Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Nov 25, 2011

Tanpa sultan, masjid akan jadi muzium.

Oleh : AdukaTaruna

Cerita 1.

Terngiang2 kat telinga gua kutbah Jumaat dalam mimpi gua yang lepas2. Sempena hari jadi Sultan bangang. Baka penjudi ayam. Kalah. Dan satu daerah berdialek sendiri diserahkan kepada jiran. Satu baka bangsat yang membuatkan wilayah atas negeri itu dijajah dan menderita menuntut kemerdekaan sendiri.

Pada gua salah kenyataan imam Al Azhar semasa kutbah tu. Sepatutnya dia baca begini :

"Dengan Sultan, gelanggang sukan menjadi masjid."

Bodoo punya Sultan Negeri Sekebun Tebu... mujur dalam mimpi..

Cerita 2.

"Na.. mu nak jual kain mu tu, 24hb ni Ostad Azhar ada ceramah kat Futsal Arena tuh."

"Malaslah.. huje.. payoh."

"Tak tentu gak Na.. dulu seminggu hujan. Tiba time program hudud kat stadium KB tu, tak hujan. Molek jer. Aku rasa silap2 jadi macam tu 24hb nih."

Member gua ambil keputusan tak niaga kain dia. Kebetulannya, hujan haya sebelah tengah hari. Sebelah petang sehingga malam pada 24hb tu memang tak hujan.

Pagi tadi masuk kerja, gua pun sound member gua.

"Kan gua dah cakap.... tak hujan."



No comments: