Skip to main content

Kelantan patut bubar DUN berasingan dengan BN.

Oleh : AdukaTaruna

Anak dah tido, baru bleh taip. Hua3.. gua berpendapat, Kelantan patut keluar dari kebiasaan dengan membubarkan DUN berasingan dari BN.

Memang benar hujah TGNA benar, tapi, sekarang berlainan. Dulu Kelantan keseorangan. Kini sudah ada Kedah dan Selangor. Maksud gua, walau berasingan dengan BN, tetapi serentak dengan Kedah dan Selangorlah. Kalau asing2, gua ikut hujah TGNA lah.

1. Jika negeri BN sahaja PRU, PR juga mendapat peluang fokus yang sama. Bukan sahaja BN. Walau gua tak nafikan kelebihan BN yang guna kekuatan kerajaan Malaysia.

Puluh juta tenaga PR dari Selangor, Kedah dan Kelantan boleh diagih2kan kepada negeri2 BN yang sedang PRU.

2. Selain itu, gua rasa cecah juta juga orang2 macam gua. Suami mengundi N9, isteri mengundi Kelantan. PRU BN, gua tak kalut, PRU Kelantan gua tak kalut.

3. Jika BN boleh bubar parlimen ikut isu terkini yang memihak kepada mereka, PR juga sepatutnya berbuat yang sama. Contohnya, selepas habis BERSIH 3.0 ke, ketika skandal BN panas ke. Ketika itulah sepakat bubarkan DUN.

Puluh juta tenaga PR dari negeri BN yang sudah selesai PRU pula akan diagih2kan kepada Selangor, Kedah dan Kelantan. Memang kalut pensabotaj2 nak sabotaj bai.. Kekuatan akan berkali ganda.

4. Jika Selangor, Kedah dan Kelantan memilih tidak PRN ketika BN PRU, maka; mana2 negeri BN yang bertukar kuasa akan mendapat faktor stabil. Perlu diingatkan, pengundi BN hanya golongan bodoh yang duduk rumah. Pengundi PR adalah golongan aktivis yang keluar.

Jadi sebarang kerja2 sabotaj peralihan kuasa sukar nak berlaku. Kerana kekuatan aktivis yang bertambah. Time tu nak musnahkan fail2 di SUK negeri tersebut pun sukar.

5. Jika terdapat 1 atau lebih negeri BN yang bertukar kuasa, ianya meningkatkan moral kepada negeri PR yang bakal PRN. N9 BN perintah 1 kerusi jer bai. Jika status quo, atau penurunan jumlah sokongan terhadap PR, PR mempunyai masa RnD. Masa buy time.

6. Jika negeri PR PRN selepas negeri BN PRU, bermakna BN kena belanja 2 kali. Kena bergaduh 2 kali. Kena cah keting 2 kali. Kena buat kerja 2 kali.

Amacam Tok Guru? Harap dapat dipertimbangkan. Nak juga gua ajak sek2 GEGAR tolong kempen kek N9. Nak juga ajak puak2 nogori merasai pengalaman berkempen di Kelantan secara negeri (bukan PRK).

Comments

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n