Skip to main content

TGNA dan cerita politik Kelantan.

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Gua berjumpa dengan seorang rakan. Mahu meminta tolong dia sampaikan satu perkara kepada seseorang yang lain. Bukan gua tak boleh buat sendiri. Tapi gua tak mahu serahan by hand gua dianggap satu projek langgar. Wakakaka. Takpalah... belajar2la ikut 'protokol'.

"Kawe tunggu demo kedai makan ayam kampung. Belakang Billion. Depan SCI."

Setelah menyesatkan diri sambil memakan buah langsat, gua pun sampai. Sampai2, dah ada 3 pinggan nasi.

"Aik? Siapa lagi 2 ni?"

"Mu dengan Sharizat (bukan nama sebenar). Sakgi lagi io sapa."

Belasahlah kami bertiga 4 pinggan nasi putih, 8 ketul paha ayam kampung. Gilo apo ni? Gua yang nak minta tolong, dia pulak belanja gua makan.

[2]
Berdasarkan sembang2 tahap kedai kopi kopi kami, gua membuat kesimpulan dalam N3 ni. Tak tahulah tepat ke tak. Hanya orang Kelantan sendiri yang tahu.

Suasana di Kelantan (rasanya juga di Malaysia), setakat ini, untuk menjadi MB, mesti memiliki kelulusan dalam 3 subjek. Disusun gua mengikut priority.

i. Parti
ii. Sultan
iii. Rakyat

Ini hakikat di Kelantan, dan mungkin di Malaysia. Soal kepakaran dia dalam ekonomi, bagaimana dia menyusun organisasi, etc, soal last. Hampir tidak menjadi pembolehubah.

[3]
Di Kelantan, jika bukan ulama menjadi MB PAS, parti akan berbalah. Ulama2 dalam PAS Kelantan tidak boleh terima jika MB PAS adalah bukan ulama. Ulama tu, ikut tafrifan kita2 ni la. Orang yang ada 'sijil' agama.

Jika bukan ulama menjadi MB BN, parti BN takda masalah. Jika ulama jadi MB BN, gua rasa esok tu hari kiamat. Gua tak nak bincang BN. Tapi nak bincang PAS.

Tapi bukan ulama dalam PAS Kelantan, tak kisah kalau ulama atau bukan ulama yang jadi MB Kelantan. Janji pengurusan baik lah.

[4]
Ketika ini TGNA hampir2 tidak bekerja pun sebagai MB. Dia hanya duduk atas jawatan dengan memegang kuasa veto. mana yang perlu dibatalkan, mana yang perlu disegerakan, etc. Fikrahnya itulah yang ditagih. Jawatan itulah yang sebenarnya mengamankan rakyat. Asalkan di duduk atas kerusi MB, rakyat akan reda. Sedangkan dia sebenarnya hampir2 tidak bekerja. Dalam erti kata kerja2 MB yang sebenarnyalah.

Tapi untuk masa hadapan, sampai bila begitu? Ini soalnya. So, gua bawa perbincangan yang tak penting sangat pun untuk mendapatkan Putrajaya, tetapi agak penting untuk kesinambungan PAS Kelantan. Soal masa depan Kelantan selepas TGNA.

[5]
Ramai 'pelapis' TGNA sejak dulu lagi playsafe dalam 3 subjek wajib lulus untuk menjadi MB. Dari segi politiknya ianya adalah sikap yang patut. Tapi dari segi maruah prinsipnya, agak meloyakan pada gua. Cuma, loya orang2 macam gua tak penting. Dari jutaan rakyat, maybe hanya ada 100 orang.

Antara yang meloyakan gua ialah :

a. Lepas bersara, baru isytihar masuk perjuangan. Dedahkan itu ini.
b. Lepas ada masalah terhadap payungan, baru nak melawan. Dah terhantuk dulu 10 kali, baru nak cakap soal perjuangan.
c. Playsafe. Sana kata ok, sini kata bereh.

Apa pun gua harap TGNA memikirkan sesuatu plan bagi mengurangkan damage selepas ketiadaan dia.

[6]
Skang masuk soal calon. Pada gua, calon dalam parti terbahagi kepada 2 jenis.

1. Calon gred A.
2. Calon gred B.

Calon gred A adalah jenis calon yang ideanya adalah antara faktor menjadi satu prinsip rasmi dalam parti. Dia selalu memberikan idea2. Dan ofkos terpaksa fight dalam salurannya untuk meletakkan idea itu menjadi prinsip rasmi parti.

Calon Gred B pula adalah jenis calon yang menjadi pengawal prinsip parti yang telah digazetkan sebagai rasmi. Dia menjaga prinsip tersebut dalam DUN atau dalam parlimen atau dalam media. Prinsip itu bukan darinya sedikit pun, tetapi hanya menjadi pengawal.

Calon gred A selalu kelihatan kasar, calon Gred B selalu kelihatan baik. Setakat inilah. Calon Gred A kebanyakannya bukan ulama. Calon Gred B kebanyakannya ulama. Baik, senyum, berakhlak mulia. Tetapi zero dalam permasalahan kontemporari dan semasa.

[7]
Dengan pengumuman TGNA bertanding, terdapat 2 pihak yang gelisah.

1. 'Pelapis' yang selama ini telah terlalu lama playsafe.
2. Rakyat bukan parti macam gua.

Pelapis2 yang bukan kaki play safe ofkos tak kisah langsung. Dia berjuang demi perjuangan. Lantak p la. Tercalar pun dia, terpuji pun dia. Apa peduli? Tetapi pelapis MB yang playsafe memang gelisah dalam tenang. Berapa lama lagi dia mahu playsafe?

Orang2 parti juga tidak gelisah. Sebab dengan pengisytiharan TGNA itu, parti stabil. Mereka tak pening kepala sedikit pun. Cukup waktu panjat pokok kelapa pasang bendera. Siap paling tinggi, dan siapa paling besar.

Tapi rakyat macam gua? Apa jadi dengan era selepas TGNA kalau tiada satu pun plan stanby? Apa jadi kalau MB Kelantan suatu hari nanti diambil alih oleh mereka2 yang playsafe? Yang menjaga kepentingan subjek2 pembolehubah kerusi. Tiada daya fight sedikit pun untuk mempertahankan hak. Yang tidak pernah bergaduh pun sesama kumpulan demi falsafah dan prinsip?

Inilah orang yang SANGAT2 BAHAYA. Pada gua, MB Kelantan harus Syaitan yang kita kenal baiknya setakat mana, jahatnya setaraf mana. Dari malaikat yang unknown. Malaikat penjaga subjek untuk terus kekal sebagai malaikat.

Untuk menjaga hutan, harimau yang berparut sebenarnya lebih dipercayai dari harimau yang tidak berparut sedikit pun. Setuju?

"Kiro kak."

"RM26.20"


Comments

  1. Setuju....

    Tapi dlm politik atau organisasi yg bnyk kepentingan golongan gred B yg paling ramai. Golongan gred A selalunya menyampah dgn politik. Mana mana parti pun sama kata mereka.

    Anwar masa dlm umno dulu pun dok dlm kategori gred B. Kila dah kena penerajang baru nah ubah sikap jadi gred A.

    Pendapat peribadi aku calon2 gred A ialah orang spt Khalid Ibrahim, Khalid Samad, Mat Sabu, Zaid Ibrahim, Chegu Bard. Yg lain aku tengok ramai dok gred B dan tak kurang juga mcm telor ayam gred F yg dijual kat tesco iaitu org2 spt hasan ali, shamsul iskandar, tantawi di mana tahap intelek mereka terlalu kerdil utk memikirkan tentang idea.

    ReplyDelete
  2. Belasahlah kami bertiga 4 pinggan nasi putih, 8 ketul paha ayam kampung.

    RM26.20

    mahal gilo!!!!!

    ReplyDelete
  3. 4 pinggan nasi putih, air 3 gelas. 8 ketul ayam potong besar tu. dari kaki sampai pangkal peha. sayur timun sepinggan.

    RM26.20.. mahal ke murah gua tak tahu. Tapi ayam kampung la.

    ReplyDelete
  4. Bhai AT...

    Murah la kira makan kalu macam tue... ikut stendet gua kat Kemaman nih... mau cecah RM50 tue...

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  5. hehehe.... meme muroh la bro... sajo jah wak kkejut kanja.....

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.