia kenyit kedua-dua mata. Wakakakaka.

Cerita 3.
Lepas teori dan praktikal tanpa peluru, tiba time guna peluru. Peluru hidup bai. Member gua yang tadi, orang pertama. Lepas 'cekah' pum gun tu, buka kunci keselamatan picu, ready nak tembak, polis bunyi wisel tanda tembak. Tapi member gua g 'cekah' sekali lagi pum tu. Melantun peluru hidup keluar. Ada lagi 3 dalam. Dia terus tarik picu tapi tak meletup.

Dia angkat tangan menandakan dia ada masalah. Betul dah. Yang salahnya, dia pusing badan nak tgk sama ada polis perasan dia angkat tangan atau tidak. Pusing dengan muncung senapang bersama. Gua orang no 2 belakang dia. Budak depan gua terus meniarap. Gua tak tiarap la sebab muncung tu sebenarnya kat kumpulan lain.

Polis B yang berdekatan terus berlindung belakang gua. Niamakai. Gua pun menyangkung la. Biar polis tu terdedah. Polis tu terus serbu member gua tadi. Seb baik tak kena penyepak. Dia dah angkat kaki dah. Huhu. Polis tu dah nak halau dah member gua dari situ. Mujur la polis A dan C tarik kasi kaunseling kat member gua tu. Dia direhatkan sebentar.

Guna peluru penabur tu bai. Kompom mampos 3-4 orang kalau meletup tadi. Gua kompom syahid punya. Sebab dah lebih 24 jam gua tak kutuk ulama Hadi. Hua3...

Cerita 4.
Walau gua baru, dalam kumpulan pemohon baru, ada 3 orang termasuk si Funfair yang berjaya tembak kesemua 4 piring sasaran. Posisi menembak berdiri. Habes sesi pum gun, kami dapat main pistol plak.

"Kalau lulus pistol, bleh mohon jadi bodiguard." Sound anak tokey syarikat pada gua. Gua bukan minat pun. Gua minat senjata api tu jer. Ni baju gua masa kena tahan kes dituduh hina Sultan Johor dengan perkataan mampos, mampos dan pergi mampos tu.


Dulu gua selalu bangangkan polis dalam Gerak Khas yang tembak tak kena2. Rupa2nya pistol memang payah bai. Tak tahu la pistol tu yang bangang atau gua sama bangang dengan polis Gerak Khas Yusof Haslam tu.

Jarak piring 20 meter jer, gua hanya dapat tembak sekeping dari 4. Si Funfair dapat 2 keping. Tapi tak aci sebab polis pegangkan tangan dia. Sorang lagi hanya dapat tembak tanah. Hahaha.

Berikut adalah gambar2 curik yang gua sempat ambik. Gambar curi tak ketat sangat. Yang ketat gila babi ialah komponen senjata dan peluru. Kelonsong peluru pun tak boleh bawa keluar. Siap kena ikrar sumpah lagi.







Comments

  1. Bhai AT...

    Pergh.... lepas nih lu boleh dah ganti RAMBO... hahaha....

    Hahahaha... ader teknik bhai nak guna pistol dengan senang dan tepat... hehehe.. ader masa nanti gua ajar....

    Sebab gua berani jamin.. teknik yang Polis tue ajar mesti tak termasuk teknik yang gua tau dan biasa guna... ala .38 punya peluru bukannyer kuat mana pon... lain la kalu lu pakai .44 ....hehehe

    Lagi satu... syarikat lu nanti maner ader pakai .38 ... sebab biasanya syarikat akan pakai 9mm ... impak 9mm tak kuat mana la...

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  2. peh... Sblom ni lu tmbk x mati2... Mkin hidup ade la... Tpi kali ni kompom lu tmbk mati punya... Tpi lu jgn la tmbk cuping... Nnti ayh cik dah x de body guard...

    ReplyDelete
  3. Bro. Lu training pakai pistol jenis ape?

    Biasa kalau guard bangunan pakai revolver je. Jika kena pada cara, tembakan revolver sebenarnya lebih tepat sebab kestabilan pistol tu sendiri lepas shoot.

    Pistol semi auto ( Glock, Smith etc. ), lepas shoot cekah akan automatik menolak ke belakang untuk muntahkan kelongsong. Kat situ dah ganggu sket sebanyak kestabilan pistol dan ketepatan sasaran. Dia punye tendang, silap2 pistol terlepas dari tangan beb.

    Macam rifle sniper la. Ada cekah auto dan cekah manual. Biasa sniper prefer cekah manual supaya tak ganggu ketepatan dan kestabilan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n