Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jun 8, 2011

Tionaseng punya Melayu...

Oleh : AdukaTaruna

[1]

"Jang... mari meta... nak kecek sket." Satu pakcik sound gua kat surau tempat gua. Baru gua nak lambung. Gua selalu doa lepas solat asing2 dengan imam. Bukan atas prinsip bidaah ke apa, tapi imam selalu lambat la.. hua3..

"Klate tak buleh gitu Jang... main bakar2 bendero. Bendero ni hok bendo yang kita hormat." Pakcik tu start kuliah gua time panas penyokong bodoh N9 bakar bendera Kelantan dulu. Ni konsider citer lama la nih.

"Saya tak setujulah bakar bendera tu. Saya marah juga. Tapi saya nak tanya pakcik. Memandangkan pakcik selalu datang surau nih belajar agama. Bakar bendera tu ada tak nas yang mengatakan ianya haram?"

Diam kejap. Tengah search nak kenenkan nas haram dengan perbuatan bakar bendera. Maybe nas mendatangkan fitnah, atau nas membahayakan atau nas provokasi, etc.

"Tapi ada tak nas yang mengharamkan perbuatan mengamuk kerana kalah, bakar kerusi stadium yang dibina atas duit rakyat, yang mencederakan sesama manusia hanya kerana sebiji bola?"

Diam lagi. Dari 1 pakcik dan jadi 3 pakcik dengar kuliah gua plak. 3 pakcik pakai baju melayu kain pelikat berkopiah dengar kutbah gua yang pakai T shirt dengan track suit berkepala bogel.

"Memang salahlah dari segi prinsipnya bakar sehelai kain yang dijahit dan dipecah2kan manusia itu atas nama bendera. Tapi sebelum pakcik sebut itu sebagai salah, sejauh mana pakcik faham yang mana lebih salah? Bakar bendera atau bakar harta rakyat?"

[2]

Semalam gua tengok TV3. Gua kensel boikot skang ni. Pimpinan sendiri yang kecam ahli boikot media BN. Penyokong bola Terengganu mengamuk lepas kena titik dengan Kelantan 0-3. Nak mengamuk buat apa? Siapa suruh letak keeper macam tahek!

Skang ni pergi ke asbab utama gua buat N3 ni. Tionaseng punya Melayu... Apa yang kita sokong, sokong kepada makhluk di dunia ni, JANGANLAH SAMPAI MENJADIKAN SOKONGAN ITU SEBAGAI AKIDAH. Faham? Gua ingat, part penting ni kena masuk dalam silibus sekolah2 la.

a. Lu sokong Kelantan dalam bola, jangan sampai letakkan ia setaraf dengan akidah lu orang. Bila kalah, nak cederakan manusia lain, nak robohkan stadium.

b. Lu sokong N9 dalam bola, jangan sampai provokasi pihak lain. Bakar bendera. Bakar lambang kehormatan pihak lain.

c. Lu sokong Hadi sebagai ulama, jangan sampai anggap belasah gua adalah kerja2 syahid. Pundek! Kalau gua tak terikat dengan niat kerana Allah, pemandu dan bodigat dia yang selalu dalam Fortuner PAS12 tu gua boleh cari di muktamar lepas.

[3]

"Hello assalamualaikum. Yen.. ekau kek mano?"

"On the way nak balik."

"Tukar plan la Yen. Tak jadi den lotak keto kek stadium. Den nak tumpang rumah kau. Ekau hantar den kek stadium. Nanti balik kau pikap den kek stesen Sungai Besi."

"Den takdo hal. Tapi apsal pulak?"

"Berito tadi, penyokong Ganu mengamuk pulak. Dio yang bangang main bola, buek stadium pun runtuh, nak mengamuk2 plak. Ni tinggi persen ganas bilo Final FA sok ni."

"Pulak.."

"Den dah la miskin. Kang pocah plak keto den kang lopeh game. No plate den luar plak tu. Ganu bukan, Klate pun bukan. Kok 2-3 ekor, buleh den tampa an. Ni tahap ribu ni bai."

"Boto gak tu. Sampai Taman Counnout, ekau helo den."

"Den tak masuk do. Lopeh niago, lopeh penyokong semua masuk stadium, den lambung la. Tapi adik ipar den masuk. Kalau parking sini pun, memang tak buleh laie kluar tu. Kono tunggu lopeh game."

"La... apo plak tak masuk?"

"Bini den 5 bulan Yen. Sosak ya amek dalam tu. Ghisau gak. 99% merokok dalam tu. Kok jadi apo2, ghaso bodoso plak. Kok BERSIH takpo.. kira ibadah tu kot. Haha. Den nak suruh anak den tbabit dalam sejarah negaro sojak dalam poghot. Mak aih.. bongkak lak ai.."


No comments: