Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Aug 19, 2011

Ahli agama di Malaysia dipenuhi oleh penghafal.

Oleh : AdukaTaruna

Dari peringkat pusat, sampai peringkat kampung. Penuh dengan penghafal. Kalau setakat mengurustadbir masjid masing2 kira ok lagi. Tapi bila diangkat jadi Presiden Parti Politik Islami, hancuss..

Satu benda mudah tapi masih tak terfikir untuk kaizen ialah van jenazah. Bendanya A B C jer. Tapi penghafal tetap penghafal. Apabila disumbangkan van jenazah, senyum lebar ahli agama. Terperaplah van jenazah itu. Hanya seminggu sekali digunakan bagi urusan kematian.

Apa salah buang word Van Jenazah tu. Tukar pada Van Masjid. Van Masjid Felda Chini 8 misalnya. Van Masjid Taman Koperasi Polis contohnya. Betapa luasnya kegunaan van tersebut? Hantar budak2 pertandingan musabaqah boleh. Hantar pasukan futsal masjid boleh. Disewakan kepada penduduk boleh. Kegunaan kenduri kawin boleh. Hantar jenazah boleh. Macam2 kegunaan yang boleh dimanfaatkan.

Katakan ahli agama atau penyumbang itu baka bodoh gak. Takpa la dia nak letak word Van Jenazah. Dah dia yang nak derma. Takan nak bertekak plak dengan penderma. Lepas jadi hak milik masjid, apa lagi? Tukar la. Van Masjid. Benda A B C pun masuk 2011 duk duduk takuk lama. Bila gereja bagi van kat penduduk kampung, penduduk taman perumahan, mengamuk plak.


1 comment:

aljo said...

Pasal tu kat malaysia ni banyak guna gelaran al hafiz sebab dia hafal setiap ayat al Quran.

Puak-puak 3line pulak sibuk junjung al Quran sana sini. Solat & puasa tak payah. Bila berjaya sikit dalam karier sebagai gangster je dapat gelaran ayahanda, abang long walaupun bekerja dgn towkwy ah long. Asal bercakap je junjung al Quran. Puak-puak BANGANG ni ingat al Quran ni utk dijunjung ke?

Sepanjang hidup gua tak pernah pulak dengar cina-cina nimati di tangan ayahanda sebab ayahanda makan gaji sebagai gangster kaki pukul cina.

BODOH PUNYA MELAYU HUTAN... Quran tu baca dan hayati isi kandungnya. Bukan berbaiah junjung sana sini tapisepatah haram tak tahu isi serta tuntutannya.

Btul-betul tahap melayu I.Q. rendah.