Skip to main content

Dari mana jahatnya Gaddafi pada gua?

Oleh : AdukaTaruna

Telah disenaraikan kebaikan2 Gaddafi oleh puak2 UMNO dan puak2 lawan kepada UMNO. US jauh lebih baik dari Gaddafi dalam kebajikan kepada rakyatnya sendiri. Tetapi, adakah kita sokong US?

US membicarakan Saddam, menghukum Saddam dengan cara bertamadun. Adakah kita menyokong US? Saddam membunuh ribuan ulama Sunni yang menentangnya, apatah lagi Syiah. Menyerang Iran dengan bantuan US selama 8 tahun. Adakah kita menyokong Saddam?

Kalau disenaraikan kebaikan BN, kebaikan Mahathir, memang tak cukup dakwat. Tapi apakah kita perlu menyokong BN, menyokong Mahathir?

Di sinilah keperluan kita mengasingkan tajuk. Dan ijtihad secara keseluruhan. Mana yang lebih baik secara total. Setelah pengasingan-pengasingan tajuk dilakukan.

Dari mana jahatnya Gaddafi pada gua?

Gaddafi pada gua jahat apabila memilih mudarat besar apabila berhadapan dengan kuasanya yang tamat tempoh. Apabila kekayaannya di penghujung jalan. Dunia ni mana ada kekal. Allah gilirkan. Kerajaan Sulaiman yang hebat itu pun ada akhirnya.

Jadi, apabila berhadapan dengan gelombang rakyat yang tidak mahu kepadanya, sebagai pemimpin sepatutnya dia tahu bahawa :

1. Meletak jawatan, meredakan jalan2 pemberontakan dengan pelbagai cara dan dasar yang boleh dilakukan. Pemilihan misalnya. Lantikan kerajaan pengganti misalnya. Melantik pengimbang kerajaan misalnya jika dia tidak mahu demokrasi dengan dirinya sendiri menjadi Ketua Pengimbang.

Rakyat reda, barat tidak dapat masuk. Falsafah utamanya ialah Allah. Jika itu isyarat Allah mahu menyudahkan kuasanya, maka, pilihlah cara yang bermaruah. Demi Allah, laksakakan apa2 yang sepatutnya bagi mencegah kepada mudaratnya negara Libya, mudaratnya berbunuhan sesama saudara, mudaratnya kepada Afrika, mudaratnya kepada umat Islam.

Allah kata, patutkah manusia itu kata dia beriman sedangkan dia tidak diuji. Ini resultnya. Apakah pilihan yang Gaddafi ambil?

2. Gaddafi mengambil pendekatan mempertahankan kuasa / kekayaan dengan membunuh rakyat sendiri. Dengan membuka jalan perang saudara kandung. Dengan membuka peluang barat masuk mengambil peluang.

Di sinilah jahatnya Gaddafi. Lihat sahaja bagaimana Allah membenarkan mayatnya diaibkan sebegitu. Rakyat yang marah, tidak bertamadun seperti si jahat US (perbandingan urusan mayat Saddam), adalah tajuk lain. Salah yang itu tetap salah lah.

Soalnya Gaddafi memilih jalan yang salah dalam ujian menentukan iman. Ihdinassirotolmustakim. Tunjukkan gua akan jalan yang lurus. Sahaja gua meletak jawatan / membentuk kerajaan pengganti / membentuk kabinet pengimbang / etc adalah kerana Allah. Semoga Allah melindungi rakyat Libya dari berbunuhan sesama sendiri, melindungi Libya dari campur tangan luar, melindungi kekayaan Libya dari dirompak musuh. Amin.

Sahaja ana double standard akan kesalahan Hasan Ali terhadap perlembagaan PAS, kerana menjamin kedudukan kuasa ana. Jika Hasan Ali bermusuh dengan ana, rahsia ana terbongkar. Ahli / pengundi PAS yang bercakaran adalah mudarat kecil. Pangkat ana adalah mudarat besar.

Tetapi, soalannya... di mana jahatnya Gaddafi?

Teka-teki kaki : Ketike diminte rakyat / pimpinang PR detail idea UG, ana diang. Ketike pemilihang, menyaksikang Roslang sms dan menantu kalah, ana tampil dengang video. Ahli PAS malas membace belake. UG ditutup.

Bile rupa2nya ana dan Nash menang besar, ana up semula UG di sidang media muktamar. Bile 10 MP PAS sign bantah ana, blogger mengamuk, ana umung UG ditutup semule. Hanye di zaman Paklah. Walau time sidang media tu zamang Najib. Ahli PAS kan bodoh2 belake.

Bile kecoh metting istane Ganu Kuale Lumpur nu, ana lari ke luar negare malam tu juga. Takde-takde... Ana takde Malaysia. Tak caye tanya Ganukite. Bile Aduka datang rumah, ana menyorok belakang MPV. Mujur ramai pengikut setia rampas alatang rakamang.

Cube mung teke, siape ana? Sape beto, ana wi no plate PAS 12. Uuuiii bape harge lo ni tu. Maha...

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.