Skip to main content

Ulasan gua UMNO ganas di Rembau.

Oleh : AdukaTaruna

UMNO dan keganasan memang dalam track record sejarah. Kerana mereka dilindungi polis. Memali dibunuh UMNO menggunakan polis. Padang Terap. Batu Buruk. Samad Gul. Ketua Wanita UMNO Sabah mati ketika berzina. Altantuya, Norita. Mayat wanita mati dalam bangunan UMNO Terengganu. Pemimpin UMNO mati dalam kereta bersama wanita UMNO. Turut dijumpai sepucuk pistol. Sosilawati yang dibunuh oleh peguam keling yang dikatakan belaan UMNO Selangor. Dan sebagainya.

Apakah pembolehubah kepada keganasan UMNO? Gua menyenaraikan 3 pembolehubah utama.

1. Media
2. Polis.
3. Kekuatan lawan kepada UMNO.

Isu Mat Sabu - Mat Indera.

[1]
Mat Sabu ceramah di KB. Depan stadium. Gua ada dan hadir. Apakah UMNO tidak ganas berdasarkan 3 pembolehubah tersebut? Ya. Of kos. UMNO adalah ganas. Seperti komunis. Tetapi dalam bentuk apakah UMNO ganas untuk ceramah Mat Sabu di Kelantan?

UMNO mencalarkan kereta, spray kereta dengan kaler merah, meletakkan vcd di kereta. Tetapi hanya kereta yang diparking jauh dan gelap. Mengapa?

Kerana mereka (UMNO) tertakluk kepada pembolehubah ketiga selepas dua pembolehubah pertama. Kekuatan lawan kepada UMNO. Lu bayangkan apa yang terjadi sekiranya UMNO Kelantan berbuat seperti yang UMNO N9 buat. Yakni provokasi dan baling2 batu.

[2]
Walau hati gua melonjak2 untuk hadir di negeri gua sendiri, tapi gua tiadalah kemampuan untuk itu setakat ini. Dengan bini yang sarat, dengan suasana kerja, etc. Apa yang boleh gua buat ialah menyeru pemuda berkumpul, dan mendamagekan fahaman pihak2 penyabar-bodoh yang membuatkan mereka akan lebih berani berbuat hal yang sama di masa akan datang. Mematuk di lubang yang sama, di luka yang sama berulang kali.

Bukanlah untuk berani-bodoh, dan bukanlah untuk sabar-bodoh. tetapi ianya memerlukan teknik dan seni.

[3]
Maka, berlakulah seperti yang diramalkan. Tahniah kepada SAMM, Unit Amal dan pemuda. Dan di sini gua ingin mencadangkan kaizen.

1. Citizen Arrest atau Tahanan Rakyat.

Tangkap penceroboh / pembuat kacau di majlis orang / provokator. Gunakan tali untuk diikat. Kalau nak mudah dan pantas, guna cable tight. Jangan dicederakan setelah diikat (semasa proses tangkap, tidak boleh elak, tetapi minimakan). Arak dan bawa ke balai polis berserta laporan polis. Ambil gambar untuk sejarah, rekod dan media.

Cuma masalahnya ialah seperti yang Penarik Beca cakaplah. Sabar Syeikh. Ingat tarbiyah kita. Sedangkan kita memerkulan seni dan cerdik untuk mengubah senario. Bukan pengikut arus dan kebiasaan yang diwarisi.

2. Benarkan wakil serah memo, tetapi dengan syarat debat.

Bila wakil naik pentas, terus umumkan wakil bersedia berdebat. Jangan benarkan wakil turun dengan penakut dan dayus. Terus mulakan pusingan pertama dari pihak pemunya pentas. Dan minta wakil menjawab. Berikan microphone wireless yang boleh dikawal bagi mengelakkan microphone itu digunakan bagi berdebat cara makcik hutan bergaduh dengan jiran.

Kerat rambut pink Jean Francois, di masa akan datang, UMNO akan fikir 2 kali untuk serah memo. Sebab mereka tahu intelektual mereka bodoh dalam debat.

3. Pembahagian tugas yang spesifik dalam SAMM dan Unit Amal.

Dalam ratusan SAMM dan Unit Amal, ribuan penyokong PR, tiada sekor pun yang merakamkan dalam bentuk video? Atau mengeluarkan gambar2 pengganas UMNO yang mengganas atau bertempiaran jatuh? Apa yang boleh dipelajari?

Bermakna SAMM dan Unit Amal tiada taklimat khas. Hanya taklimat biasa (tipikal) yang digunapakai untuk kesemua keadaan. Baca2 doa, peluk2 ulama, settle. Atau sememangnya tiada taklimat langsung. Tiada pembahagian tugas yang spesifik. Kesemua atas prinsip berdepan fizikal dengan pengganas UMNO. Dengan semangat berkobar2. Tetapi persediaan intelek yang kosong. Hanya sentimen yang penuh. Jika ini kejadian pertama seperti Ampangan tidak mengapa, tetapi ini keadaan kedua yang sudah diramalkan.

Bahagikan siapa bertugas sebagai media. Siapa yang bertugas sebagai anggota fizikal. Siapa yang bertugas menyediakan laluan untuk keluar ke balai polis / hospital / klinik. Katakan 2 pengganas berjaya dilakukan Tahanan Rakyat misalnya, ketika inilah petugas laluan penting selain petugas media.

[4]
Harap Mat Sabu boleh kurangkan ceramah di negeri Melayu cerdik. Banyakkan ceramah di negeri Melayu bodoh. Di negeri Melayu bodoh, Mat Sabu membantu memanaskan keadaan. Panasnya keadaan di negeri Melayu bodoh, membantu Melayu tempatan di situ melihat sokongan PR, membantu Melayu tempatan di situ melihat siapa UMNO dalam menguruskan isu. Membantu Melayu negeri cerdik untuk terus bersemangat. Membantu keyakinan pengundi bukan Melayu untuk terus menjauhi UMNO. Mengenal wajah2 UMNO disebalik media perdana.

Media yang berbayar, pengganas yang mempunyai kepentingan hanya ratusan jumlahnya. Tetapi pengundi berjumlah ratusan ribu. Cara UMNO menguruskan isu dengan kaedah ganas setidak2nya membantu pengundi bukan Melayu jauh dari Barisan Pembangkang ini. Selain pengundi baru yang muncul setiap 5 tahun.

Wallahualam.



Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.