Skip to main content

KIsah bloggers UMNO.

Oleh : AdukaTaruna

Semalam gua berbual dengan seorang member. Dia mempunyai kenalan dalam UMNO. Dia menyatakan pendapat dia mengenai blogger UMNO. Ianya bermula apabila gua menyatakan kehairanan seolah2 blogger UMNO ini tidak fikirkan kepercayaan pembaca dengan beberapa isu fitnah. Contohnya gambar awek catur anak LGE tu. Banyak contoh lain lagi.

"Aduka, diorang jadi blogger tak sama dengan lu orang sebelah sini. Diorang jadi blogger sebab ada imbuhan."

"Gua tahulah. Tapi imbuhan pun, kalau lari pembaca, siapa nak beri imbuhan lagi?"

"Menteri mana tahu bab2 statistik internet ni, bro. Motif utama bloggers UMNO ialah mendapatkan hit. Dengan bukti hit itulah mereka dianggap relevan diberi imbuhan."

"Logik."

"Bukan logik. Tapi realiti. Blog Che Det dulu tu sampai beribu komen. Lu ingat betul ke? Pelakon jer ramai tu. Sebenar maybe setengah, maybe suku dari itu. Blog UMNO semua benarkan Anonymous komen. Sebab nak buat seolah2 blognya ramai komen. Relevan diberi imbuhan."

Comments

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n