Skip to main content

Semakin banyak gua tahu, semakin banyak gua tak tahu.

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Betullah kata2 Allah. Ilmu, mustahil habis. Gua bermula dari persendirian. Dan kini ditakdirkan Allah untuk berada dalam pelbagai kumpulan.  Semakin banyak yang gua tahu, semakin banyak yang gua tak tahu. Semakin banyak yang gua belajar, semakin banyak yang belum belajar.

[2]
Untuk N3 ini, gua nak share catatan kehidupan gua mengenai hidup berkumpulan. Kata ulamanya, hidup berjemaah. Dalam Jemaah PAS / PKR, ada banyak kumpulan2 sokongan. Ada khusus untuk tarbiah, ada khusus untuk pelajar, macam2 ada. Begitu juga dalam PAS Kelantan.

Di sini, selain hampir dengan BERSIH Kelantan, gua juga hampir dengan GEGAR. Satu kumpulan yang diwujudkan untuk pengkhususan menuntut hasil bumi Kelantan untuk Kelantan.

[3]
Ketika Pemuda PAS Kelantan mengadakan bicara santai sambil makan colek dulu, gua dipelawa membelasah Pemuda PAS secara berdepan. Gua dah ceritakan dalam N3 lepas. Tapi pemalas Melayu gua taknak cari link tersebut. Hua3..

Gua cakap, gua belasah ikut tajuk. Itu pun tajuk falsafah dalam isu. Mengenai kerja2 kumpulan, gua zero. Dan gua sedang belajar.

[4]
Dikecilkan N3 kepada GEGAR, terasa indah melihat cara mereka berkumpulan. Belajar dan semakin belajar dari mereka ini, membuatkan gua rasa banyak lagi yang gua tak tahu.

Gua mulakan dari kematian Kamarulzaman, seorang ahli kumpulan GEGAR. Exco yang menaungi GEGAR itu sendiri, ahli2 GEGAR itu sendiri, bersungguh2 membela Allahyarham dan keluarganya.

Mereka menyiapkan peralatan memancing si balu, belanjawan ramalan bulanan, memindahkan rumah supaya rasional dengan belanjawan, supaya rasional dengan keselamatan seorang balu, supaya rasional dengan jarak keluarga terdekat.

[5]
Semalam, barulah gua berkesempatan menghadiri satu siri majlis tahlil dan pungutan derma Kamarulzaman. Di surau PMBK, SUK. Sebelum ini majlis dibuat sebelah malam, di mana gua berkerja malam sepanjang musim berpuasa.

Walaupun gua tidak bersetuju dengan ritual tahlil, tetapi gua hadir atas falsafah solidariti untuk beliau. Ustaz yang membawa tahlil juga ada menyebut usah berbalah mengenai khilaf tahlil. Yang penting, tahlil itu ada pahala pada diri sendiri.

[6]
Semasa menghadiri program 8 tuntutan @ BERSIH 3.0, gua disapa oleh Jeming dari belakang.

"Oi blogger gile!"

Gua berpaling. Ceh.. Jeming rupanya..

"Dah.. Ostad Azhar sebut mu gilo. Bila nak langgar Ostad Azhar? Gua follow."

Guraun Jeming didengar oleh seorang peserta. Dia ambil serius!

"Bro Aduka kan? Betul ke nak langgar Ostad Azhar? Ikut boleh?"

Gila.. atas falsafah apa gua nak langgar itu ostad? Adakah label gila kepada gua itu boleh melewatkan atau melumpuhkan usaha mencilok sistem IRM di Malaysia ini?

"Ceh.. lu dengar la cakap Jeming tu, bro.."

[7]
Sebenarnya, perjuangan haruslah mempunyai falsafah yang jelas. Begitu juga dengan kumpulan GEGAR. Gua hampir, masuk, belajar dan menilai mereka.

Apakah setiap ahli GEGAR akan beroleh laba dan untung jika berjaya mendapatkan royalti tersebut? Secara atas kertasnya, memanglah tidak. Kerana royalti akan masuk atas nama kerajaan negeri. Bukan atas nama GEGAR.

Itu atas kertas, bagaimana pula di luar kertas? Wallahualam. Allah lebih tahu. Tapi Allah suruh gua menilai yang zahir. Yang rasional pada manusia. Selebihnya kerja Allah. Apakah rasional pada zahirnya?

[8]
i. Gua tak fikir gua adalah GEGAR walau berada dalamnya. Kerana gua bukan Kelantanis. Hasil bumi Kelantan untuk rakyat Kelantan sendiri. Tetapi, jika gua adalah GEGAR, gua rasa, gua adalah paling muda. 30 tahun. Secara purata, GEGAR adalah 40 tahun. Secara purata juga, lelaki Malaysia hidup 50 tahun. Gua tak fikir mereka mengecapi laba royalti dalam 2 penggal lagi (2 x 5 tahun).

ii. Orang GEGAR paling bekerja kuat, lebih kuat dari hiraki NGO tersebut, Syam Ghaz ada membayangkan pesanan. Supaya membela keluarganya, dan keluarga yang lain jika mereka turut mati awal. Ini menunjukkan mereka tahu, apa yang mereka perjuangkan belum tentu hasilnya ketika mereka hidup.

iii. Seperti sedia maklum, orang yang 'naung' GEGAR adalah Ku Li dan Husam. Exco ekonomi. Itu bidangnya. Keahliannya. Ramai orang menuduh orang ini tersangat mahu menjadi MB. Dan tajuk 8 ini adalah tajuk mencari kejelasan falsafah dalam perjuangan.

Jika Anwar Ibrahim mahu menjadi PM, gua tak fikir beliau berani memasukkan Sultan2 atau YDPA dalam statement perjuangan politiknya. Ini mengenai kejelasan falsafah perjuangan.

Jika Husam Musa mahu menjadi MB Kelantan, gua tak fikir beliau berani memasukkan Sultan Kelantan dalam statement perjuangan politiknya. Ini mengenai kejelasan falsafah perjuangan. Kerusi untuk perjuangan atau perjungan untuk kerusi?

Tetapi apakah yang berlaku dalam perjuangan GEGAR? Untuk mencari kejelasan sebuah falsafah.

Kelantan dapat royalti 6 tahun lagi?

[9]
Ketika forum raya ke 4 dulu, Izzah, Nasution dan Husam; Husam ada mengingatkan Nasution. Di depan hadirin yang rata2nya Kelantan.

"Saya mungkin sudah bersara ketika itu. Tetapi jika Saifudin berada dalam kabinet, sila ingat ini. Kembalikan royalti milik Kelantan."

Ketika itu, hati gua memberontak mahu menghampiri microphone sekali lagi untuk menuntut 20% seperti janji Anwar kepada Sabah dan Sarawak. Jika Sabah dan Sarawak 20%, mengapa Kelantan hanya 5%?

Tapi mujur gua sedar ic gua 05. Kah3...

[10]
Semakin banyak gua tahu, semakin banyak gua tak tahu lagi. Semakin banyak gua belajar, semakin banyak gua tak belajar lagi. Sebagai penutup kepada catatan kehidupan gua ini, marilah kita saksikan video ini :

Sumber : http://youtu.be/rNa8_FvSQtw



Comments

  1. bro... anak lu ore klate.... lu berjuang dalam GEGAR atas nama anak lu... ingat.... perjuangan sekarang bukan untuk hari ini .... undi hari ni bukan untuk kita.... untuk anak cucu kita... kita hidup sekarang ni.... baik ke buruk ke susah ke senang ke bukan sebab hasil dari apa yang kita telah buat.... tapi hasil dari apa orang tua kita buat dulu.....

    ReplyDelete
  2. jangan kita di anggap BODOH oleh generasi akan datang.. kui3..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.