Skip to main content

UMNO rayu DAP sertai BN.

KUALA LUMPUR, 15 OGOS – Kepada pelawaan Datuk Seri Nazri Aziz supaya DAP menyertai Barisan Nasional: Terima kasih daun keladi, tak payahlah susah-payah kerana DAP tetap komited dengan Pakatan Rakyat.

Isu itu ditimbulkan oleh Nazri sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam wawancara dengan akhar Sin Chew Daily yang mencadangkan penyertaan DAP dalam BN yang mencerminkan hasrat agar DAP menggantikan MCA dalam gabungan pemerintah pusat itu.

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menjelaskan bahawa DAP bukanlah parti kaum Cina yang memperjuangkan hak kaum Cina tetapi ia adalah sebuah parti untuk semua rakyat Malaysia.

Katanya DAP memperjuangkan hak setiap rakyat Malaysia, sama ada Cina, Melayu, India, Iban, Kadazandusun atau Orang Asli, sebagai warga negara Malaysia yang mempunyai hak dan peluang saksama.

“Para pemimpin DAP telah berusaha gigih dan banyak berkorban demi kepercayaan politik mereka sejak 45 tahun lalu, ditekan dan didakwa di mahkamah, ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, termasuk ada yang paling lama ditahan sehingga empat tahun sembilan bulan.

“Malah ada yang dipenjarakan dan hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen dan dilarang bertanding selama lima tahun kerana berdiri teguh dan tegas atas prinsip memperjuangkan hak untuk semua rakyat Malaysia yang menjangkau kaum dan agama – semua pengorbanan ini bukannya untuk DAP menggantikan MCA dalam BN,” katanya dalam satu kenyataan.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur dan pernah ditahan di bawah ISA dua kali menyatakan wawasan dan komitmen para pemimpin sejak dari awal lagi adalah untuk melahirkan sebuah negara di mana semua rakyat Malaysia, tanpa mengira kaum dan agama, dapat bersatu padu.

Menurutnya, usaha yang ingin dicapai itu adalah dalam bentuk perpaduan bersemangat patriotik bagi membentuk kerajaan yang cekap, bersih dan telus yang mampu melahirkan Malaysia yang adil, demokratik, progresif, makmur dan dapat bersaing dengan sihat.

“DAP mesti sentiasa berjuang untuk semua masyarakat, bukan sahaja untuk kaum Cina di Malaysia,” tambahnya.

Beliau berkata hanya politik baru secara menyeluruh dapat menyelamatkan Malaysia, iaitu melalui usaha memecahkan tembok yang dibina oleh BN:

* Cengkaman politik ‘pecah dan perintah’ mengikut garisan kaum;

* Kepentingan awam dikorbankan demi ketamakan peribadi yang mengakibatkan kehancuran institusi awam nasional;

* Korupsi dan kronisme yang menjadi-jadi di mana pengswastaan menjadi ‘rompakan’; dan

* Penyalahgunaan Dasar Ekonomi Baru yang dijadikan alat untuk mengangkat UMNOputra atas nama Bumiputera, yang menyebabkan segelintir Bumiputera semakin kaya dan tidak boleh disentuh oleh undang-undang manakala majoriti Bumiputera masih di takok lama.

Kit Siang berkata DAP tetap komited bersama PAS dan PKR untuk memastikan kejayaan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Katanya, kejayaan yang bakal dicapai bersama Pakatan Rakyat akan merealisasikan usaha memartabatkan semula hak-hak yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan kepada semua rakyat.

“Jadi, tidak timbul sama sekali isu DAP mahu menyertai BN,” jelasnya.



Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.