Skip to main content

Kisah sound trouble Klate - N9

Oleh : AdukaTaruna

Lu tahu tak sejenis lampu suluh yang dijual di pasar malam? Gua ada beli. RM15. Pasar malam Bachok. Stanby dalam Mazda gua. In case apa2 hal berlaku.

Menjelang Asar tadi, baju Jeming Hasan settle. Alhamdulillah. Gua sms.

"Bro.. Baju settle. RM124."

"Nak ambil mana?"

"Tempat kerja gua."

"Lu habes kerja kul berapa?"

"12 malam."

"Gua datang lepas terawih la eh."

"Bereh."

Surau tempat gua terawih 8 rakaat. Paling tinggi 20. Tapi Jeming 80 rakaat. Pukul 12 lebih dia kol gua.

"Ada mana bro?"

"Rumah."

"Nak mari ambil baju ni. Boleh ke?"

"Marilah."

"Tapi dah lupa lorong rumah."

"Tunggu depan kilang Eastern Garmen. Gua tubik jalan kaki."

Gua pun tubik. Bini gua nak ikut. Nak beli hamlet sekali. Ambil baju, ambil torchlight, tunggu Jeming depan kilang.

"Halo bro.. lu mana?"

"Gua depan kilang dah ni."

"Kilang tu yang ada asap tinggi tu ke?"

"Bukan la.. tu Terang Nusa. Sebelum kilang asap tu. Lu naik kete apa?"

"Ferrari. Takpala.. gua cari."

Port gua tunggu dekat simpang. 5 meter sebelum simpang. Tak sampai seminit, satu Kenari lalu. Beri signal arah gua. Jeming cakap Ferrari ke Kenari tadi? Kenari kot. Gua sound trouble. Teringat kisah Edyes dengan nasi air masa Langgar Hadi di muktamar Putik. Gua order Nasi Air. Edyes pun ikut sama. Bila menu sampai, Edyes bisik kat gua.

"Bro.. Nasi Ayam Kelantan camni ke?"

"Nasi Air bai. Bukan Nasi Aye (ayam)."

"Ooooo..."

Gua lambai2 Kenari tu guna torchlight. Guna lampu dekat. Bukan lampu jauh (tajam). Kenari terlajak ke depan. Then break. Gua lambai2 lagi. Lampu undur nyala. Undur dengan laju ke arah gua.

"Bakpo mu suluh2?" Sound driver Kenari dengan gedebe skali pada gua. Pundek ni... darah gua dah mendidih.

"Sori la be.. kito salah ore.. tunggu saing. Dio oyak dio naik Kenari." Cool.. releks.. benda small metter. Kena belajar jadi matang. Pengundi biasa jer pun. Bukan ulama Hadi Awang. Bukan boleh ubah polisi.

"Mu jange suluh2 ore. Mu buak gor dio sini?"

"Kito minta maaf dah be. Kito salah ore. Kalau mu tak cayo, tunggu menta. Mu tunggu sini."

Gua dah berbulu. Koya debe. Ngam2 satu Toyota Corolla bagi signal berhenti belakang Kenari.

'Nu.. saing kawe mari doh. Mari turun."

Masuk gear 1, terus blah. Jeming dengan member turun.

"Sapo tu?"

"Koya debe mano ntah. Gua ingat lu, gua lambai guna torch light. Maroh dio nyo."

"Sori bro.. gua up harga. Gua bagi lu RM130."

"Akala.. camni pun ada?"


Comments

  1. -Wa kena beli kamus kelantan pasni utk memudahkn bacaan di blog lu..hehehe

    ReplyDelete
  2. hahaha.. angkara Jeming sebut word Ferrari dengan English Klate, maka gua silap orang. Wakakaka

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.