Skip to main content

Penerangan : Kita Semua Adalah ketua (Leaderless Movement) ABU

Oleh : TheYellow Boutique

Wa mendapati dari respond sebelum ini, kebanyakan kita masih kurang infomasi.Jadi wa mulakan balik penerangan tentang konsep dan method ABU yang wa ingin cadangkan.

Artikel Sebelum
1stAnda Juga Mampu Menyelamatkan Negara
2ndTugas Selamatkan Negara Adalah Tentang Anda
3rdSelamatkan Lokal Anda, Barulah Terselamat Negara

Leaderless Movement adalah satu cara untuk mengatur sebilangan besar individu yang berjuang menentang musuh, biasanya kerajaan yang terlampau lama berkuasa.

Leaderless Movement diorganisasikan oleh individu bebas atau kumpulan kecil yang dipanggil sel-sel. Satu kumpulan tertentu mungkin mempunyai seorang pemimpin di dalamnya, tetapi tidak ada pemimpin yang mengarahkan lebih daripada satu kumpulan.

Organisasi konvensional, seperti kebanyakan tentera, kerajaan, parti-parti politik, dan syarikat-syarikat, mempunyai struktur yang sangat berbeza. Ia adalah struktur hierarki. Dalam organisasi konvensional, orang-orang yang melakukan kebanyakan kerja selalunya adalah orang yang berada di bawah hierarki. Pembiayaan dan arahan datang dari beberapa orang pemimpin yang berada di atas. Kerana arahan berpusat dan kawalan, organisasi konvensional boleh dimanipulasi, atau dimusnahkan, dengan hanya mempengaruhi, mengawal atau memusnahkan pemimpin di atas

Tetapi dalam Leaderless Movement, kumpulan-kumpulan ini dibiayai, dilatih oleh mereka sendiri, dan mereka membuat keputusan untuk diri mereka sendiri bagaimana untuk membuat penentangan(consenseus). Keputusan mereka berdasarkan matlamat penentangan mereka yang difahami dengan baik, dan apa jua maklumat risikan yang dikumpul.

Leaderless Movement bukan pergerakan rahsia

Jika ia melakukan perkara-perkara yang tidak popular, seperti Terrorism, ia perlu merahsiakan pertubuhannya.Tetapi jika ia melakukan perkara yang popular, seperti menentang kerajaan yang menindas, maka ia tidak perlu berahsia, dan boleh mendapat pertambahan ahli dan menjadi lebih kuat dengan bertindak secara terbuka.

Revolusi Amerika sebagai "Leaderless Movement"

Leaderless Movement tidak semestinya strategi terakhir. Sebagai contoh, perjuangan penjajah menentang British semasa era revolusi Amerika mengandungi komponen Leaderless Movement dari awal.Sebagai contoh ketika ia bermula, gerakan revolusi Amerika memiliki dua jenis pergerakan contohnya:-

"Committees of Correspondence"- mengumpul dan mengedarkan maklumat risikan melalui surat kepada kumpulan-kumpulan lain dalam pergerakan. Maklumat risikan ini terdiri daripada maklumat tentang aktiviti British, termasuk undang-undang yang diluluskan di England yang memberi kesan kepada negara-negara jajahan, dan idea-idea dan berita tentang aktiviti-aktiviti pergerakan.

"Sons of Liberty" - telah menggunakan maklumat ini untuk merancang dan melaksanakan tindakan-tindakan penentangan, termasuk protes dan sabotaj. Satu contoh yang terkenal ini adalah Parti Teh Boston.

Penentangan revolusi amerika meningkat dari segi saiz dan kekuatan. Akhirnya ia cukup kuat untuk menyokong komponen hierarki konvensional, termasuk tentera dengan General George Washington sebagai pemimpin.

Kelebihan "Leaderless Movement"

Kelebihan utama "Leaderless Movement" ialah sangat sukar bagi musuh untuk menggunakan kaedah COINTELPRO satu cara menyusup dan mengawal. Ia adalah lebih sukar untuk menghentikan tentangan "Leaderless Movement" daripada menghentikan tentangan organisasi konvensional dengan bilangan orang dan method yang sama. Ini adalah kerana:

Sesuatu organisasi konvensional boleh dikawal dengan mengawal beberapa orang sahaja pemimpin bahagian atas yang berkuasa memberi arahan dan mengagihkan pembiayaan.Kaedah pembunuhan, rasuah, pengugutan, dan lain-lain kaedah kawalan, boleh diaplikasikan kepada beberapa orang penting dalam organisasi konvensional lalu merasakan organisasi dari dalam.

Tetapi dalam Leaderless Movement, kumpulan-kumpulan individu dibiayai sendiri, terlatih sendiri, dan mereka membuat keputusan untuk diri mereka sendiri bagaimana untuk membantu penentangan. Jadi, menghentikan "Leaderless Movement" bermakna menghentikan kebanyakan individu atau kumpulan yang boleh jadi sangat besar jumlahnya.

Kelemahan "Leaderless Movement"

"Leaderless Movement" mempunyai kelemahan. Yang utama ialah komunikasi. Ahli-ahli "Leaderless Movement" perlu untuk menyampaikan maklumat mengenai aktiviti-aktiviti mereka dan aktiviti-aktiviti musuh dengan berkesan . Mereka perlu berkomunikasi antara satu sama lain dan orang ramai yang berpotensi untuk menyertai penentangan. "Leaderless Movement" modern boleh melakukan ini dengan laman web Internet, e-mel, telefon, surat pos, dan liputan oleh media berita.Namun ini tetap boleh dipatahkan dengan mudah oleh pihak berkuasa.

"No Mercy For Corruptor"
     Anonymous ABU


Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.