Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jul 5, 2011

BERSIH dan Agong : Pendapat AdukaTaruna.

Oleh : AdukaTaruna

[1]

2-3 hari gua bz tak bleh menaip. Masalah baju BERSIH la apa lagi. Baju saiz S - L pada gua habes. Tapi stok pada rakan gua di Shah Alam ada. Baju yang di pos rakan gua dari Shah Alam, guna khidmat Pos Malaysia, gua syaki disabotaj. Niamakahai. Tak sampai2. Dah seminggu. Gua ambil keputusan, kalau tak sampai juga petang ni, gua akan pulangkan duit.

[2]

Ramai yang minta gua berikan pendapat dalam isu terbaru. Tak minta pun memang gua nak tulis. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setuju lah. Sebelum kita mencari keputusan, kita perlu kembali kepada basic. Punca simpul dan punca tali.

Seperti yang kita sedia maklumi, UMNO memiliki penasihat genius dari bangsa Israel. Maka, sudah pasti pelbagai cara sudah disenaraikan bagi menghalang dan menyusahkan perhimpunan BERSIH ini. Termasuk menggunakan pihak istana. Teori gua.

Tetapi, walau tak banyak, sedikit kelebihan yang Allah takdirkan, istana kali ini adalah istana Terengganu. Yang terbukti berani menentang UMNO (Idris Jusoh) ketika UMNO lemah (menang sikit PRU12). Dan BERSIH akan melemahkan UMNO. Dan istana Terengganu gua dakwa akan berani.

Oleh sebab itu, di awal BERSIH, walau gua juga dapat ramal UMNO pasti cuba menyusup menggunakan istana sebagai benteng terakhir, gua tak tulis di blog. Kalau gua tulis di blog, maka akan menjadi perbincangan. Di copy paste dan sebagainya.

Dan memang gua tak tulis di blog. Hanya sms dengan rakan2. Tetapi, MSO tulis. Maka berlakulah perbincangan mengenai kemungkinan itu di pihak anti-BN. Merebak. Apabila berlaku begitu, dari satu jalan yang berstatus kemungkinan yang perlu dilakukan UMNO, sudah bertukar kepada wajib dilakukan UMNO. Usaha UMNO-APCO ke arah itu akan bertukar kepada berlipat ganda bersungguh2nya.

Sebab itu, ada ketikanya, kita tidak boleh mempamerkan gerakan yang kita khuatir, berbincang mengenainya di depan lawan. Macam kerja bodoh.

Itu antara konsep asas teknik berlawan.

[3]

Apa yang dikhuatiri sudah pun berlaku. Ketika tubik sahaja titah Agong, gua sms rakan blogger dan fb yang gua kenal, untuk highlightkan tiada ayat mutlak pun Agong meminta himpunan BERSIH dibatalkan. Gua memilih teknik menghighlightkan titah dan perintah Agong kepada BN yang memerintah supaya adil. Kerana jika tidak adil, jika demokrasi disempitkan, maka, bahaya kekacauanlah jawapannya. Saluran yang penting itu disumbatkan. Adalah bahaya jika rakyat Malaysia lari dari fahaman demokrasi dan memilih fahaman lain. Ini satu dosa dari BN.

So, bagaimana mahu mencari kaedah terbaik dalam memaksa tuntutan terhadap SPR? Bagaimana mahu meneruskan perjuangan menegakkan demokrasi BERSIH sebelum rakyat memilih fahaman lain? Dalam keadaan Agong bertitah sedemikian?

Untuk ini, kita senaraikan apakah yang SEBENARNYA kita khuatiri apabila meneruskan BERSIH selepas titah Agong.

[4]

1. Dituduh menderhaka / menentang / menggulingkan Agong.

2. Takut provokasi PERKASA - SB.

3. Takut darurat diisytiharkan.


1. Dituduh menderhaka / menentang / menggulingkan Agong.

Kita bermula dengan siapakah yang menjatuhkan hukuman tuduhan tersebut? Jika mahkamah, maka, ada peluang pembelaan. Jika hanya media BN-APCO, apa beza dengan pelbagai tuduhan2 lain sebelum ini? Komunis, sabotaj imej negara, sabotaj ekonomi negara, anasir asing. Apa bezanya dengan tuduhan menderhaka kepada Agong? Tiada beza. Kesemua tuduhan HANYA DILAKUKAN OLEH MEDIA BN-APCO.

Dan apakah penerimaan masyarakat? Masyarakat hutan status quo. Pengundi2 emas tidak akan berubah bodohnya. malah akan berkurangan secara mati. Tetapi, terdapat 10.1 juta pengguna FB di Malaysia, di mana FB Malaysia dikuasai persepsinya oleh pro Pakatan Rakyat. Ranking blog yang dikuasai BN-APCO adalah kerana mendapat link dari website akhbar rasmi mereka. Cuba kalau Mkini turut menyediakan link serupa kepada blog Pakatan Rakyat.

Jika BERSIH takut dituduh menentang Agong oleh media tradisional BN-APCO, apakah wajar BERSIH dibatalkan, atau ditukar ke stadium hanya kerana itu? Yang tuduh hanya media. BUkan Agong yang tuduh pun.

Ratusan ditangkap, puluhan difitnah memerangi Agong, sejumlah perbelanjaan dikeluarkan rakyat untuk perjuangan BERSIH, akhirnya BERSIH takut dituduh media BN-APCO secara peralihan pertuduhan.

What the fuck is that?

2. Takut provokasi PERKASA - SB.

Pertama, jika PAS berjaya mengerahkan 300 000 ahli bertarbiyah, sudah cukup meneutralkan kumpulan provokasi PERKASA - SB yang gua jangkakan hanya sekitar 1000. Buatlah teknik provokasi apa pun, bukan sekali dua ahli PAS menyertai demontrasi gergasi. Belum dicampur 50 000 PKR dan 30 000 DAP. Tindakan2 Ibrahim Ali sebenarnya membantu PR mendapat sokongan solid bukan Melayu dan Melayu Baru. Tu pasal TGNA-PAS Kelantan 'setuju' dengan Ibrahim Ali.

Keduanya, marilah kita bersama-sama meminta bantuan cuaca dari Allah. Hujan yang lebat yang berpanjangan. Jika kita mohon beramai-ramai, Allah juga mempunyai sifat malu untuk tidak memberi.

1 roadblock paling tinggi 10 angota polis. 10 anggota polis, berapa lama dia mampu bertahan menahan / memeriksa setiap kenderaan dalam hujan lebat? Walau secara bergilir2?

Ibrahim Ali jantung 'bateri'. Berapa lama dia tahan duduk dalam hujan lebat memimpin provokasi? 1000 ribu PERKASA yang hadir adalah jenis yang fanatik perkauman. Yang fanatik perkauman adalah terdiri dari berkepentingan seperti kontraktor2. Berapa lama golongan yang berdiri dalam hujan lebat kerana kuasa duit boleh bertahan? Berbanding golongan yang berdiri, berjalan, bersuara kerana perjuangan?

Katakan Allah tidak memperkenankan permohonan kita secara beramai2. Dan ada 5 ribu ahli silat Melayu yang memiliki kemampuan tempur tangan kosong (jarak 1 meter lebih kurang. Bergantung kepada panjang kaki dan tangan). Cuba mahu mencederakan satu kumpulan yang bergerak dalam angka 100 000 setiap port. Ianya adalah perkara mustahil. Perkara yang hanya akan berlaku hanyalah ejek-mengejek seperti penyokong BN-PR yang dipisahkan sebatang jalan setiap kali penamaan calon. Paling bahaya pun baling2 botol mineral. Apatah lagi port antara keduanya lebih jauh dari jarak sebatang jalan.

BERSIH sudah menjadi trend dan fenomena anak muda. 10 kali lebih trend dari Perlawanan akhir Red Warrior. Bayangkan damage yang dilakukan BERSIH jika trend ini dibatalkan hanya kerana sebab yang tidak logik. Sudah pasti tuntutan BERSIH akan datang agak sukar mencapai tahap trend seperti sekarang ini.


3. Takut darurat diisytiharkan.

Untuk menghurai tajuk 3 ini, maka, gua terpaksa melanggar konsep tajuk [2]  di atas. Dengan harapan, point2 ini tidaklah dibahaskan secara terbuka sehingga menjadikan wajib pada APCO untuk menghalangnya nanti.

Pertamanya, gua berpendapat, Allah memberikan kemudahan kepada kita apabila BERSIH 1.0 dan BERSIH 2.0 dilakukan bagi menyerahkan pengaduan kepada Agong yang sama.

Agong yang sama mengalami peristiwa BERSIH 1.0 dan BERSIH 2.0 membuatkan Baginda lebih faham. Agong sendiri mengatakan tujuan demontrasi adalah baik. BERSIH 1.0 menyebabkan Agong boleh bertindak menyingkirkan Idris. Ianya turut memberikan inspirasi kepada Sultan Perlis.

Keduanya, BERSIH 1.0 dan BERSIH 2.0 berlaku ketika Agong adalah Terengganu. Yang terbukti berani. Selepas Agong Terengganu, dijadualkan pula Agong Kedah. Selepas Agong Kedah, dijadualkan pula Agong Kelantan. Kesemua mereka berada dalam level sedikit tersendiri dan bukan tipikal.

Hanya Agong yang mempunyai kuasa mengisytihar darurat. Jadi, selepas BERSIH 2.0 yang dikhuatiri darurat, Agong yang dijadualkan adalah Agong Kedah. Dan menuju zaman dan keadaan Agong Kelantan pula. See... bagaimana gua berpendapat takdir Allah itu memihak kepada kita.

[5]

Gua mengucapkan syabas kepada pihak BERSIH yang memohon berjumpa Agong. Dan gua juga memberikan pandangan supaya jangan sesekali ada yang bodoh bertanyakan soalan sama ada demo BERSIH perlu diteruskan atau tidak kepada Agong. Just kemukakan sebab2 tuntutan. Kemukakan rakyat Malaysia mahu mengadu kepada Agong.

Sultan Mizan adalah Sultan ketika BERSIH 1.0. Juga Sultan yang melawan kehendak UMNO yang mahukan Idris. Juga Sultan ketika BERSIH 2.0. Selepas Sultan Mizan, Sultan Kedah yang menuju zaman Sultan Kelantan. Satu keadaan yang begitu bagus.

Harap BERSIH tidak dipindahkan ke stadium.
Harap BERSIH tidak dibatalkan.
Harap BERSIH tidak tunduk kepada tuduhan media tradisional BN-APCO secara peralihan pertuduhan.

AdukaTaruna


3 comments:

maLin said...

-hakikat 1

terimalah hakikat bahawa produk Ganu memang hebat dan disegani..jgn lupa Tuanku jg pernah berguru dgn Tok Guru Hj Hadi...tp nkorang xnak trime hakikat...anak murid yg hebat hnya leh dilahirkan oleh guru yg hebat...tp nko biadap dgn guru trsebut...Allah dah tunjukkan la bro...sedangkan produk kelantan belum terbukti lg..huhu.
aku hrp Tok Guru Hj Hadi dpt mewakili Pas bertemu sendiri dgn Tuanku utk membincangkan isu Bersih ni...diorang ada chemistry..ada hubngan istimewa...Hantar mat Sabu memang keras la jadinya..huhu

-hakikat 2

aku dah sebut byk kali..Tok Guru Nik aziz dan Pas kelantan perlu bermuhasabah...akui kesilapan memilih Ibrahim katak sebagai calon Pas dlm Pru lps...ahli Pas Pasir mas dan sluruh negara kecewa dgn ape yg berlaku hari ni...kalau salah perhitungan,mengaku saje..jgn sibuk dgn kedegilan Anwar, azmin dan lain..tengok pemimpin sendiri dulu...

Hanz Newman said...

TGHHHA tu memang la hebat... kalau tak tak jadi Presiden, sorang ustaz (ulamak u call it) ..tapi kena la cepat sikit tindakan..mesti tepat..mesti ada karisma dlm politik ni..baru orang ramai 'terlihat nur' dia...hehehe

TGNA tu...lebih baik dlm hal ni...tapi ya, ada kureng dlm hal lain.

Unknown said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島機加酒 長灘島必買 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體