Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jun 5, 2011

Akhirnya Tanjung Pagar dijual DAP ke Singapura.

Sumber : http://nurlinidris.blogspot.com/2011/03/tanjong-pagar-tanah-melayu-last.html


Finally, me and enche hubby arrived at Railway Station Tanjong Pagar. We heard a lot about this place and we want to be the witness of the existence of this building...after July 2011 this building will be demolished and redeveloped. For whatever reasons, I simply can't think of any reasons why it was decided and concluded in such manner. The pride that will be forgotten by the world and mainly Malaysian who don't even have the opportunity to step in Singapore just yet and what more to see this building located at the end of 2 rails connecting two countries. 
Tanjong Pagar Warisan Terakhir Tanah Melayu
Extracted from an article written by Ku Seman Ku Hussain

- Mulai Julai 2011 stesen Tanjong Pagar tidak lagi beroperasi. Perjalanan keretapi dari negara ini akan berakhir di Woodlands yang jaraknya lebih kurang 30 minit perjalanan dengan keretapi ke Tanjong Pagar.

- Sepasang landasan dibina melunjur membelah Singapura dari utara ke selatan.

- Tapak Stesen Tanjong Pagar mempunyai keluasan 32 hektar milik KTMB. Terletak di Keppel Road, dibina pada 1932 dan dirasmikan oleh Gabenor Negeri Selat, Sir Cecil Clementi Smith.

- Stesen Tanjong Pagar ini dibina untuk menggantikan stesen keretapi Tank Road yang dibina pada tahun 1903 dan merupakan terminal keratpi pertama di Singapura.

- Keunikan Tanjong Pagar adalah hentian terakhir jaringan pengangkutan keretapi dihujung benua Asia. Walaupun berada di tengah-tengah negara Singapura, stesen Tanjong Pagar adalah pintu masuk ke negara Malaysia bagi mereka yang memilih menggunakan perkhidmatan keretapi.

- Stesen ini juga menjadi kelangsungan pada sejarah awal perkhidmatan keretapi ke Singapura. Ia bermula apabila Sultan Johor ketika itu, Sultan Abu Bakar menerima permintaan British untuk membina laluan kereta api dan pembinaanya dirasmikan pada 1909. Apabila berakhirnya riwayat Tanjong Pagar sebagai sebuah stesen, ini bermakna Tanjong Pagar juga menjadi penutup perkhidmatan kereta api di Singapura.

- Pembukaan Tambak Johor pada 28 Jun 1924 menjadi pemangkin kepada perkhidmatan kertapi yang menghubungkan Singapura dengan negara ini. Stesen penuh sejarah ini menjadi suatu yang sering mengusik "keamanan dan persefahaman" Malaysia dan Singpura. Akhirnya terusir juga sebuah stesen kereta api milik Malaysia yang membelah republik itu.
- end of article-

Kebiasaanya, apabila sesuatu tempat itu dikatakan sebagai peninggalan sejarah, tentu ada sesuatu yang menjadi tanda ingatan untuk tatapan kunjungan ramai sebagai contoh muzium, bangunan, tugu/monumen dll. Namun tidak bagi stesen Tanjong Pagar dimana ianya akan diroboh sama sekali. Tiada apa lagi yang dapat disaksikan melainkan penbangunan baru yang tentunya tidak mempunyai ciri-ciri senibina yang membawa identiti Melayu. Secara peribadi, walaupun perjanjian dan persefahaman telah dimeterai, namun setiap rakyat Malaysia tentunya akan terasa kehilangan sesuatu yang sangat sukar digambarkan.

Setibanya kami di stesen Tanjong Pagar, kelihatan satu bangunan yang kelihatan masih kukuh dan tersergam dengan senibina bercirikan identiti Melayu. Namun suasana sekeliling agak suram dan ibarat retak menanti belah. Cuma tinggal lebih kurang 3 bulan lebih sebelum ia dirobohkan. Ai rasa amat terkesan dan sebak melihat bangunan yang mencatatkan pelbagai sejarah dan nostalgia, bangunan yang bukan hanya sekadar stesen keretapi akan hilang dari pandangan mata...

Sebagai tanda kenangan, me and enche hubby mengambil kesempatan untuk bergambar di setiap ruang stesen Tanjong Pagar ini.

*
*
*
*
Initially, we planned to come here by train.. tapi hajat tak kesampaian.. so sebagai mengambil mood dan feel seorang traveller, ai cuba shot aksi klise balik kampung...
Warning : this entry consists of massive self taken photo.. just click x at the right corner to close this tab if you can't take it.

*
*
*
We had breakfast here...
*
*
Actually here... it's located outside the building.
*
*
I ate the mee rebus
*
*
and Nasi Lemak for enche hubby. It was raining outside...
I am glad that I've been here. I will keep these memories folded in my heart and my hope is that whatever concluded better be good... many says it's a win-win situation but knowing their negotiation skills it's hard to believe we're not losing anything. In fact I think we already does ..not once but many times... do we learnt from a lesson? me don't have the answer either..
Ms Dots at Tanjong Pagar, Sunday 13 March 2011, 12.30pm.


3 comments:

Hanz Newman said...

WTF...Apa nak herannya lagi? Tu kira lambat sangat la depa serah kat Singapore. Ikut kepala otak pemimpin UM?NO DAN ketua-2 negara kita Melayu dulu dulu ni, apa sangat Tanjung Pagar, pulau Batu Putih, dll? Dulu 60an 1 negara Singapore lagi depa boleh serah begitu saja tanpa konflik, bantahan daripada orang UMNO sendiri? Bangsa sendiri, rakyat sendiri (kaum selain Melayu) UM?NO macam tauke garang tak pasal pasal. Dengan Singapore, menikus. Heran tak? Kut ada projek juta juta SingDollar lah?

azlina alwi said...

Jahat betul cina umno ni...

otaklunyai said...

tak pa melayu suka amno... sokong lah lagio sampai jub*r pun tergadai