Skip to main content

Disko Ramadan Kedah : Kalau gua jadi Azizan.

Oleh : AdukaTaruna

Falsafah pertama ialah usia pemerintahan.

Gua akan ambil kira usia pemerintahan. Atas apa pemerintahan itu diambil alih? Revolusi, perang atau undi? Setulen nabi, atau hanya suku dari ketulenan nabi?

Berapa kekuatan media si pelaksana. Berapa level kefahaman rakyat dan sebagainya.

Falsafah kedua, tiada paksaan dalam Islam terhadap bukan Islam.

Hak bukan Islam untuk tidak berpuasa. Hak bukan Islam untuk berhibur. Yang diharamkan ialah muslim. Jika yang haram ialah muslim, menutup hak bukan muslim untuk menghalang muslim pada gua ialah zalim.

Zalim adalah tidak meletakkan sesuatu itu pada tempatnya.

Falsafah ketiga, dasar perlu ditegak atas agama.

Islam tidak boleh mengharamkan hak bukan muslim semata2 mahu menghalang muslim dari terlibat. Kaedah yang perlu diambil. SOP yang perlu dikaji. Bukan pengharamkan acara.

Jangan haramkan acara haji bagi menghalang kemasukan pengebom diri. Jangan haramkan himpunan BERSIH untuk menghalang kemasukan perusuh PERKASA dengan bom petrol. Jangan haramkan bola di stadium untuk menghalang pelontar mercun. Wujudkan kaedah atau SOP. Bukan bunuh acara.

Jangan haramkan hak bukan muslim berhibur, untuk halang muslim yang tidak menghormati Ramadan. Melainkan kerajaan negeri tegak atas dasar agama. Yakni, ada pengesahan bertulis dari ketua2 agama Budha, Kristian, Hindu, etc yang menyatakan tempat hiburan yang disenaraikan itu diharamkan agama.

Barulah pengharaman berstatus pengharaman acara.

Falsafah ketiga, persediaan yang diambil.

Bangsa hebat melakukan persediaan bertahun2 sebelum satu2 polisi kontroversi itu mahu diambil. Pelbagai teknik. ketika Najib mahu menjudikan sukan, yang mengumumkan dalam bentuk cadangan ialah Awang Adek. Naishat APCO yang genius.

Muslim bangsa Kedah melaksanakan satu polisi kontroversi dengan pengumuman setengah bulan dari tarikh. Yang mengumumkan (bukan dalam bentuk cadangan) pula ialah Azizan. Hebat atau bodoh, wallahualam.

Tiada persediaan untuk pengusaha, bukan dalam bentuk cadangan bagi tujuan perbahasan intelek. Memadamkan wave BERSIH dan sebagainya.


Benda dah pun berlaku.

Tapi benda dah pun berlaku. Sekali keputusan diambil tanpa penelitian jitu, satu kecederaan berlaku. Namun, jika ianya dibatalkan kembali, kecederaan sudah menjadi 2. Ibarat tayar kereta yang dipaku. Cederanya ialah angin yang bocor sedikit2. Namun, jika dicabut, ianya bocor terus. Ditampal pun akan mendatangkan corak sejarah tampalan.

Tetapi, jika Azizan dan PAS Kedah mempunyai alasan yang lebih kuat dari falsafah yang gua senaraikan, gua sokong apa yang Azizan dan PAS Kedah lakukan. Dan gua mohon apa yang Kedah lakukan ini atas bahu kita bersama. Sama2 kita pikul apa jua cabarannya. Jangan atas bahu Azian atau PAS Kedah semata2.

Dan di sini juga kita boleh melihat bagaimana kelicikan Mustapa Ali settlekan. Banyak kes seperti isu baiah yang dilontarkan Hasan Ali / Nasha, isu premis judi sorok2 di Kelantan Mustapa Ali serap dengan baik. Gua harap peranannya lebih kemas (tidak over acting sehingga mengawal Presiden type penghafal) apabila Presiden kini dikelilingi oleh anti kasta (bukan Kepimpinan Ulama atau Kepimpinan Profesional. Serahkan sesuatu itu pada ahlinya).

Jika gua Azizan.

Gua akan membuat keputusan berdasarkan falsafah yang gua senaraikan. Kemudiannya, katakanlah mahu melaksanakan seperti yang Azizan buat, gua akan minta lulit kemukakan cadangan. Dan gua (Azizan) sahut untuk perbahasan. Cukup buat kenyataan akan meneliti dari segenap aspek. Terutama dalil. Ini test market atau jaga air.

Dari perbahasan itulah gua boleh mengumpul pandangan lain. Intelek muslim lain contohnya. Saiful Islam ada, MAZA ada, Al Bakistani ada, Harun Taib pun ada, ketua2 agama lain, mahasiswa dan sebagainya.

Then, agak2 tak lepas, gua akan batalkan dengan tuduh Ahli PAS malas membaca. Then, bila selamat besar2an dalam muktamar, gua upkan semua ketika sidang media. Khalid Samad gua akan gantung 6 bulan. Then, bila dibantah 10 MP sendiri, dibelasah blog sendiri, gua akan cakap tutup buku rapat2. Agar puyuh tak dapat lari. Then, agak2 kantoi pertemuan dengan Agong Ganu, gua akan blah ke luar negara malam tu gak. Then, gua lari masuk rumah kalau ada blog yang cari gua. Dia follow gak, gua belasah dia. 100 lawan 3. Equipment dirampas.

Eh... macam lari tajuk jer gua ni?


Comments

  1. Haha. Gilo apo?

    Usia masih mentah. Tahap kefahaman rakyat masih rendah. Media perdana tidak seimbang. Persepsi negatif dah banyak terpalit. Mahfuz sendiri telah membuktikan.

    Ada lagi 2 minggu sebelum Ramadhan. Gua harap kerajaan Kedah dapat bincang balik di peringkat Exco dan PR Negeri.

    Buat masa ni, gua setuju kalau pusat hiburan remain untuk non Muslim, sebaliknya penguatkuasaan diperhebatkan untuk mengekang kehadiran orang Islam.

    Sanusi kata majoriti pelanggan pusat hiburan di Kedah adalah Muslim. Gua harap dengan method di atas, mampu melembabkan perniagaan pusat-pusat hiburan yang akhirnya akan menutup perniagaan mereka atau beralih kepada bidang lain.

    Langkah ni sekaligus dapat mengurangkan premis-premis ini sedikit demi sedikit. Maka baki premis yang masih wujud hanya cukup untuk memenuhi keperluan / kehendak non Muslim yang minoriti.

    DAP Kedah pun kena cool. Jangan cepat melatah. Jangan cipta ruang untuk musuh. Lu tu dah la Pengerusi DAP Kedah. ADUN dan dilantik PAS jadi Exco lagi tu.

    Dulu masa kes rumah sembelih, siap nak kuar dari PR lagi. Man man la. Pemimpin kena cool. Jangan jadi macam babi. Keje menyondol je tak tengok kiri kanan. Belajar dari PAS Penang. Mereka lebih banyak makan hati dan bertolak ansur. Contohi mereka.

    Mengambil faktor kebajikan keseluruhan rakyat Kedah, keperluan sokongan non Muslim dan kawalan BN ke atas media perdana, seni pendekatan dan method amat penting.

    Memang 80% penduduk Kedah adalah Muslim, tapi jangan diabaikan terus 20% non Muslim. 20% hanya di Kedah. Sedangkan berjuta-juta rakan-rakan mereka pengundi di seluruh negara sedang memerhati dan menyaksikan model kerajaan kebajikan PAS Kedah.

    Begitu juga apa yang berlaku di Penang. Kerajaan DAP jangan pandang rendah pada Melayu mamak yang menyalak, memekik dan berdemo. Isu roboh gerai, angkut tong gas, wang judi, tangkapan polis bantuan dll.

    Setakat undi Melayu mamak memang tak mampu menumbangkan kerajaan DAP, tapi teriakan dan pekikan mereka di Utara boleh sampai ke Selatan Johor dalam tempoh 1 saat melalui media perdana.

    Aksi temberang mereka menjadi makanan ruji pengundi penghuni hutan dan FELDA yang bersumberkan maklumat tunggal. Makanan ini membentuk najis yang akan dilepaskan ketika PRU. Undi untuk BN.

    Jangan abaikan terus saluran 1 dan 2. Sedangkan saluran 4 dan 5 belum tentu jadi fixed deposit PR. 1 undi doktor pakar tetap sama dengan 1 undi peneroka FELDA. 1 undi warga internet tetap sama dengan 1 undi warga hutan.

    Hidup Rakyat!
    BERSIH kan sistem demokrasi!

    ReplyDelete
  2. Ha ha ha ha ha ha!! Sial la lu punya citer!! Agaknya kalo Kerajaan Negeri bawah UMNO BN keluarkan lesen rumah pelacuran, pub, disko, arak untuk Non-Muslim, aku pasti anak gampangan macam ko ni ADUKA TARUNA, akan menyalak-nyalak mcm anjhing mengatakan pemimpin UMNO sudah lari dari ajaran Islam kerana membenarkan hiburan yang melalaikan... Bila kena tang batang hidung PAS berubah pulak lu punya salakan... Ha ha ha ha... Sial la!! Puihhhh!! Jelas la kat sini kalo bab mende tu semua HALALAN TOYYIBA kat PAS tapi kat UMNO, HARAM SOHIH!! Puihhh!!!

    ReplyDelete
  3. Gua tak dengar pulak idea mencadangkan pembukaan pusat hiburan a la Islam a.k.a. islamik...konon la...ha ha ha ... Discoque Islam ... khas untuk Muslim , dijamin halal oleh Jakim & diperakui oleh Majlis Fatwa ...kuang kuang kuang.

    My point is .. sediakan alternatif. Jangan main kasar. Tunjukkan keindahan Islam ..kebijaksanaan bukan tegas/ garang tak bertempat macam ,er, Taliban...mmm... kesian Taliban...jadi imej yg buruk though not all of them that rigid.

    ReplyDelete
  4. best gak n3 aduka ni...
    tutorial percuma buat aku yang bodoh ni..nak fahamkan keunikan Islam menerobos rakyat yang berbagai agama dan bangsa ni..pejuang Islam perlu ada pengalaman, kemahiran dan keutamaan fokus untuk memahami perkara maka mereka lah yang berjuang sebenarnya.
    Bagi aku perjalanan Malaysia sejak merdeka ke hari ini ialah sebuah perjuangan yang murni buat semua.

    ReplyDelete
  5. wa rasa cam kedah ni bakal bertukar tangan PRU13 nanti.... azizan ni gelojoh sangat....
    wa nak ingatkan.... kedah ni tak sampai sepenggal pun lagi PAS jadi kerajaan..... jangan la rasa diri tu kuat sangat.... nak terap nilai Islam pun beransur² la....

    ReplyDelete
  6. gua setuju dgn lu aduka, sebelum apa2 peraturan melibatkan rakyat perlu ada penerangan, gua tak nampak lg penrangan tu sampai pd rakyat.
    gua cuma bingung sama itu mamat exception mengamuk tak tentu pasal wallaauweii, baca betul2 bai apa aduka kata, kalau lu suka sgt pelacur, pub disko, arak pun jgn nak sibuk promosi kat org yg tak suka

    ReplyDelete
  7. Mampuih pi kat azizan. Negeri dia... dia punya suka nak buat apa pun. Kalau kritik pun bkn dia nak dengaq. Nanti dia balas balik ckp dgn cara ketua samseng pas, hati kita sakit.

    Dia nak melingkup ka apa ka dia punya pasai. Pas negri lain tak perlu campoq.

    ReplyDelete
  8. KAH..KAH..KAH..AZIZAN SEKALI LAGI KECOT TELOQ DPN DAPIGS...!BUKAN AZIZAN MALAH SEMUA BEROK2 PASial YG DIKETUAI OLEH PORK NIK..SEMUANYA DOK GENTEL TELOQ KAT RUMAH..MENYOROK DLM KAIN BINI..SBB TAKOT DGN KAPAL SINK DAN LIM KIT SIAL....
    BEROK2 PASial ELOK LA....BENOR LU ORG TUKAR DASAR JADI NEGARA BERKEBAJINGAN DAPIGS...

    KAH....KAH..KAH..

    ReplyDelete
  9. Hey, get lost la lu hitch... sibuk. semak la lu ni!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.