Skip to main content

Pergaduhan Mesut Ozil dan David Villa.

Oleh : AdukaTaruna



Ya. Memang benar pasukan yang gua minat ialah Barcelona. Dan kemudiannya Real Madrid. Team paling gua benci ialah kesemua EPL. Dan dalam EPL, mana2 yang menentang Man U, gua sokong. Itu hobi. Bukan akidah.

Panas seketika perbincangan di internet bahawa Mezut Ozil bergaduh dengan David Villa kerana David Villa menghina Islam. Pegangan Mezut Ozil. Benar atau salah dakwaan itu, wallahualam.

Jika David Villa hina Islam.

Selalunya dalam hal pertengkaran yang membabitkan situasi seperti dalam video itu, lawan akan mengucapkan kata2 yang berniat mencederakan hati. Ianya bukan hujah dan bukan perbahasan. Ianya ejek-mengejek.

Namun, ejek-mengejek tidak wajar dibalas dengan sentuhan fizikal. Itu bukan cara Islam. Itu cara penganut islam. Termasuklah gua. Sepatutnya Mezut Ozil menunjukkan sikap sabar, dan mengemukakan bantahan rasmi kepada bola Sepanyol atau membuat sidang media mendedahkan perkara itu.

Peritiwa yang dikatakan sama pernah berlaku pada Zidane. Tindak balas Zidane menanduk dada defend Italy itu bukan cara Islam. Itu cara penganut Islam kategori biasa2 sahaja seperti gua. Ejek-mengejek tidak boleh dibalas dengan fizikal.

Mezut Ozil dan Zidane harus belajar dari muslim Frederic Kanoute. Kelab Sevilla. Dia memiliki mental dan akhlak yang bertaraf selayaknya untuk Islam. Imej, latar belakang, rekod yang bersih. Dia tidak menentang penganut agama yang negatif terhadap Islam. Musuhnya bukan David Villa atau Metarzzi. Tetapi dia menentang sistem yang negatif terhadap Islam.


Pernah boikot syarikat penaja judi. Mengeluarkan belanja membeli masjid untuk muslim Sepanyol. Gua harap, diri gua sendiri, dan peminat2 Mesut Ozil dan Zidane tidak memandang tindakan Mezut Ozil dan Zidane itu atas nama Islam. Inilah sebab utama gua mengeluarkan N3 ini.


Yossi Benayoun diejek muslim Melayu.

Gua juga menegaskan bahawa adalah salah jika muslim Melayu mengejek Yossi Benayoun atas nama agama. Mana pernah Islam menganjurkan kaedah ejek-mengejek dalam perjuangan atau dalam bersuara terhadap sesuatu.

Jika mahu pun menyuarakan pandangan atau bantahan, umat Islam Melayu perlu menunjukkan kaedahnya. Kumpul tandatangan, boikot, pidato, forum, kempen. Itu pun jika tepat berada dalam falsafah agama.

Sebenarnya, muslim Melayu tidak tahu atas falsafah apakah yang perlu diambil apabila berhadapan dengan Yahudi. Walaupun begitu banyak ayat Allah berkaitan dengan Yahudi dan Nasrani, tapi Allah bukan suruh muslim bermusuh secara total begitu. Asal jumpa bunuh. Asal nampak, ejek. Agamanya, agamanya lah. Agama Islam agama Islam.

Tetapi, yang musuh kepada umat islam adalah negara. Negara bernama Israel. Negara tersebut adalah haram berdasarkan timeline Salahudin Ayubi. Ketika itu penduduk bukan Islam termasuk Yahudi diberi pilihan untuk hidup dengan aman dalam Palestine atau berhijrah. Tentera Islam eskot mereka keluar dengan selamat.

Yahudi yang memilih tinggal di palestine itu lama-kelamaan memeluk Islam. Logo kaum mereka adalah bintang bucu 5 yang Israel guna tu. Jadi Palestine adalah tanah mereka. Salahudin tidak halau mereka, malah bersama2 membangunkan mempertahankan Palestine. Nenek moyang mereka yang memilih tinggal dan berbaiah dengan Salahudin.

Di zaman sekarang, Yahudi yang memilih keluar dari Palestine itu mendakwa, Palestine adalah tanah mereka. Sedangkan nenek moyang mereka yang keluar secara sukarela. Mereka juga menggunakan logo bintang bucu 5. Sekaligus menafikan hak muslim keturunan Bani Israel yang menggunakan logo yang sama. Bezanya muslim keturunan Bani Israel yang bergadai nyawa mempertahankan Palestine dengan Yahudi Bani Israel yang dulunya keluar kini 'menuntut' semula.

Jadi, muslim Iran, muslim Hamas menentang negara Israel. Negara haram tersebut. Mereka akan tarik diri bila bersukan dengan negara Israel. Mahfuz dan beberapa pemuda PAS masuk penjara kerana membantah UMNO menjemput negara Israel dalam bermain kriket. Sebarang pengiktirafan terhadap negara Israel adalah haram. Ini fatwa. Sama ada sukan, ekonomi, diplomatik dan sebagainya.

Tetapi Yossi Benayoun tidak bermain mewakili negara haram Israel. Mana-mana warganegara haram Israel adalah diiktiraf sebagai manusia. Selagi mereka adalah orang awam, mereka tidak boleh diperangi. Orang awam, hospital, rumah ibadat, kanak-kanak, wanita tidak boleh diperangi. 

Wallahualam. 


Comments

  1. Bradah! Komen dari facebook banyak nya sampah... jangan layan...

    Sebabnya pemilik yang menggunakan facebook, bermain facebook semata-mata adalah mereka yang kurang berfikir... lihat komen mereka... komen cuma berfikir untuk hari esok..

    Keterangan lu memang mantap gila ar...!! Orang melayu cuma terikut-ikut... tengok dua tahun lagi... Barca jugak yang mereka sokong...

    Aku tak minat barca... tapi aku minat entri dari peminat barca ini... nice...

    ReplyDelete
  2. lame ass la entri ni bro... macam celaka lagi... terang2 bias macam sial..

    tahap ulasan lu memang imbecile... daripada ulasan lu pun memang memalukan peminat bola sebenar...

    ReplyDelete
  3. Mmg tak gune akal admin ni.minat barca bkn minat bola.nk bsabar pun,agak2 la.aku sokong tindakan zidane n ozil...my name is shakir,im a muslim and football's fan.epl?liga msia,bundes?la liga,smua layan...

    ReplyDelete
  4. Admin tade otak la . cam sial. aku ase pOn kalo aku kat situ kenerr bOm abes la villa tu , tape pOn tanduk die macam Zinade Zidane buad ...

    ReplyDelete
  5. minat la sgt kt barca 2..smp sgup nk bela kafir laknatullah..

    ReplyDelete
  6. isu hina Islam ni tak betul bro http://goo.gl/GKvnU

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.