Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Nov 9, 2011

Kisah di surau kecil.

Oleh : AdukaTaruna

[1]

Member gua buat makan2. Solat hajat sekali la kat rumahnya. Sempena adik perempuannya mahu menjalani pembedahan. Lepas Isyak semalam.

Mase dedulu, gua la yang paling malas solat hajat ni. Nak2 lepas solat Jumaat, imam umumkan ada solat hajat untuk sekian tujuan. Gua angkat kaki. Ca alif but. Sebelum bersesak2 nak keluar dari masjid, baik gua blah awal.

Lepas menjalani satu perasaan betapa berharapnya Allah memudahkan, menyempurnakan kelahiran anak dan isteri gua, ianya meninggalkan satu kesan mendalam. Sejujurnya, gua tak tahu kesan tu berapa lama bertahan. Tapi inilah tajuk N3 kali ni. Tentang solat hajat.

Dulu, semasa ingin menyambut kelahiran, gua pun solat hajat. Sama ada gua dan isteri, gua adik-beradik, mau pun jemaah surau. Kini, bersyukur sangat isteri mudah bersalin. Tak perlu masuk ubat, tak perlu pembedahan. Baby sihat. Mata buka sebaik sahaja keluar dari laluan. 3 hari sudah boleh angkat kepala. Tak kena kuning. Jarang sangat menangis (setakat ini). Alhamdulillah.

[2]

Sejak dari itu, apabila ada pengumuman solat hajat selepas settle solat Jumaat, gua rasa terbuka untuk sertai sama. Sebagai tanda tq gua kepada pencipta gua dan Khai Muhammad Taruna.

Kembali kisah surau kecil di tempat gua, semalam berlaku sedikit perbincangan hangat. Selepas Isyak ada 2 rumah memerlukan jemaah surau. Ayah member gua (pakcik A), berharap jemaah solat hajat di rumahnya. Pakcik B pula berharap jemaah tahlil di rumahnya. Pakcik B tempah dulu.

Jemaah surau mencadangkan mereka dibahagikan kepada 2. Satu ke rumah A, satu lagi ke rumah B. Ostad tua tu keberatan sebab jemaah ada 48. Ostad tu berharap solat hajat berjumlah 40 orang.

Ostad tua tu memberi cadangan solat hajat di surau. Makan di rumah Pakcik A, dan terus tahlil di rumah Pakcik B. Siapa boleh makan lagi, makanlah di rumah Pakcik B. Pakcik A keberatan. Sebab dia nak solat hajat di rumahnya.

Ostad tua cakap solat boleh di mana2. Tak semestinya di rumah. Pakcik A cakap dia dah pinjam sejadah surau. Dan siap bentang kat rumahnya. Then ostad tua mencadangkan, Isyak di surau, solat hajat di rumah Pakcik A, makan, tahlil di rumah Pakcik B, dan makan.

Pakcik B sedikit bekeng walau tua dan dah bertongkat. Dia kata dia tempah dulu. Tak nak banyak. Ada 10 orang jadilah. Janji Ostad tua tu ke rumahnya.

"Mu mari rumoh pokcik deh." Pakcik tu sound gua sebab gua duduk sebelah dia time tu. Lagi pun anak dia kerja KTMB Seremban. Dia pulak bekas askar Kem Paroi dulu (skang dah takda kem kat Paroi). Gua senyum jer la.

Melihatkan perbincangan memasuki era panas, ostad tua tu mengalah. Jemaah dibahagi 2. Dia ke rumah Pakcik B. Then Isyak sama-sama. Lepas Isyak, gua ke rumah Pakcik A. Bukan rumah Pakcik B. Kah3..

1. Sebab gua tak setuju akan ritual tahlil.
2. Sebab tu rumah kroni gua.

Mesti Pakcik bekeng B berbulu dengan gua. Tak tahu la sok2 dia jumpa gua kat surau. Ngeee...

P/s : Payah Melayu tua2 ni kalau bermesyorat bai.. bendanya mudah jer. Simple.



4 comments:

abanghensem said...

payahnya agama Islam.....

Hanz Newman said...

Susah payah orang Melayu pertahankan 'adat' yg tak perlu buat tu.

Semua buat kat masjid, surau kan bagus... Semua datang, orang sponsor jamuan pun kena turun jugak la, baru imarah masjid. Tu baru perpaduan!

Moga kita jangan jadi Ahlul Sunat raya wal jumaat saja, baru nak pergi masjid, surau ni...hehe

abanghensem said...

al fatihah kepada kawan sekelas jaman sekolah dulu....

http://jiwokelate.wordpress.com/2011/11/11/sahabatku-kamarulzaman-meninggal-dunia/

lelaki_ini said...

Kamarulzaman, bekas Presiden GAMIS 2001. Banyak kenangan pahit manis perjuangan bersamanya. Sayu bila ingat balik.

Seorang yang istiqomah dan banyak berkorban demi agama. Moga Allah mudahkan urusan akhiratnya dan tempatkannya di kalangan syuhada'.