Skip to main content

Thanks Radix FC Kubang Kerian coz jual badak berendam sempena besday gua.

Oleh : AdukaTaruna
Label : Peribadi

Khamis. 25 Ogos. Tarikh lahir gua.

Selipar gua beli kat Maidin 6 bulan lalu corak tapaknya dah haus. Licin. Tapi getah tapak masih tebal. Oleh sebab mak gua pernah sambung pensil kontot dengan buluh, maka gua guna pisau untuk ukir corak tapak ikut suka gua.

Selaku ibu tunggal, mak mertua gua dapat bantuan dari kerajaan negeri. Majlis berhampiran Masjid Muhammadi. Memandangkan payah gua nak pergi-balik jemput, gua ambil keputusan berbuka di Qaryah Ramadan. Stadium KB.

Tiba2 hujan lebat. Lebat gile2. Rahmat sempena besday gua. Di Malaysia, tak kira Kelantan atau Sabah, asal hujan, mesti jem. Jalan sesak. Gua kensel berbuka di Qaryah Ramadan. Leceh. Hujan lebat. Bini gua sarat. Gua plan balik rumah. Jalan jem.

Selaku planner perang terbaik abad ini, gua kol adik ipar gua. Suruh tanak nasi. Jangan datang stadium. Hujan lebat. Kensel plan. Berbuka di rumah. Kita beli ayam golek. Makan dengan nasi adik-beradik.

Jumpa ayam golek Jalan Bayam. Hujan menggila. Jalan sesak. Nak berhenti tak praktikal. Usha harga RM18. Standard. Kita pergi Mydin la. Ayam golek pelbagai perisa RM8.90. Gua kan Melayu seperti mana MSK detailkan. Jangan tanya ayam itu dari mana, janji murah. Hehehe. Tapi bagaimana kalau habes?

Gua kol adik ipar semula. Suruh kensel tanak nasi. Tunggu berita muktahir dari gua. Kalau ayam golek Mydin habis, kita buka apa yang ada la. Beli tepi jalan.

Jam 6pm. Sangkut jem Kubang Kerian depan HUSM. Tukar Tiub marah kalau buat flyover jalan atas nama warisan kebudayaan. Gua tak setuju. Rais Yatim pun tak guna hujah Tukar Tiub. Nak lawan dalam forum hari tu bimbang lari tajuk forum. Kaizen sistem jalan atas jalan adalah betul. Bukannya robohkan mana-mana bangunan sejarah dan warisan. Kalau robohkan pada gua peduli apa pada sentimental dan kenangan lama2. Bahasa Melayu pun gua suruh hapuskan kalau wujud bahasa yang lebih baik untuk muslim tempatan.

Sampai Mydin jam 6.15pm. Gua pilih parking area Mydin. Bayar RM2 pun takpa. Janji bini gua tak basah. Gua tak susah. Masa nak belok masuk, pintu laluan telah diletakkan kon. Apsal? Takan full? Banyak kosong ni bai. Apsal? Gua bagi isyarat tangan.

"Tak bleh la abe.. Mydin tutup. Lepas buka baru buka." Sekor pekerja asing sound gua sambil geleng2 India.

Fakap! Mydin tutup untuk pekerjanya berbuka. Cane bleh lupa? Aduss... Kol adik ipar. Buka sendiri2. No adik-beradik. Mydin tutup. Nak balik pun rasa tak sanggup layan jem sekali lagi. Hati sudah patah. Jiwa gua sudah tertutup rapat seumpama idea UG. Gua mau berbuka di Radix FC Kubang Kerian. Hujan semakin lebat seperti mentertawakan gua.

Parking belakang Radix FC. Jelas tile di kaki limanya yang cantik. Berkilau kebasahan. Gua park dengan bahagian bini rapat bangunan. Mula2 bini gua keluar dan masuk di area kaki lima. Skang turn gua plak. Sedia dan ready.

1. Kunci pintu bini gua, buka kunci pintu gua.
2. Masukkan jari kanan di bahagian pembuka pintu.
3. Tangan kiri stanby tutup kunci. Kete gua takda auto lock.
4. Tarik pembuka pintu, tolak pintu dengan siku. Keluar dengan cepat, tekan kunci pintu. Tutup dan lari ke kaki lima Radix FC.

Berdebup! Sekelip mata gua dalam lopak air. Tile licin. Gua dapat rasa kesemua mata dalam Radix FC memandang gua dengan kagum. Terfantasi gua dialog seorang budak.

Radix FC pun ada jual badak berendam ke abah?

Fakap! Apa gelak2?


Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.