Skip to main content

Kisah di sebalik bangunan PKR - Mat Saman Kati

Sumber : Malaysiatimes


Pada 9 April 2008, sebulan selepas PRU 2008, Azmin Ali mengeluarkan kenyataan dalam Malaysiakini, PKR membeli bangunan 10 tingkat untuk dijadikan Ibupejabat PKR.

Apa yang menarik dalam kenyataan Azmin dalam Malaysiakini itu ialah, “parti itu telah menubuhkan urusetia parti itu, termasuk membeli sebuah bangunan baru 10 tingkat di Tropicana, Damansara.”

Bila bangunan itu sudah diduduki, aku tengok ia hanya 5 tingkat. Sebenarnya, PKR menggunakan dua lot 5 tingkat. Bila aku tanya Azmin, dimana bangunan 10 tingkat, dia kata dua lot kali 5 tingkat sama juga dengan 10 tingkat. Aku kalah, sebab dia pakar matematik…ijazah dari Amerika. Aku pulak setakat belajar mattermatic dari Pak Akop..Universiti Kg. Gerachi.

Bukan aku saja yang teruja..ramai juga yang teruja dengan ‘pembelian’ tersebut. Baca saja komen dalam blog Anwar Ibrahim.

Dalam bulan Februari 2011, baru aku tau. Ingatkan Tipah saja tertipu, rupa-rupanya Matsamankati pun kena tipu.

Sekitar bulan March, aku dah dapat tau Ibupejabat PKR bermasalah. Masa tu aku Tanya kat Firdaus Christopher, orang kanan Zaid Ibrahim, mengapa parti KITa tak ada Ibupejabat..sebaliknya menggunakan pejabat Zaid. Chris menjawab…. tunggu enam bulan. Lepas PKR keluar, KITA masuk.

Masa tu baru aku tau, rupanya bangunan itu milik John Soh Chee Wen. Dan PKR ‘menyewa’ bangunan tersebut tanpa membayar sewa. Mungkin dalam akaun saja ada tertulis keluar masuk tapi hakikatnya, PKR tak bayar kat John Soh.

John Soh adalah rakan karib Anwar. Selepas PRU 2008, John Soh menawarkan bangunan tersebut kepada PKR dan sebagai balasan, Anwar melantik John Soh kedalam Biro Politik PKR. Semuanya bagus pada masa itu, sehinggalah Pemilihan PKR 2010.

Semasa pemilihan, John Soh memihak kepada Zaid dan ini menyebabkan Anwar marah sebab Anwar mahu John Soh membantu Azmin. Bila John Soh memihak kepada Zaid, Azmin kekurangan dana untuk kempen Timbalan Presiden, lantas meminta pertolongan kroni Khir Toyo, iaitu Salim Khan, bos syarikat Gapurna.

Azmin dan Anwar menerima penajaan dari syarikat Umno, tetapi sebaliknya, Anwar dan Azmin mencanangkan bahawa Zaid adalah ejen Umno. Dan orang lebih percaya kepada Azmin dan Anwar bahawa Zaid adalah Trojan Horse dan ejen Umno, sedangkan merekalah sebenarnya ejen Umno.

Tanya Khalid Ibrahim, mengapa Khalid tidak berani mengambil tindakan terhadap kes PKNS dan Gapurna.

Dalam Sarawak 2011: Penilaian Semula #3. aku tulis tentang kronologi tindakan-tindakan yang dilakukan oleh Zaid, John Soh dan Jeffrey Kitingan membantu SNAP di Sarawak. Anwar memintas pergerakan mereka bertiga ini dengan melabelkan SNAP sebagai ejen Umno dan mendapat dana dari Umno. Orang percaya cakap Anwar dan SNAP mendapat tamparan hebat apabila orang melabelkan mereka sebagai ejen Umno.

John Soh dan Jeffrey give dengan SNAP, kerana bukan mudah untuk melawan Anwar. Tetapi dalam masa yang sama, Anwar mencipta terlalu banyak musuh. Dan akhirnya John Soh menghalakan senapangnya kepada Anwar. John Soh bertekad untuk menentang Anwar.

Anwar kehilangan funder, lantas mencari ganti John Soh untuk kempen PKR di Sarawak dan dia meminta tolong dari Sng Chee Hua. Anak Sng chee Hua, Larry Sng digugurkan dari bertanding atas tiket BN. Sng Chee Hua meletakkan calon porksinya, George anak Lagong untuk bertanding di Pelagus. Anwar menghadiahkan George anak Lagong kerana ia merupakan tokoh Dayak. Anak Lagong dipecat dari PKR kerana bertanding di Pelagus, tetapi itu hanya sandiwara.

Anwar mendapat penajaan dari jutawan BN Sarawak, tapi yang jadi ejen Umno ialah SNAP.

Dalam laporan Malaysiakini, Bendahari PKR, William Heng berkata bahawa ini bukan masalah PKR, sebaliknya masalah tuanpunya bangunan. Tetapi peliknya, William tak tau siapa pemilik bangunan, “I can’t remember lah, I’ll have to check and get back to you,” sedangkan dia adalah bendahari PKR. William berkata, PKR membayar sewa setiap bulan, tetapi lagi pelik, William tak tau berapa jumlah sewa yang dibayar. William berkata, “The rental average is RM2,000 per floor. So we pay about RM10,000 to RM20,000 a month,”. Fakap la.

William tak tau jumlah sebenar yang dibayar kerana PKR tak pernah bayar. Dan John Soh tidak mahu membayar kepada bank kerana mahukan PKR keluar dari bangunan tersebut. Salah satu cara ialah dengan membiarkan pihak bank melelong bangunan tersebut.

Apakah John Soh mempunyai masalah kewangan sehingga tak dapat nak bayar kepada bank? Come on la. Harga bidaan paling maksima 1 juta seunit. 10 unit baru 10 juta. Tunggu saja pada hari lelongan tersebut. Dan cuba perhatikan, siapakah yang akan membeli bangunan tersebut.

PKR nak pergi kemana? Kalau ikut kata William, mereka ada pilihan untuk mencari tempat lain atau terus menyewa disitu. Sebenarnya PKR sudah ada tempat lain iaitu di Shah Alam. Sudah ramai petugas-petugas PKR sudahpun membuat kerja-kerja dari sana. Tetapi bangunan tersebut adalah milik kerajaan negeri. Kalau lingkup dalam pilihanraya nanti, kena pindah lagi la.

Mengapa PKR terlalu banyak masalah? Kerana terlalu banyak musuh. Dan kalau diperhatikan kepada ‘musuh-musuh’ yang tercipta yang sekarang menentang PKR, kita akan dapati..ianya tidak dapat lari dari Azmin. Kerana terlalu sayangkan Azmin, Anwar mencipta terlalu ramai musuh.

Aku harap, Roziah Ismail dan Setiausaha Sulitnya, Zahariman, baca apa yang aku tulis ini, sebab aku dah bagi tau kat depa awal-awal…seawal bulan Januari, “If we can put you up…we can also bring you down.” Jangan sombong!!

Aku tau, akan ada yang akan komen mengutuk aku. “Hoi Matsaman, jangan buat fitnah la.” Aku tau, kalau aku yang cakap…semua orang minta bukti, minta empat saksi..mungkin ada yang akan suruh aku buat sumpah laknat. Tapi kalau Anwar yang cakap…tak perlu empat saksi, tak perlu bawa bukti..sebab Anwar Utusan Tuhan. Apa cakap dia, tidak ada yang benar melainkan yang benar belaka.


Comments

  1. tumpang sangkut link kat sini tuan tanah http://peneranganpasmerbok.blogspot.com/ maksihh...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.