Skip to main content

Catitan gua di suatu hari nanti.

Oleh : AdukaTaruna

"Ini tintanya, dan ini kertasnya." Hulur seorang awek nala punya lawa. Tak berkelip mata gua. Sekali kelip rugi.

"Dah tu, macamana orang sana nak tahu catitan gua?" Soal gua.

"Nanti mereka akan masukkan dalam mimpi orang2 yang terpilih."

"Kalau gua tak nak catit?"

"Awak akan tergantung di sini." Ujarnya sambil kenyit mata. Sial.. cair gua..

[1]

Masih ingat gua ketika hari itu. Gua sedar, tapi tak boleh menggerakkan apa2. Sanak saudara, kaum keluarga silih berganti menjengok muka gua. Hati gua memberontak gila babi. Nak gua tampar jer sekor2.

"Weih.. weihh. Gua sedar ni sial. Gua boleh melihat. Cuma tak boleh gerak apa2. Pliz bagitau doktor. Weih! Weih! Dengar tak? Arghhhhh!!!!"

Sepupu gua bercermin mata menjengok gua. Mencium gua. Gua boleh nampak kelopak mata gua tertutup. Tapi gua boleh melihat! Arghh... gila! Gila!

Tarikh nafas... tenang... ah.. tarikh nafas yang tiada deria rasa. Dada gua tak gerak, jantung gua tidak lagi respon terhadap emosi gua. Adakah ini kematian? Adakah ini kematian? Adakah ini namanya kematian!!!!

Pergh.. lepas ni gua kena tanam la nih? Uih... Gua dengar suara anak2 gua, isteri dan keluarga yang menangis. Tapi gua tak sedih. Atau masih belum sedih? Shit! Otak gua berpusing ligat memikirkan situasi gua yang terbaru. Gua sedar. Boleh berfikir. Boleh menjerit. Tetapi tiada respon fizikal. Adakah ini beza roh dan jasad? Saat ini satu sahaja gua terlintas. Untuk memberitahu yang hidup. Tapi bagaimana?

[2]

"Angkat! Angkat. Pelan2... Kita mandikan di sana."

Sial.. Ah.. Ya Allah... ni saat paling sakit sepanjang hidup gua. Jikalah gua boleh catit, gua akan catitkan bahawa kesakitan akibat mati tidak boleh dipadamkan dengan seluruh kesedihan yang wujud di muka bumi ini. Sakit....

"Aduss Ya Allah.. takda bisu ke ni?" Ungkapan gua yang terbit di otak, namun terlalu sakit untuk dilafazkan walau hanya di dalam hati.

Gua memandang satu persatu anak2 lelaki gua yang memandikan. Tenang walau mata bengkak berkaca. Jirus air pelan2 bai.. Sakit tau tak. Lepas ni kompom naik van. Ke kubur. Van Alphard ke, C20 ke, pergi mampos. Caner la gua dalam kubur nanti. Mak uih yaii... Sedih mula menusuk dan menyerang hati. Pilu sangat2...

[3]

Gua dikafankan. Direnjis haruman yang tak harum langsung pada gua. Silih berganti yang menciumi gua. Pilunya tak tergambar di hati. Apakah dia rasa pilu yang sangat menyakitkan?

Pilu, sedih yang sangat menyakitkan ialah menangis tanpa air mata. Menangis tanpa respon fizikal. Tiada sedu-sedan, tiada sesak nafas. Kosong sekosong2nya. Ah... benarlah menangis dunia dengan respon fizikal boleh membantu kita berasa lega. Tetapi menangis mati tanpa respon fizikal tidak melegakan. Tetapi ianya satu perkara yang semakin sakit. Semaiin derita.

"Angah, kalau Angah jumpa Abah nanti, sampaikan salam kami." Adik gua berkata dalam sebak sambil mencium gua.

Bersambung....


Comments

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.