Skip to main content

Azizan PAS : Perlukah duit rakyat dibelanjakan untuk kenderaan kasta?

Oleh : AdukaTaruna


Alor Setar - Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengakui Kerajaan Negeri ada membeli sebuah kereta Mercedes Benz model S Class bernombor KCX 8 tetapi menafikan ia untuk kegunaannya sendiri.

“Betul kita ada beli tetapi kereta itu lebih untuk kegunaan tetamu kenamaan yang datang ke negeri ini, bukan untuk saya sendiri guna.Saya sendiri lebih suka guna kereta lama KBV 8 yang dibeli oleh kerajaan dahulu. Walaupun kereta itu selalu rosak malah pernah breakdown di Kuala Lumpur tetapi setakat ini, saya masih gunakan yang itu,” katanya.
1. Apa mekanisme kerajaan Kedah dulu (Barisan Pembangkang), dalam kes yang sama? Yakni kereta untuk tetamu kenamaan? Jika sudah ada kereta terdahulu, mengapa tidak mengekalkan mekanisme yang lama? Mengapa perlu dibelanjakan duit kasta dan keringat rakyat untuk tetamu kasta kenamaan? Islam apakah ini?

Tidak perlu beli kenderaan mewah itu. Hanya gunakan dan kekalkan mekanisme kerajaan dulu. Jika ada kereta lama, berikan tetamu itu kereta lama. Jika terdapat proksi yang memberi pinjam, cari proksi sendiri untuk memberi pinjam setiap kali tetamu kasta kenamaan datang.

2. Berapa kos no plate untuk selari dengan objektif mengekalkan, menganut fahaman kasta? Islam pundek apakah yang ulama Azizan bawa dan sunnahkan (sistemkan) ini?


“Kita beli sebab ada keperluan. Hanya sebuah kereta dibeli untuk dijadikan kereta rasmi Menteri Besar yang turut digunakan oleh kenamaan yang datang ke Kedah,” katanya.

Azizan turut menyangkal dakwaan kononnya beliau cuba menyembunyikan kereta KCX 8, sebaliknya berkata, kereta itu jarang digunakan kerana tujuan asal adalah sebagai kereta rasmi tambahan untuk kenamaan.
 Mula2 lu cakap beli untuk keperluan. Lepas tu lu cakap jarang digunakan.

1. Keperluan pundek lu kalau pembelian untuk kegunaan 1-2 individu bernisbahkan 1 572 107 penduduk Kedah (bancian 2000)

2. Keperluan pundek lu kalau pembelian hanya untuk kegunaan yang jarang2. Sebulan sekali? 6 bulan sekali?



Menurutnya, sepanjang tahun ini, hanya sebuah kereta dibeli untuk kegunaan Menteri Besar, manakala sebanyak lima kereta Toyota Camry dan empat kenderaan utiliti sukan (SUV) Toyota Fortuner dibeli pada 2010 bagi menggantikan kereta Exco dan pegawai kanan yang sering rosak.

“Takkan pula kereta yang sering rosak masih nak digunakan, sampai masa, tetap perlu digantikan, termasuklah kereta saya, sebab yang sedia ada selalu rosak, tak salah beli sebagai persediaan apabila kereta itu rosak,” katanya.
Bodoh. Hujah bodoh. Katakan negeri seumpama keluarga. Memang benarlah hujah kenderaan untuk mak dan ayah. Yang akan digunakan untuk pengurusan anak-anak.

Tapi hujah bodoh ni tak boleh digunakan untuk pembelian kereta tetamu keluarga. Ketika ada ahli keluarga yang minum air hujan. Ketika ahli keluarga komited untuk memusnahkan fahaman kasta.

"Kuyem Johor dan Mahathir yang bunuh Memali tu, esok nak datang rumah kita, nak. Jadi ayah ingat nak beli 2 perkara. Pertama kerewa mewah. kedua no plate macam sial. Jangan lawan ayah. Sebab ayah pewaris nabi. Lagi pun ayah kepala batu dan gedebe kat rumah ni. Kena wala'"

Pewaris nabi kepala bapak hang. Wala' kepala mak hang. Islam pundek apa yang ulama Azizan bawa dan sunnahkan dalam Kedah?





Menurutnya, beliau juga lebih gemar berulang alik untuk urusan rasmi di Kuala Lumpur dengan kereta berbanding kapal terbang, dan adalah wajar untuk memiliki dua kereta rasmi supaya urusannya tidak terjejas.
 
“Perjalanan dengan kereta lebih jimat berbanding tambang kapal terbang. Itu yang saya usahakan selain mudah untuk bergerak di sana. Dengan kapal terbang pun ada ketika jadual tertangguh. Sebagai ketua kerajaan, saya tak boleh ikut macam itu kerana ia melibatkan urusan negeri, jadi saya lebih suka guna kereta kerana ia mudah untuk kita buat perancangan,” katanya.
Kan ke babi namanya ulama ni. Cakap la terus-terang. Bahawasanya saya, pewaris nabi dari Kedah, membeli kenderaan mewah ini, dan juga membeli no plate sial, menggunakan duit rakyat, untuk kegunaan rasmi saya juga. Supaya saya mempunyai 2 kenderaan rasmi. 1 yang rosak. Satu lagi yang belum rosak sebab baru beli.

Yang bergulung2 guna nama Kuyem dengan guna nama Matahir buat apa? Baka Kedah baka belit ke apa? Peklak!

Solat labuh jubah untuk menunjuk2 pun hukum neraka. Beli no plate untuk apa plak? Untuk mendatangkan kegerunan musuh Islam? 

Ulama wak lu!



Comments

  1. Marah sungguh ni boh...apepun..tepat dan mengena...beli WALAN (WAJA-LANCER)pun cukup dah sebenarnya..kepala bana

    ReplyDelete
  2. wa dah cakap.... kedah ni cam nak ikut jejak langkah PAS tganu jer..... dapat jadi kerajaan sepenggal pun jadi la.....

    nantikan kalau wa komen lelebih ada yang kata wa anti PAS kedah plak....

    aduka.... lu suggest la blogger utara buat dialong ngan kerajaan Kedah..... lu la incah....

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.