Skip to main content

Meluatnya gua dengan Anwar Ibrahim.

Oleh : AdukaTaruna

[1]

N3 ni nak share perasaan meluat gua dengan Anwar Ibrahim dalam tajuk terbaru. Tapi dia punya mukadimah panjang sket la.

Tadi, gua pergi scan baby. Di Klinik Goh. Dekat stesen teksi Kota Bharu. kandungan sudah 5 bulan. Harap2, bolehlah lihat jantina. Jadi, mudahlah gua merancang keperluan. Insyaallah.

Bila masuk bilik scan, Dr suruh minum air sejuk dulu sampai kembung. Gua keluar, dan cari air mineral. Depan Klinik Goh, ada Restoran Razak. Jenis KIMMA. Gua beli air mineral Sokmo kecil. RM1.

Bini gua minum. Tak cukup. Gua lintas jalan semula. Lalu depan orang baca Sinar Harian. Muka depan ada tulis tajuk : Anwar sedia batal BERSIH. Gua faham la type Anwar ni. Tapi ada tajuk yang mewajarkan gua berbulu. Nanti gua cerita. Gua simpan niat berbulu tu, dan simpan niat akan beli Sinar Harian lepas settle urusan scan baby nih.

Sampai kedai KIMMA Razak, gua ambil mineral Sokmo jenis sama, dan ke kuanter untuk bayar. Gua hulur duit RM1.

"RM 1.20, abang."

Berubah muka gua. Niamakahai punya belit. Aura berbulu gua naik dari tapak kaki ke atas dengan kadar kelajuan cahaya. Tapi tersekat kat separuh kepala. Gua nak marah, takut haram pulak air mineral Sokmo tu. Mujurlah gua teringat Islam ada akad jual beli. Kalau tak, gua tempeleng mamak tu dan bayar RM2. RM1 harga air, RM1 harga tempeleng.

"Dey anney... tadi saya beli siya jah. Sekarang sudah siya dua ka?"

"Siya.. be... saya kasi abe siya la.." ambil geleng2 kepala.. Ni geleng setuju ke, geleng tak setuju nih?

"Halal ha... gua bayar Siya ni..." Kalau dia tak ikhlas siya, gua g kedai lain, niat gua.

"Bereh abe..." KIMMA Kelantan cakap Kelantan bai. Pes time gua dengar.

[2]

"Menurutnya, beliau sendiri akan mengarahkan Pengerusi BERSIH, Datuk S. Ambiga untuk membatalkan serta-merta perhimpunan berkenaan, jika Najib berbuat demikian." - Sinar Harian muka 8.

Eh.... lu siapa dalam BERSIH? Gua rasa nak ludah Sinar Harian tu. Punya la jobo bunyinya.... Tapi gua nak ajak lu masuk dalam beberapa dimensi.

Dimensi A.

Anwar adalah ahli politik yang memang gred A. Dia bijak meletakkan sebarang keadaan yang berlaku sebagai hasil kepada kehebatan dia. PAS terlalu jujur untuk menjadi ahli politik gred A.

Dalam tajuk BERSIH, kalau Anwar mengarahkan PKR boikot, gua rasakan, perhimpunan BERSIH hanya berkurangan sekitar 2-3 ribu orang dalam lautan 50 ribu. Tetapi, kita lihat bagaimana teknik seorang ahli politik gred A meletakkan dirinya dalam kelebihan situasi BERSIH.

Dimensi B.

Kenyataan Anwar tidak salah. Memang benar. Sebab dia tahu Najib tidak akan berani berbuat demikian. Ia sama seperti kenyataan TGNA bahawa PAS akan bubar kalau UMNO ubah dasar. Tidak boleh ada 2 parti dalam dasar yang sama.

Tetapi masuk semula dalam dimensi A, TGNA tidak berkata seperti Anwar. TGNA tidak berkata seperti ini :

"Saya sendiri akan mengarahkan PAS dibubarkan. Atau Saya sendiri akan mengarahkan Syura, Presiden dan AJK PAS Pusat bubarkan PAS dan masuk UMNO."

Dimensi C.

Anwar memang tak berjaya grab sokongan orang macam gua. Tapi itu tidak penting. Kerana Anwar perlu bergerak atas sokongan kelompok terbanyak.

"Kalau esok kerajaan ambil keputusan jamin akan adakan pilihanraya bebas dan adil, termasuk bersihkan senarai daftar pengundi, saya akan arahkan Ambiga untuk batalkan." Sinar Harian muka 8.

saya akan arahkan Ambiga untuk batalkan
saya akan arahkan Ambiga untuk batalkan
saya akan arahkan Ambiga untuk batalkan

Kepala ayah lu. Lu siapa dalam organisasi BERSIH?  Apa lu ingat BERSIH ni PKR ke, di mana lu adalah Ketua Umum yang tidak boleh dicabar dalam perlembagaan yang didaftarkan ke ROS?

Dalam dimensi C, Anwar adalah politikus wayang. Yang kata2nya sedap didengar. tetapi jika dibahaskan oleh kelompok intelektual, dia adalah paling jijik.


Gua, AdukaTaruna akan mengarahkan SAMM supaya tidak hadiri BERSIH. Saya sendiri akan arahkan Chegubard.


Tak kena langsung pada kehendak intelektual. Bagaimana AJK BERSIH boleh mendengar arahan Anwar Ibrahim. Khakk ptuih!


Comments

  1. ada org kata tu taktik Anwar utk nafikan tuduhan zul nordin dll yg tuduh demo Bersih 9 Julai sempena perbicaraan Anwar 14 Julai...
    bila Ambiga belasah Anwar balik, nampak la yg demo tu bkn atas kuasa Anwar..

    ape pendapat lu bhai Seth Tan??
    ^_^

    ReplyDelete
  2. Boleh jadi, dan logik jugak bro..

    Tp, apa pun isu ni kecil jer. Just gua kongsi as N3. Isu besarnya, kita sama2 turun BERSIH bro.

    ReplyDelete
  3. Anwar memang nak BERSIH dibatalkan sebab dia, azmin, samsul iskandar tak layak hadir. Gua cadangkan BERSIH buat dua memorandum. 1 serah kepada PKR (susulan kes pemilihan PKR)

    ReplyDelete
  4. Biometrik pulak dah? Canggih gua cakap lu... Telus punya la ..

    F off! Biometrik my @$$ lah! Daftar nama pengundi pun lembab, belum lagi bagus, real-time updated? C***!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.