Skip to main content

Cerita BERSIH gua. Thanks Allah kerana beri hujan.

Oleh : AdukaTaruna

[1]

Perancangan awalnya gua dengan set2 Klate naik 1 van. Tapi semakin rapat dengan tarikh 9 Julai, semakin tidak relevan ke KL 1 van yang penuh dengan lelaki2 muka ostad. Memang sohih nak g demo.

Akhirnya, kami mengambil keputusan berpisah. Pergi asing2, tetapi masih secara berantai dalam hal2 bantuan ketika perjalanan. Untuk cerita peribadi gua, gua dan isteri macam biasa, naik kereta kuat yang banyak berjasa pada gua. Mazda 1982. Hanya berdua.

Drive dari Kelantan. 9pm - 6am. Tidur kejap. Bangun dan ke KL. Wajah letih seorang pejuang. Dalam komuter. Warghh kah kah kah. Koya molek kawe.

[2]

Sebab gua plan base di rumah mak gua Seremban, maka; gua pun settlekan apa yang gua nak bawa balik. 5kg buah salak (kat Sban takdo bai), 2 anak pokok cili Siam. Maybe sebab mendapat bantahan 4 dari 6 adik-beradik, telur penyu jer yang gua failed cari. Hua3...

Dari C++ yang menakut2kan gua bahawa no plate gua ada dalam list polis, maka, gua terpaksa wayang gantung uniform Pak Guard gua kat bahagian belakang. Mudah2an ianya membuatkan polis tiada berahi nak check no plate. Konon..

Gua berlatarkan kekecohan yang berlaku di dalam stesen Kuala Lumpur (Masjid Negara). Gua ingat, gua dengan bini gua jer selamba badak pakai baju kuning. Ngeee....

[3]

Bertolak sekitar jam 9 malam. Sebelum itu Ayah Su Pox Nik kol gua dengan maklumat roadblock selepas bulatan Gua Musang. Untuk itu gua google alamat di Gua Musang, Kuala Lipis dan Bentong.

Ianya adalah kegunaan menipu sunat kalau ditanya haluan gua. Gua akan menyatakan hala tuju lokasi yang terdekat dengan roadblock. Dengan bantuan kereta Mazda gua, insyaallah, kalau gua cakap nak pergi KL pun polis tak percaya. Hehe...

Yang ini pula kumpulan awal berada di Masjid Negara yang telah dikumpulkan untuk ditahan. Peristiwa ni telah berlaku bila gua sampai.


[4]

Pendek cerita, alhamdulillah. Doa dari semua dimakbulkan Allah yang Maha lemah lembut. Hujan sejak malam di beberapa tempat membuatkan pemeriksaan dilakukan secara ala kadar. Gua belok ke Karak - Manchis - Kuala Klawang dan sampai di Paroi, Seremban pada jam 6 pagi.

Settle apa yang patut, tutup hp bagi mendapatkan tidur yang berkualiti, dan bangun bersiap pada jam 8 pagi. Sampai di stesen komuter Seremban jam 9.45 pagi. Beli tiket 2 hala ke Bank Negara dan berlepas pada jam 10 pagi.

Gua bersama rakan. Xenan dan adik-beradik, Ali Abu, Langkah Pertama pun ada. Ketika ni Xenan sedang menghasut gua supaya tidak join peserta kerana hujan lebat giler. Habes baju smart dia.

[5]

Sampai di stesen Kuala Lumpur (Masjid Negara), gua tengok ribuan orang sudah berkumpul. Ratusan yang dikumpulkan untuk di tangkap dikumpulkan di platform seberang. Tak jadi ke Bank Negara (Sogo), gua dan isteri turun di sini. Turut serta ialah Ali Abu.

Ali Abu, Dayat, Bob dan lain2nya mengikuti group besar ke jalan raya. Ke luar dari stesen. manakala gua memilih menjauhi group kerana faktor isteri. Then, gua naik semula komuter ke stesen Bank Negara. Namun dihalau polis. Mereka memberi gua 2 pilihan. Melangkah garisan atau ditangkap.

Kalau terjadi apa2 pada Hadi Awang petang tadi, maka pemuda inilah yang akan menggantikannya. Jangan baca statement ini sambil muntah.

[6]

Patah naik semula komuter menuju ke KL Central. Niat untuk jamak dan mentedarah. Sampai food court, gua nampak seorang pemuda sengeh2.. niamakahai. Uma rupanya. Orang berjihad, berjuang, berguling atas jalan raya, dia lepak makan2 dalam air cond. Hahaha.

Atas nasihat syaiton Uma, gua pun join. Makan2. Then blah untuk settle apa yang patut. Tunggu komuter ke Masjid Negara pulak. Kerja gua sebagai pendemo BERSIH 2.0 ni ialah, mundar-mandir sekitar stesen jer. Haha. Lepas ni, kalau ada, gua nak single.

Tengah tunggu komuter ke Masjid Negara, Xenan call. Nak datang KL Central. Gua suruh dia turun Masjid Negara. Sebab gua akan ke sana. Tak sampai 3 minit letak tepon, KL Central bergegar dengan laungan demo. Ah... sudah... gua bawah tanah ni. Ni kang kena bom, mampos.

Tak tergambar betapa penatnya... betapa penatnya ke hulu, ke hilir setiap stesen kete api. Kah3..

[7]

Komuter sampai, gua cecepat naik. Sms Uma tanya apa kes kat KL Central tingkat atas? Uma cakap FRU dah bom. Tapi dia dah lari awal2. Tionaseng. Macam perli gua. Sampai Masjid Negara, nampak Xenan dan adik-beradik dia sengeh2. Bangsat! Xenan pergi demo macam meeting ahli lembaga TNB. Punyalah hensem.

Hujan mencurah2. Thanks Allah.

"Jom la gerak." - Gua

""Malas la gua. Hujan. Gua kan pakai hensem2." - Xenan

Gua bersapau kat situ sambil mengumpat.

[8]

Ali Abu dah bosan. Dia chow ke Petaling Street. Blogger UMNO ckp diorang tak kisah demo jalanan. Asalkan buat kat Petaling Street. Tempat Cina. Bukan kat Jalan TAR. Tak habes2 isu perkauman. Tapi hari ni, Petaling Street pon kono langgar.  Lepas ni, gua syorkan demo buat kat disko. Biar disko rugi. Tak bleh bayar gaji ayah2.

Menjelang Asar, gua mohon chow. Ambil gambar beramai2. Termasuk rakan baru gua. Adik2 dari Perak. Bukan Islam pun sekali join. Duduk bawah satu titik.

BERSIH adalah perjuangan setiap anak Malaysia. Kerana dengan demokrasi BERSIHlah kita akan bersaing idea, bersaing dasar secara bertamadun.


Comments

  1. wa musykil la tengok gambar lu... ni lu pegi demo besih ke jadi model sabun BERSIH? orang lain kelam kelibut lu siap posing bergambar lagi.... yang tak tahnnya shot gambar tu cam cameraman ala² majalah mangga jer.....

    satu lagi apahal geng² erdogan jer yang pegi ni.... mana geng² ulama?

    ReplyDelete
  2. Pagi Jumaat, gua bertujuh gerak dari JB. Menaiki hanya 1 kenderaan dan alhamdulillah berjaya melepasi 5 road block sepanjang highway hingga KL.

    Apa tips gua? Takkan gua nak expose dalam blog kegemaran Bukit Aman ni, haha. Relek ar.. yang buat road block Polis, bukan Kastam, hehe.

    Lokasi Pudu dipilih atas info dan musyawarah. Sebab banyak laluan tikus dan jalan alternatif untuk bergerak dan berkumpul tanpa berhadapan dengan sekatan Polis.

    Sebelum tengah hari gua n geng dah survey jalan. Hang Tuah ada sekatan. Imbi clear. Cantet, boleh jadi port persembunyian kalau pape berlaku.

    Masuk tengah hari, group Bersih dah membanjiri sepanjang Jalan Pudu. Sampai simpang Bukit Bintang nampak Patriot tengah menyalak-nyalak. Tu dia.. Mamak lebih ramai dari Melayu.

    Banyak SB terpacak sepanjang Jalan Pudu. Ada yang lepak atas motor. Mereka berkumpulan 3-4 orang. Senang nak cekup demonstrator.

    Stop kat Menara Maybank. Simpang 4 dah jadi lautan manusia. Dr Hatta berucap. Nampak geng Pemuda PAS, Tantawi, Khairul Faizi, Suhaizan dll.

    Gua cari Nik Abduh al-Kamunting tapi tak jumpa. Gua bersangka baik. Mungkin dia tengah solat jamak takdim kat Masjid Jamek, pastu kena kunci dari dalam oleh AJK masjid.

    Tak sampai berapa minit, bunyi siren. Tu dia.. Water canon truck dari arah Masjid Jamek meluru turun. Air je beb, bukan peluru. Orang ramai regroup setiap kali lepas break. Tak sampai 10 minit, peluru gas pulak menerjah. Yang ni tak dapek den nak nolong bai.

    Hujan turun. Alhamdulillah, surut sikit gas haram tu. Maju ke depan. Kena tembak undur sikit. Maju undur maju undur. 1 jam bertahan di Pudu. Patriot masih di Bukit Bintang. Kalau takde sekatan polis pun, ada berani ke mamak-mamak tu bertembung dengan Bersih di Jalan Pudu.

    Tengah kalut tu, ada mamat berserban berucap bagitau Hadi kena tangkap di KL Sentral. Marah sungguh dia. Dia laung jihad dan takbir. Gua n geng tengok je mamat ni. Berjaga-jaga. Bimbang dia luar kawalan dan mengamuk, mahu gua reramai cekup dia.

    Lebih kurang kol 3, ada group Bersih ke kiri menuju CM. Yang lain stay Pudu. Gua n geng join group ke CM. Lawyer PKR, Sivarasa lead. Sampai CM kena tembak asid dan peluru gas lagi. Haram tol.

    Sorang member gua kena cota kat belakang, hampir kena cekup. Kami bertindak berkumpulan. Mengasak kembali anggota polis hingga member tadi terlepas. Tergolek dog anjing tersebut.

    Nak patah balik ke Maybank, memang menempah maut. FRU dah tawan Maybank. Apa lagi, plan B. Cilok ikut beberapa bangunan. Dalam beberapa kilometer, tembus balik Jalan Pudu, join balik group asal. Kol 5 balik base camp. Mandi, solat jamak, makan, cabut balik JB.

    Hidup Rakyat!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.