Skip to main content

Patutkah manusia itu mengatakan dia ikhlas jika dia tidak diuji?

Oleh : AdukaTaruna

[1]

Ini adalah Almarhum Ust Hasan Shukri(gambar) selepas beliau tewas bertanding jawatan Timbalan Presiden PAS dulu. Beliau tewas dengan Ust Nasaruddin Mat Esa, seorang tokoh muda ketika itu.

Beberapa hari selepas pemilihan, di adakan mesyuarat AJK Pas Pusat, Beliau turut di jemput hadir. Ramai menjangkakan Almarhum Ust Hasan Shukri mungkin tidak hadir atas alasan baru saja tewas dalam pertandingan dan mungkin mengambil sedikit masa untuk 'sejukkan' hati, tetapi apa yang memeranjatkan sewaktu hari mesyuarat, beliaulah antara yg pertama ada dalam bilik mesyuarat PAS Pusat(d Taman Melewar ketika itu), beliau sempat menyapu dalam bilik mesyuarat dan beliaulah yg menyambut tetamu lain yg hadir (termasuk Ust Nasaruddin Mat Isa).

Begitulah akhlak seorang pejuang Islam tulin, yg berjuang untuk jemaah dan bukan atas faktor peribadi yg apabila tewas...menjauhkan diri dengan jemaah dan sampai tak datang mesyuarat. Al Fatihah untuk Almarhum Ust Hasan Shukri, Moga rohnya di tempatkan di kalangan syuhada dan solehin. Amin.


[2]


Ini Mat Sabu. Muka jahat pada orang2 tua yang hanya tengok TV. Bahasa kasar tapi kelakar. Lepas kalah kepada Nash pemilihan lepas, sebutir sikap atau kenyataan pun tak keluar dari mulutnya pasal kekalahan. Takda berita dia menjauhkan diri, atau enggan hadir jemputan parti. Yang memekak ialah penyokong2nya sahaja. 


[3]




Ini Husam. Kalau Mat Sabu tadi, dia boleh dikatakan golongan bukan establish. Husam dia exco. Ada kedudukan. Kalah dengan Nash pemilihan lepas.


Sebutir sikap dan kenyataan pun tak keluar yang menentang parti walau penyokong2nya mempertikaikan cara pengundian dikira. Pemilihan selepas itu, siap boleh beri laluan kepada Mat Sabu.

Malah, walau mengecewakan gua dan Aziz Bari, dia menolak pencalonan Presiden dari kawasan Bukit Bintang. Kalau ikutkan, antara produk PAS yang terbaik dari segi aggresif / ekonomi / networking dan pentadbiran yang boleh dijadikan alternatif kepada Anwar ialah Husam.


Patutkah manusia itu mengatakan dia ikhlas jika dia tidak diuji?

Comments

  1. Bhai AT...

    Tak patut... memang tak patut... hahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  2. -kah,kah,kah..lawak siot soklan ulama meehoon hailam...wa dah agak, setiap tndakan mesti nk dibandingkan dgn umno, seolah2 umno mnjadi tanda aras bg pas..bodoh punye org!!!

    -sebab bile rakyat tegur berkenaan kekayaan die, kekuasaan yg berlegar dikalangan ahli keluarga die, jawatan2 tertentu yg dibolot saudara2, senang je jawapan, "alaa, umno wat lagi teruk,nape x bising?"hahaha..cmner la die bole jd timbalan dewan pemuda pas ?..

    -cerite bab ketua dewan pemuda pas plak, dah bodoh pastu bendul plak, kejap sokong hasan ali, ehh pastu wat balik kuang x setuju, nampk sgt golongan2 keldai pembawa kitab x pndai nk berpencak politik ,x pndai nk baca mainan pihak musuh, wa rase muslimat lebih gagah n perkasa brbanding pemuda yg masih abis lalok dgn penangan pil ug..hahaha..

    -dan yg paling terbaik, dah tentu la tuan presiden yg bijak,warak,amanah dan fatonah tu..tgh sebuk2 2,3 hari ni pasal geng2 ug duk sebuk tabur pil kat rakyat, die rilek je g memancing kat pantai batu burok..hahahaha..nk tgu ulasan tok guru yg suci ,sila tgu 1,2 hari lg, tuk guru yg suci nk selak kitab2 kuning kat umah bini no 2 utk cari jawapang..

    p/s ;nk tgk jgak, ade x artikel2 yg kritikal berkenaan asan n nasha ni di tranungkite..

    ReplyDelete
  3. -wa mohon lu teruskan misi "Langgar Hadi 2.0".. hadi mnjadi lembab x keruan mcm skang ni, sbb xde individu yg brani tegur,"tok,awat tok ni lembab n lembam sgt?"..mane tau dgn kehadiran lu , saraf neuron dlm pale hotak hadi mnjadi aktif dan bertambah dgn cepat..

    ReplyDelete
  4. ceh!!!!! geng erdogan ni... (bukan wa cakap..... orang lain cakap.... wa tolong sampaikan jer.... malas ah cakap sapa yang cakap tu.... hehehe )

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n