Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Sep 20, 2011

Azizan PAS : Perlukah duit rakyat dibelanjakan untuk kenderaan kasta?

Oleh : AdukaTaruna


Alor Setar - Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengakui Kerajaan Negeri ada membeli sebuah kereta Mercedes Benz model S Class bernombor KCX 8 tetapi menafikan ia untuk kegunaannya sendiri.

“Betul kita ada beli tetapi kereta itu lebih untuk kegunaan tetamu kenamaan yang datang ke negeri ini, bukan untuk saya sendiri guna.Saya sendiri lebih suka guna kereta lama KBV 8 yang dibeli oleh kerajaan dahulu. Walaupun kereta itu selalu rosak malah pernah breakdown di Kuala Lumpur tetapi setakat ini, saya masih gunakan yang itu,” katanya.
1. Apa mekanisme kerajaan Kedah dulu (Barisan Pembangkang), dalam kes yang sama? Yakni kereta untuk tetamu kenamaan? Jika sudah ada kereta terdahulu, mengapa tidak mengekalkan mekanisme yang lama? Mengapa perlu dibelanjakan duit kasta dan keringat rakyat untuk tetamu kasta kenamaan? Islam apakah ini?

Tidak perlu beli kenderaan mewah itu. Hanya gunakan dan kekalkan mekanisme kerajaan dulu. Jika ada kereta lama, berikan tetamu itu kereta lama. Jika terdapat proksi yang memberi pinjam, cari proksi sendiri untuk memberi pinjam setiap kali tetamu kasta kenamaan datang.

2. Berapa kos no plate untuk selari dengan objektif mengekalkan, menganut fahaman kasta? Islam pundek apakah yang ulama Azizan bawa dan sunnahkan (sistemkan) ini?


“Kita beli sebab ada keperluan. Hanya sebuah kereta dibeli untuk dijadikan kereta rasmi Menteri Besar yang turut digunakan oleh kenamaan yang datang ke Kedah,” katanya.

Azizan turut menyangkal dakwaan kononnya beliau cuba menyembunyikan kereta KCX 8, sebaliknya berkata, kereta itu jarang digunakan kerana tujuan asal adalah sebagai kereta rasmi tambahan untuk kenamaan.
 Mula2 lu cakap beli untuk keperluan. Lepas tu lu cakap jarang digunakan.

1. Keperluan pundek lu kalau pembelian untuk kegunaan 1-2 individu bernisbahkan 1 572 107 penduduk Kedah (bancian 2000)

2. Keperluan pundek lu kalau pembelian hanya untuk kegunaan yang jarang2. Sebulan sekali? 6 bulan sekali?



Menurutnya, sepanjang tahun ini, hanya sebuah kereta dibeli untuk kegunaan Menteri Besar, manakala sebanyak lima kereta Toyota Camry dan empat kenderaan utiliti sukan (SUV) Toyota Fortuner dibeli pada 2010 bagi menggantikan kereta Exco dan pegawai kanan yang sering rosak.

“Takkan pula kereta yang sering rosak masih nak digunakan, sampai masa, tetap perlu digantikan, termasuklah kereta saya, sebab yang sedia ada selalu rosak, tak salah beli sebagai persediaan apabila kereta itu rosak,” katanya.
Bodoh. Hujah bodoh. Katakan negeri seumpama keluarga. Memang benarlah hujah kenderaan untuk mak dan ayah. Yang akan digunakan untuk pengurusan anak-anak.

Tapi hujah bodoh ni tak boleh digunakan untuk pembelian kereta tetamu keluarga. Ketika ada ahli keluarga yang minum air hujan. Ketika ahli keluarga komited untuk memusnahkan fahaman kasta.

"Kuyem Johor dan Mahathir yang bunuh Memali tu, esok nak datang rumah kita, nak. Jadi ayah ingat nak beli 2 perkara. Pertama kerewa mewah. kedua no plate macam sial. Jangan lawan ayah. Sebab ayah pewaris nabi. Lagi pun ayah kepala batu dan gedebe kat rumah ni. Kena wala'"

Pewaris nabi kepala bapak hang. Wala' kepala mak hang. Islam pundek apa yang ulama Azizan bawa dan sunnahkan dalam Kedah?





Menurutnya, beliau juga lebih gemar berulang alik untuk urusan rasmi di Kuala Lumpur dengan kereta berbanding kapal terbang, dan adalah wajar untuk memiliki dua kereta rasmi supaya urusannya tidak terjejas.
 
“Perjalanan dengan kereta lebih jimat berbanding tambang kapal terbang. Itu yang saya usahakan selain mudah untuk bergerak di sana. Dengan kapal terbang pun ada ketika jadual tertangguh. Sebagai ketua kerajaan, saya tak boleh ikut macam itu kerana ia melibatkan urusan negeri, jadi saya lebih suka guna kereta kerana ia mudah untuk kita buat perancangan,” katanya.
Kan ke babi namanya ulama ni. Cakap la terus-terang. Bahawasanya saya, pewaris nabi dari Kedah, membeli kenderaan mewah ini, dan juga membeli no plate sial, menggunakan duit rakyat, untuk kegunaan rasmi saya juga. Supaya saya mempunyai 2 kenderaan rasmi. 1 yang rosak. Satu lagi yang belum rosak sebab baru beli.

Yang bergulung2 guna nama Kuyem dengan guna nama Matahir buat apa? Baka Kedah baka belit ke apa? Peklak!

Solat labuh jubah untuk menunjuk2 pun hukum neraka. Beli no plate untuk apa plak? Untuk mendatangkan kegerunan musuh Islam? 

Ulama wak lu!



2 comments:

GoRinGgO said...

Marah sungguh ni boh...apepun..tepat dan mengena...beli WALAN (WAJA-LANCER)pun cukup dah sebenarnya..kepala bana

abanghensem said...

wa dah cakap.... kedah ni cam nak ikut jejak langkah PAS tganu jer..... dapat jadi kerajaan sepenggal pun jadi la.....

nantikan kalau wa komen lelebih ada yang kata wa anti PAS kedah plak....

aduka.... lu suggest la blogger utara buat dialong ngan kerajaan Kedah..... lu la incah....