Skip to main content

Misi bantuan / sukarela mesti terus disuburkan di Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna

Gua ucapkan tahniah kepada keluarga si mati kerana beliau dipilih untuk tidak mati secara tipikal Melayu. Si mati telah merakamkan satu sejarah yang sangat membanggakan kepada generasinya. Keturunannya. Ini adalah pendapat gua.

Gua gunakan istilah Korban Mulia. Gua pecahkan Korban Mulia kepada 2 setakat ini. Kira Journal gua lah ni.

1. Korban Teknologi.
2. Korban Maklumat.

Korban teknologi adalah seperti Chernobyl dan Fukushima. Ianya adalah fardu kifayah dalam Islam. Selagi tiada orang Islam dalam bidang itu, maka seluruhnya berdosa. Sesuatu perkara kemajuan, kepentingan memerlukan pengorbanan seperti itu. Satu peristiwa yang membuatkan bangsanya kaizen.

Korban maklumat juga adalah Korban Mulia. Juga fardu kifayah. Maklumat untuk ketenteraan, maklumat untuk jemaah, maklumat untuk perhatian masyarakat dunia, maklumat untuk dakwah. Kesemua jenis dan cara mendapatkan maklumat tahap sulit, pasti memakan korban.

Ianya adalah satu kematian yang mulia berbanding mampos akibat banyak makan. kencing manis, darah tinggi dan merokok.

Kaizen SOP, bukan batalkan acara.

1. Jangan batalkan acara demonstrasi BERSIH atas isu2 keselamatan. Upgrade SOP.

2. Jangan batalkan acara bola sepak atas isu mercun dan rusuhan. Upgrade SOP.

3. Jangan batalkan acara Haji dan Umrah atas isu pengganas atau mati dijak. Upgrade SOP.

4. Jangan batalkan Piala Merdeka atas isu kritikan mutu bola sepak yang mengancam kerusi Presiden FAM.

5. Jangan batalkan acara misi bantuan atas isu kematian dan risiko kematian. Upgrade SOP.

Ini falsafah yang perlu diambil. Jangan jadikan tragedi Chernobyl sebagai alasan bangsa bacul. Menentang fardu kifayah. Jangan jadikan kematian misi bantuan sebagai bangsa penakut yang mengembirikan kemajuan dan kejantanan anak bangsa.

Wallahualam.



Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.