Oleh : AdukaTaruna
[1]
Kecik atau besar media persendirian gua bukan isunya. Isunya ialah apabila runtuhnya BN, media akan bebas sebab PR belum mampu lagi menjadi penjahat media. Kena 20 tahun perintah baru PR akan berani jadi BN.
Jadi, pada saat2 awal pemerintahan PR, media TIDAK AKAN menyorok korupsi atau kelemahan kerajaan. Jika Suara Keadilan dan harakah sorok, Utusan Malaysia akan jadi pembangkang yang bagus. Tak berani nak gila babi sebab tiada lagi perlindungan politik.
Sehinggalah keadaan negara menjadi satu negara yang tidak selamat kepada orang2 yang menjawat kuasa tanpa melalui merit. Tidak selamat pada orang2 yang menjawat tugas tanpa melalui kable2 politik. Negara akan menjadi seperti negara maju yang menyaksikan orang2 yang memegang amanah terpaksa meletak jawatan setelah kegagalan diaibkan oleh media2 rakyat.
Itu yang kita mahukan. Amin..
[2]
Barulah masuk kepada tajuk N3. Yakni prestasi kerja KTM. Skang tahun 2011 bro.. 11 tahun setelah zaman kononnya masalah pepijat. Zaman millennium. Keteapi tidak lagi dieskot askar beb. Ancaman komunis secara senjata pun puluh tahun berlalu.
Masalahnya, jadual ketibaan yang ditulis dalam tiket KTM pasti tersasar. Jauh plak tu. Kalau ketibaan lewat ke Seremban atau KL, gua faham. Sebab projek landasan berkembar Seremban - Gemas. Itu dulu. Projek tu dah nak siap dah. Kalau Tumpat-KL waktu tiba tepat. Kalau KL-Tumpat lari 2 jam lebih. Kan ke tut tut namanya tu. (tut tut adalah word mencarot versi Ramadan).
Lewat ke destinasi Kelantan dan berkadar terus ke stesen akhir, Tumpat. Lu bayangkan, dalam tiket tulis pukul 0921, tapi sampai pukul 1200. Lari 2 jam setengah. Boleh pergi Kuala Terengganu punya masa yang dibazirkan. Kalau total warganegara Kelantan jer kira ok lagi. Tapi ramai omputeh dalam train tuh. Setiap kali gua naik KTM, mesti kes sama berlaku.
Gua tak tahu apa penjelasan kepala KTM dalam hal ini. Kalau setakat menjawat jawatan atas tiket kable UMNO, gua minta2 PR akan menang PRU13 nih. Amin. Dan sebelum PR jadi jahat macam UMNO-BN, gua akan kempen dalam media setakat yang mampu gua capai untuk terajang kepala KTM.
Ikut mata kasar gua, kejadian lewat adalah disebabkan keteapi yang bertembung. Nak guna 1 landasan. So, mana2 keretapi yang paling hampir dengan stesen akan mengalah. Dan perlu berada di landasan simpanan sehingga keretapi lawan tiba.
Tapi sebab kepala KTM ni dilantik bukan atas merit dan kelayakan, maka, benda mudah nak settle ni pun tak bleh fikir. Kalau gua minta landasan double gua fahamla Kelantan adalah warganegara tiri kerajaan. Tapi, dah nama pun Keteapi Ekspress, Keteapi kecik perlulah dijadualkan semula bagi memberi laluan kepada yang ekpress. Nak mencarut kang pose plak.
Benda matematik mudah, ma. Berapa maksima masa yang perlu berhenti di setiap stesen. Berapa kelajuan minima keretapi. Jarak dah tentu tak berubah. So, kita boleh kira (tambah tolak 15 min) keretapi Ekspress tu sampai di setiap stesen. Bermakna, keretapi bukan Ekspress, kena tunduk pada yang Ekspress. Walau apa pun yang berlaku, keretapi bukan Ekpress perlu berada di landasan simpanan di stesen sekian selama masa sekian.
So, baik Ekpress, mahupun bukan Ekspress, kita dapat jadual yang tepat. Lari pun sekitar 15 minit. Nak kata ulama yang jadi kepala KTM, bawah UMNO gua yakin, bukan. Tapi apsal lembab berfikir ntah la...
Tugas tu perlu diberikan ikut merit. Walau pun satu hari nanti ikut merit, bila ada kejadian2 bodoh yang tak settle2 berpuluh tahun bawah kepala yang sama, kita akan terajang dia. Guna kuasa media, guna kuasa demokrasi BERSIH.
[1]
Kecik atau besar media persendirian gua bukan isunya. Isunya ialah apabila runtuhnya BN, media akan bebas sebab PR belum mampu lagi menjadi penjahat media. Kena 20 tahun perintah baru PR akan berani jadi BN.
Jadi, pada saat2 awal pemerintahan PR, media TIDAK AKAN menyorok korupsi atau kelemahan kerajaan. Jika Suara Keadilan dan harakah sorok, Utusan Malaysia akan jadi pembangkang yang bagus. Tak berani nak gila babi sebab tiada lagi perlindungan politik.
Sehinggalah keadaan negara menjadi satu negara yang tidak selamat kepada orang2 yang menjawat kuasa tanpa melalui merit. Tidak selamat pada orang2 yang menjawat tugas tanpa melalui kable2 politik. Negara akan menjadi seperti negara maju yang menyaksikan orang2 yang memegang amanah terpaksa meletak jawatan setelah kegagalan diaibkan oleh media2 rakyat.
Itu yang kita mahukan. Amin..
[2]
Barulah masuk kepada tajuk N3. Yakni prestasi kerja KTM. Skang tahun 2011 bro.. 11 tahun setelah zaman kononnya masalah pepijat. Zaman millennium. Keteapi tidak lagi dieskot askar beb. Ancaman komunis secara senjata pun puluh tahun berlalu.
Masalahnya, jadual ketibaan yang ditulis dalam tiket KTM pasti tersasar. Jauh plak tu. Kalau ketibaan lewat ke Seremban atau KL, gua faham. Sebab projek landasan berkembar Seremban - Gemas. Itu dulu. Projek tu dah nak siap dah. Kalau Tumpat-KL waktu tiba tepat. Kalau KL-Tumpat lari 2 jam lebih. Kan ke tut tut namanya tu. (tut tut adalah word mencarot versi Ramadan).
Lewat ke destinasi Kelantan dan berkadar terus ke stesen akhir, Tumpat. Lu bayangkan, dalam tiket tulis pukul 0921, tapi sampai pukul 1200. Lari 2 jam setengah. Boleh pergi Kuala Terengganu punya masa yang dibazirkan. Kalau total warganegara Kelantan jer kira ok lagi. Tapi ramai omputeh dalam train tuh. Setiap kali gua naik KTM, mesti kes sama berlaku.
Gua tak tahu apa penjelasan kepala KTM dalam hal ini. Kalau setakat menjawat jawatan atas tiket kable UMNO, gua minta2 PR akan menang PRU13 nih. Amin. Dan sebelum PR jadi jahat macam UMNO-BN, gua akan kempen dalam media setakat yang mampu gua capai untuk terajang kepala KTM.
Ikut mata kasar gua, kejadian lewat adalah disebabkan keteapi yang bertembung. Nak guna 1 landasan. So, mana2 keretapi yang paling hampir dengan stesen akan mengalah. Dan perlu berada di landasan simpanan sehingga keretapi lawan tiba.
Tapi sebab kepala KTM ni dilantik bukan atas merit dan kelayakan, maka, benda mudah nak settle ni pun tak bleh fikir. Kalau gua minta landasan double gua fahamla Kelantan adalah warganegara tiri kerajaan. Tapi, dah nama pun Keteapi Ekspress, Keteapi kecik perlulah dijadualkan semula bagi memberi laluan kepada yang ekpress. Nak mencarut kang pose plak.
Benda matematik mudah, ma. Berapa maksima masa yang perlu berhenti di setiap stesen. Berapa kelajuan minima keretapi. Jarak dah tentu tak berubah. So, kita boleh kira (tambah tolak 15 min) keretapi Ekspress tu sampai di setiap stesen. Bermakna, keretapi bukan Ekspress, kena tunduk pada yang Ekspress. Walau apa pun yang berlaku, keretapi bukan Ekpress perlu berada di landasan simpanan di stesen sekian selama masa sekian.
So, baik Ekpress, mahupun bukan Ekspress, kita dapat jadual yang tepat. Lari pun sekitar 15 minit. Nak kata ulama yang jadi kepala KTM, bawah UMNO gua yakin, bukan. Tapi apsal lembab berfikir ntah la...
Tugas tu perlu diberikan ikut merit. Walau pun satu hari nanti ikut merit, bila ada kejadian2 bodoh yang tak settle2 berpuluh tahun bawah kepala yang sama, kita akan terajang dia. Guna kuasa media, guna kuasa demokrasi BERSIH.
Comments
Post a Comment
Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.