Skip to main content

Bukit Kepong : 3 jalan kemerdekaan negara dari penjajah British.

Oleh : AdukaTaruna

Mana2 negara jajahan bangsa Inggeris, dari dulu sehingga kini, sama ada Inggeris England atau Inggeris US, mereka akan meletakkan boneka sebagai pemerintah. Dari Afghanistan hingga ke Iraq. Jika tidak, mereka terpaksa berdepan secara langsung dengan pejuang. Jika meletakkan boneka, mereka tidak berdepan secara langsung. Yang berlaku adalah perang saudara.

Bukit Kepong adalah satu peristiwa perang saudara. Satu Mat Indera yang ingin menghalau British penjajah. Satu pihak ialah barua2, dan tali barut penjajah. Mereka berbaiah kepada England. Dibayar gaji bagi membunuh, menangkap dan memenjarakan pejuang penuntut kemerdekaan. Satu pihak lagi ialah kumpulan yang menghalau British demi maruah tanah air.

Terdapat 3 jalan kemerdekaan.

1. Senjata.
2. Pengabungan Indon - Tanah Melayu.
3. Boneka penjajah.

Menghalau British - menuntut kemerdekaan dengan jalan senjata.

Bangsa Kelantan, naik ke Pattani dan Selatan Filifina boleh menentang penjajahan menggunakan senjata tanpa perlu meminjam wadah gerakan lain. Mereka mendapatkan senjata, berurusan dengan pembekal senjata, menyusun organisasi tanpa perlu berbaiah dengan satu organisasi asing. Pejuang Pattani dan Moro misalnya mendapatkan senjata, membina senjata dan menyusun organisasi mereka sendiri.

Tetapi tidak oleh bangsa pantai barat seperti Samsiah Fakeh (N9) dan Mat Indra (Johor). Mereka adalah bangsa 'lembik' dan bangsa yang tidak mempunyai jaringan antarabangsa. Jadi, mereka meminjam wadah Parti Komunis Malaya yang mendapat bantuan Russia-China. Musuh dunia kepada Inggeris.

Pattani dan Moro tidak perlu join Parti Komunis atau Parti Demokrasi Inggeris untuk menuntut kemerdekaan tanah air sendiri.

Menghalau British - menuntut kemerdekaan dengan jalan penggabungan Indon - Tanah Melayu.

Bangsa Indonesia merdeka dengan darah. Bukan dengan penggadaian maruah di atas kertas janji seperti Malaysia di bawah boneka penjajah British. UMNO.

Indonesia mempunyai 1 tulisan. Tidak seperti Malaysia. Indonesia mempunyai 1 sistem pendidikan. Tidak seperti Malaysia. Indonesia tidak perlu tunduk kepada tuntutan2 pekerja asing ketika itu. Manakala Malaysia memberi hak kerakyatan, boleh mengundi kepada pekerja2 asing di bawah merdeka xcara boneka UMNO. Ini adalah timeline dosa.

Apabila Indon merdeka, maka, mereka mempunyai ketenteraan sendiri. Cara merdeka ini lebih diminati oleh ulama. Selepas merdeka di bawah Indon, Tanah melayu boleh menuntut kemerdekaan sendiri. Perjuangan baru. Episode baru. Step by step.

Contoh terbaik ialah Acheh. Acheh gabung merdeka bawah Indonesia. Dan kini 'merdeka'. Contoh paling bodoh dan dosa besar ialah Singapura bawah Lee Kuan Yew merdeka bawah Malaysia. Tapi tanpa perjuangan kemerdekaan, UMNO menyerahkan Singapura sebagai negara asing yang berdaulat. Orang Johor, mak ayah yang mengundi UMNO perlu kencing kubur mak ayah datuk nenek masing2. Dosa yang tidak terampun.

Mempertahankan British - 'merdeka' dengan jalan boneka UMNO.

Inilah pihak yang menang. British masih memerintah Malaysia. Melalui bonekanya UMNO. Malayan Union adalah skrip. UMNO dibenarkan berdemo dan mengumpul sokongan Melayu atas skrip dan sentimen Malayan Union.

Kita mengiktiraf pekerja asing sebagai warganegara. Kita ada 4-5 bahasa. 7-8 sekolah. Ianya dinamakan Kontrak Sosial. Perlembagaan adalah Lord Reid. Inilah detik hitam, gagal dan aibnya sebuah bangsa berbaka Melayu.


Comments

  1. Salam Aidil Fitri

    SELAMAT HARI RAYA AIDI FITRI - dari kami sekeluarga.

    Persilakan ke rumah. Kami ada pada bila-bila masa.

    Bagaimana dengan Syikin, bila akan melahirkan?

    ReplyDelete
  2. Bagi Pak Din semuanya barua dan tali barut. Tali barut Brittish dan di di satu pihak lagi tali barut komunis yang berkiblatkan negeri cina. Melayu juga yang bodoh dan susah!

    ReplyDelete
  3. Woi barua.., kebenaran tak kan tertegak dalam mana-mana landasan dajjal...Kalau nak mengikut dasar melayu bangang, Nik Aziz lu pun dah masuk dalam kategori pemuja Lee Kuan Yew..Mat Sabu lu pun dah jadi ahlul-DAP..
    Jangan jadi bangsat bro..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.