Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 19, 2011

Siapa terer Math tu cer jawab sket.

Oleh : AdukaTaruna

Dalam merayau-rayau, gua terjumpa soklan nih. Cer lu orang selesaikan. Mana Nizam Mahmud?


Cer selesaikan sket.


15 comments:

lelaki_ini said...

9 la bro.

Kasik soklan mencabar sket.

molokov_cocktail said...

1 la bro...

Jangan Kalot said...

satu!

http://jangankalot.blogspot.com/2011/05/cara-cara-menghilangkan-pipi-tembam.html

Hanisah Helmi said...

jwpn 9..
6/2(1+3)

6/2*3

cer selesaikan..??
9 kan..

kaAka said...

bkn ke kalu ikt BODMAS kna sttle yg dlm () dlu kn...so,jwpnnya haruslah 1....

Pencacai UMNO-BN said...
This comment has been removed by the author.
lelaki_ini said...

Kalau ikut BODMAS, lepas setel ( ) kena setel bahagi atau darab bermula dari kiri ke kanan.

So 6/2x3 = 9

Gua berani potong jari Hasan Ali beb.

insanfakir said...

kawan gua time mintak keje kat penang kena soalan cam ni la....dia tanya penemuduga nak pakai cara biasa ke BODMAS? dua-dua pun boleh jadi kawan gua terus bagi jawapan 9 cara biasa kira dari kiri ke kanan. kalau BODMAS dapat jawapan 1. terus member gua tu dapat kerja kat kilang tu...rupanya member gua tu lulusan maths USM...

atiq said...

he he jawaban politik untuk aduka jer...
komputer pun boleh rosak ketepatanya kalu tak der aturan operasi!!! Macam nuar kaca kasi kat nko.. aku jawab 1 @ 9 keh keh kerana aku komputer mereng.

Sharouk said...

Selesaikan dalam kurungan dulu so ! +2 sama ngan 3
Lepas tu kita akan nampak susunan 6 bahagi 2 darab 3
maka ii kena selaseiakan dari belah kiri dulu iaitu bahagi. Kita akan dapat ^ bahagi 2 = 3
Akhirnya kita akan jumpa 3 x 3 maka jadilah 9

Itu kaedah sebanr. ramai terperangkap dengan mula dari kana akan dapat 9 juga tapi kaedah itu salah.
Yang dapat 1 kesalahannya ialah mereka melakukan pendarapan dahulu bru bahagi iaitu 6 bahagi 6.
Itu saja TQ.

xxxxxxxx said...

http://www.wolframalpha.com/input/?i=6+%2F+2+%281+%2B+2%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_operations

dzahin said...

kalo ikut prof Shahrir Mohd Zain (Pakar math & fizik). jawapn bergantung siapa yg soal.... kalo duka yg soal jawapan nya ialah 69.

xxxxxxxx said...

http://postimage.org/image/8ctuy46c/ bida'ah ade dimane2, hatta dlm dunie math! i.e.: introduction of brackets where it doesn't belong...

Hanz Newman said...

Teman dengan ini tanpa dakwa dakwi, tanpa syak wasangka lagi, menyokong sepenuh hati jawapan encik Sharouk .. hidup cikgu. 100% percaya & yakin! hehe .. Cikgu cakap kita mesti percaya la, tak gitu?

p/s: Tapi bab politik lain la .. tu teman reserve la walaupun cikgu mana-mana suruh teman. Melainkan cikgu paling seksi di dunia, tu gua kalah ler. ho ho ho

xxxxxxxx said...

http://www.wolframalpha.com/input/?i=6%2F%28x%281%2Bx%29%29%3D1 -> ade 2punce tuk 'x', slh satuny x=2 wic is same ngn skln asal tp prlu ade breket tambahan

http://www.wolframalpha.com/input/?i=6%2Fx%281%2Bx%29%3D1 -> takde penambahan breket tp nilai 'x' tak same ngn skln asal, x=-6/5

http://www.wolframalpha.com/input/?i=6%2Fx%281%2Bx%29%3D9 -> takde penambahan breket & nilai 'x' juge same ngn skln asal