Skip to main content

Apabila member Kelantan suruh gua bagi makan bini, Kiwi.

Oleh : AdukaTaruna



Pagi tadi, time sarapan cam bagus di kedai, seorang rakan Kelantan tegur gua. Ni dialog yang gua taip balik la. Maksud sama. Ayat maybe silap.

"Jang.. anak gano? Bereh ko?"

"Bereh.. alhamdulillah."

"Tino mu? Lepah pante doh ko?" (Bini lu? Lepas pantang dah ke?)

"Lepah, dah.. alhamdulillah."

"Tak ingak nok wi ko demo kiwee (Kiwi)."

"Nak wak gapo?" Gua pelik dah.

"Weeiiihhhhh... wi make tino mu la.. siar luko dale tuh! Demo nih.." (Weiii.. bagi bini mu la. Sembuh luka dalam tu)

"Takpo laa.. bereh doh tu... alhamdulillah.." Gua malas tanya lanjut sebab tengah sarapan. Member pun bz nak blah.

Tak boleh terima gua bagi makan kiwi ke bini gua. Ligat gua berfikir. Buah Kiwi ke, kiwi kasut? Kalau buah kiwi, takda hal la. Pastu, member gua yang lain sampai. Sarapan sama2. Gua tanya la semula.



"Weih.. orang Kelantan bagi makan Kiwi ke kalau pompan tengah pantang bersalin?"

"Ha? Tok rajin denga kawe." (Ha? Tak pernah dengar gua)

"Tadi Meghe (Amran) cakap kat gua camtuh."

"Io oyak gano?"

"Bagi makan Kiwi la.. buah kiwi kot."

"Kiwi? Kiwi?... Kiwii... Weih!!! Buke Kiwi la. Ke We.."

"Apa dia Ke We?"

"Ike Gue, laaaaa!"

"Ikan Gue?"

"Ikan Haruan laa!! Oloh laaa..." Pakcik tua sebelah dah berbulu dah kot. Sampai menyampuk. Wakakakakaka.

Comments

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n