Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Aug 18, 2011

N3 gua, polis dan rasuah.

Oleh : AdukaTaruna



Sumber : Tukar Tiub

SURAT DARI PEMBACA

aku pernah kena tahan polis kat Baling, Kedah. Motor aku signal belakang belah kiri tak fungsi. Kena tahan masa roadblock!! aku cakap aku akan ganti esok. Polis tu nak saman tapi bagi option!!! saman atau duit kopi!! aku ada 5 ringgit ja!! tu pun dia sapu. Polis yg tahan aku masa roadblock tu ada 3 orang!!??? RM5.00 bahagi 3 = RM1.70!!! tapi masa tu tahun 1993, lepas laa buat minum teh tarik dan roti canai :) 

Falsafah polis dan rasuah.

Rasuah yang bermaksud memohon imbuhan, gua letakkan bawah tajuk rompak. Merompak pelbagai perkara dan tajuk. Jika rasuah yang berunsur ugut, ianya lebih berat. Ianya seumpama samun bersenjata. Senjatanya ialah ugutan terhadap sesuatu perkara.

Merujuk kepada surat pembaca dari Tukar Tiub, ada 2 subjek yang bersalah dalam kes ini. Yakni si pencuri dan si pembeli barang curi. Membenarkan rasuah berlaku dengan bersetuju memberi rasuah boleh dianggap membenarkan kecurian berlaku dengan membeli barang curi. Malah lebih bodoh apabila barang curi itu adalah barang diri sendiri.

Gua pun pernah beli barang curi juga.

Ketika gua masih mentah, sekitar berumur 18-19 tahun, gua tidak memiliki lesen kereta. Hanya motor. Walau berbuih mak gua suruh malah nak sponsor. Gua tidak menolak mungkin gua salah kesimpulan, tetapi gua tulis jugalah untuk pendapat gua berkaitan dengan N3 ini.

Jiwa gua memang koboi. Memandu tanpa lesen kereta, gua sentiasa lepas dari pemeriksaan polis untuk tajuk roadblock. Malah berlaku 2 kejadian polis meminta lesen. Tapi lepas sebab polis hanya melihat sekali lalu. Gua percaya fokusnya tertumpu pada tarikh luput lesen, bukan jenis lesen.

Masa mula2 sampai Kelantan, hasil dari gaji pertama dan kedua, gua bolehlah kumpulkan untuk hidupkan roadtax Mazda gua. Tapi ketika itu gua tiada komputer untuk projek Langgar Hadi. Setelah melakukan apa yang patut, gua memilih untuk upgrade komputer Jeming Hasan. Mainboard, processor, RAM dan harddisk baru. Casing n monitor lama.

Sampai tarikh perbicaraan Hina Sultan Johor dengan word mampos, gua blah ke Seremban guna Mazda gua tanpa roadtax. Lu nak caya, caya. Tak nak sudah. Malam itu, gua ditahan di Bukit Besi, Terengganu. Gua dah train bini gua supaya mempamerkan muka koboi (tenang). Gua cakap, gua tak dapat hidupkan roadtax sebab beli komputer yang digunakan untuk Langgar Hadi demi mencilok sistem Lu Ya Allah. So, gua mohon Lu settlekan, mudahkan.

Alhamdulillah, gua hanya diperiksa lesen. Gua lepas ke Seremban. Tapi skang kereta gua roadtax dah habes. 8hb 8 ari tu. Nak hidup tak lepas. Ada blacklist (saman parking rasanya). Harap kalau PR ambil alih, bolehlah kiranya dihapuskan saman macam PR ambil Perak hari tu (saman bandaran). Bukan hapus saman atas tajuk perlembagaan, hapus saman sebelum tarikh pemerintahan PR lah. Binalah hari baru untuk Malaysia. Audit semula dan sebagainya.

Terbaru, gua ke Rantau Panjang. Urusan perniagaan. On the way, ada roadblock. Gua tak bagitau member gua yang roadtax tamat. Sebab member gua ni jenis darah menggelupur. Skali road block plak. Belt tak pakai. Belt sebelah member gua payah sikit nak tarik. Dia dah start menggelupur. Dari kes belt memang kompom merebak sampai roadtax nih.

"Lepas Na.. Lepas.. biar gua buat." Gua nak tarik belt tu. Gua tahu teknik dan ragam kete gua. Tapi member gua menggelabah. Tu yang gua suruh dia lepas dari pegang belt. 2-3 kali gak la gua tekan suara suruh dia lepas belt.

Pendek cerita, belt settle ditarik, gua berhenti dengan kedudukan roadtax melepasi polis paling hampir (kira jadikan kedudukan polis tu ngam2 antara tingkap depan dan belakang). Soal jawab sikit. Teruskan perjalanan. Thanks Allah. Selamat sampai rumah baru gua bagitau roadtax kereta gua mampos.

Tapi ini semua kalau perjalanan baik gua. Satu hari gua memandu kereta tamat sehari roadtax. Tapi perjalanan nak tengok wayang di Terminal 1, Seremban. Ketika gua 19 tahun camtu la.

Naik ke parking atas bangunan, ada sekor polis tunggu. Gua kena tahan. Pendek cerita, gua setuju bayar dia RM20. Itu dulu. Adakah salah polis itu? Ya.. tapi hanya 70%. 30% adalah kita. Itu pendapat gua lah.

Mekanisme pencengahan.

Rasuah adalah wabak yang amat sukar dihapuskan. Ianya seumpama tangki air yang mempunyai pelbagai lubang bocor. Tampal satu dua tak akan berjaya menghentikan kebocoran. Sungguhpun begitu, janganlah sampai mengatakan usaha menampal 1-2 bocor adalah kerja sia-sia. Ianya perlu berterusan. Pendidikan, budaya, dasar pemerintah, akhlak pemerintah, dan sebagainya.

Berbalik semula kepada video yang diberikan (tidak bermaksud total kepada keseluruhan peristiwa video tersebut), bersetuju memberi polis rasuah, dan kemudiannya menyalahkan polis atas rasuah adalah satu perkara double kehinaan. Kehinaan kepada yang memperlekehkan polis itu sendiri.

Tamsilan lainnya, polis meminta seks dari isteri kita jika tidak mahu disaman. Dan kita memilih memberikan isteri kita sebelum upload dan menyebarkan perilaku jahat polis. Jika kita bermaruah, kita akan memilih saman dari memilih rasuah. Kita akan memilih saman dari memberikan isteri diratah polis.

Rasuah sebenarnya lebih besar dari isteri kita bro. Paling tinggi pun setakat 4 isteri. Tapi rasuah? Ia membabitkan mak, anak2, pelajar, generasi, hutan, sungai, haiwan, alam semulajadi, perkhidmatan, hak kemanusiaan dan sebagainya. Gua akan sokong kalau rasuah diletakkan bawah rompak. Hukum potong tangan.

Wallahualam.


No comments: