Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 29, 2011

Persoalan sumpah Anwar.

Oleh : AdukaTaruna


Gua akui, gua memang takan larat nak fight fikrah dengan satu lagi medium. Yakni Anwar dan PKR selepas Hadi dan PAS. Cuma gua try la setakat ini dulu. Dan gua rasa gua akan terus fokus kepada Hadi dan PAS di celah2 masa untuk tuntutan keperluan hidup gua.

Atas falsafah apakah gua meminta Anwar bersumpah?

Gua meminta Anwar bersumpah atas falsafah beban yang ditanggung oleh media pro Pakatan Rakyat; sama ada rasmi atau sukarela.

Gua mendakwa 50% beban akan hapus apabila Anwar berani bersumpah. Seterusnya media pro Pakatan Rakyat akan fokus kepada isu2 rakyat. Kembali semula kepada isu rakyat. Bukan isu elitis.

Apakah dengan bersumpah, maka mereka akan stop menuduh?

Sama sahaja. Dalam premis UMNO 90% adalah golongan bodoh. Dalam premis PKR 90% adalah golongan bodoh. PAS juga begitu. Golongan bodoh gua maksudkan ialah mereka yang berjuang kerana jenama dan kerana tokoh.

1. Saiful sumpah dan Eskay sumpah dan Najib sumpah berjaya mengurangkan beban media BN sebanyak 50%. Keyakinan pengikut mereka bertambah. Tetapi sumpah mereka2 ini tidak akan menghentikan tuduhan anti-UMNO terhadap mereka.

2. (Jika) Anwar sumpah berjaya mengurangkan beban media PR sama ada rasmi atau sukarela sebanyak 50%. Falsafah utamanya, isu rakyat kembali menjadi perdana. Bukan isu elitis seperti Anwar. Gua nak isu Si Mat Temah yang miskin, isu Lynas, isu rasuah menjadi perbahasan media PR.

Tetapi, seperti mana golongan anti-UMNO yang tidak percaya sumpah Saiful, Eskay dan Najib, golongan UMNO juga tidak akan percaya kepada sumpah Anwar.

Anwar bersumpah sebab tak nak jadi munafik.

Lu tanya sendiri Anwar sebab apa dia tidak mahu bersumpah. Jangan tanya diri sendiri yang sedang meneka2 dan mencari jawapan akibat bebanan isu yang gua jelaskan tadi.

1.Adakah Anwar tak nak sumpah sebab takut jadi trend. Atau ini adalah alasan pengikut Anwar yang terbeban dengan hujah?

2. Adakah Anwar tak nak sumpah sebab sumpah adalah perbuatan orang fasik / penakut / manuafik. Minta Anwar berikan dalil untuk itu. Atau hanya alasan pengikut Anwar yang terbeban?

3. Adakah tak nak sumpah kerana jatuh hukum murtad. Atau hanya alasan pengikut Anwar yang terbeban?

4. Adakah Anwar tidak mahu bersumpah kerana jatuh hukum neraka. Atau hanya alasan pengikut Anwar yang terbeban?

Lu tanya sendiri Anwar sebab apa dia tidak mahu bersumpah. Jangan tanya diri sendiri yang sedang meneka2 dan mencari jawapan akibat bebanan isu yang gua jelaskan tadi.

Sumpah hanya di mahkamah.

[1]
Anwar perlu bersumpah bukan untuk membuktikan Anwar salah atau tidak. Sila rujuk kepada falsafah gua dalam bab sumpah ini. Walau kelihatan poyo, tapi perlu gua umumkan; gua tidak berjuang demi elitis. Mahkamah tajuk lain. Keperluan utama bersumpah tajuk lain.

Jika Anwar menolak untuk memperbetulkan persepsi, apa beza Anwar dengan Hadi Awang? Dalam demokrasi undi, penolak pembolehubah persepsi adalah primitif.

[2]
Sebelum ini 150% pengikut Anwar tidak percaya dengan mahkamah. DNA pun tidak mahu serah. Mereka tidak percaya kepada mahkamah. Apakah jaminan Anwar akan bersumpah seperti kehendak mahkamah dalam rekodnya menolak serahan DNA seperti kehendak mahkamah?

Mahkamah minta DNA - Anwar enggan.

Mahkamah minta bersumpah - ?

[3]
Pengikut Anwar dan Anwar sendiri adalah juara kepada desakan Suruhanjaya Siasatan Diraja. So, mengapa PKR dan Anwar tolak Suruhanraya Siasatan Diraja dalam kes seks ini? Takut kena batang hidung atau tiba2 tidak percaya kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja?

Mengapa dalam video seks yang menyerupai Anwar, yang didedahkan oleh bekas rakan kamcingnya itu, Anwar dan PKR menolak untuk Suruhanjaya Siasatan Diraja?

Gua tidak mahu pergi sejauh ini.

Gua tidak mahu dan tidak mampu untuk pergi sejauh gua melanggar Hadi, untuk Anwar dan PKR. Tetapi, LILLAHITAALA, desakan gua untuk Anwar bersumpah ialah untuk kembalikan media PR sama ada rasmi atau sukarela, mufti2, golongan agama, kepada isu rakyat.

Gua nak kembalikan Mat Sabu untuk Makcik Timah yang tidak boleh mengundi secara tiba2. Namanya hilang dalam daftar pemilih.

Gua nak kembalikan Saiful Islam, MAZA, Azhar Idus dan ulama neutral kepada Pakcik Abu yang mempunyai permasalahan agama.

Gua nak kembalikan TGNA kepada politik kepentingan rakyat.

Gua nak kembalikan suara Husam, Ku Li dan pimpinan Kelantan berkenaan royalti petrolium diambil peduli media PR.

Gua nak kembalikan gambar2, hebahan2, program2 wakil2 rakyat PR kepada rakyat di media2 PR.


Anwar perlu bersumpah untuk menguruskan persepsi.
Anwar perlu bersumpah untuk menghapuskan beban isu kepada media PR.
Anwar perlu bersumpah kembalikan mereka semua kepada rakyat.

Gua tidak beriman dengan jenama, gua tidak beriman dengan tokoh. Ya.. memang gua kasar, keras dan biadap. Tapi siapa yang lebih tahu dari Pencipta gua sendiri?

Mari tengok mereka2 yang beriman dengan manusia.

KUALA LUMPUR: Suasana kecoh menyelebungi majlis angkat sumpah lakmatsalah seorang trio 'Datuk T', Datuk Shazryl Eskay Abdullah yang dijadual diadakan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul di sini, Jumaat.

Suasana menjadi tidak terkawal sekitar pukul 2.10 petang apabila jemaah dan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) masuk ke ruang solat utama di hadapan mimbar masjid dengan laungan takbir sambil dipercayai bagi menghalang majlis angkat sumpah diadakan.

Bagaimanapun Shazryl Eskay yang pada mulanya dijadual turut sama menunaikan solat Jumaat di masjid berkenaan masih belum hadir ketika berita ini ditulis.

Kekecohan seterusnya berlaku apabila Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin masuk ke ruang solat ditengah-tengah kekecohan berkenaan.

Shamsul Iskandar kemudiannya dijulang oleh penyokong PKR sambil menunjukkan buku 'Qazaf' - hukum Islam.

Ketegangan terus berlaku apabila penyokong yang dipercayai di pihak Shazryl Eskay bertindak mengganggu ceramah ringkas Shamsul Iskandar.- mstaronline



9 comments:

atiq said...

Aku mau tabik jugak nko punya mata hati tentang kes nuar nih. Terutama bab kenapa timbul kelaku bersumpah laknat di lapangan umum nih.
Dan realiti; ia telah dilakukan pada sebelah eskay dalam kekangan disebelah satu lagi.
Benar banyak peratusan kejengkelan terhapus kerananya. Namun bagi pihak yang kian menyakini silap laku nuar itu, terungkapa satu perasaan,apakah eskay bersikap zalim dengan pengakuan bersumpah kepada Allah itu?
Begitulah kelihatanya sekiranya anuar masih akur dengan sebab kenapa ia tidak merasa perlu bersumpah atau tidak dapat membuktikan 'bukan dirinya' sebagai pelaku di video tersebut. Pada moralnya ia tidak layak samasekali menyandarkan apa2 peruntukkan bersaksi dengan 4 saksi yang ada pada hukum hudud selain takzir itu.
Masa dan tenaga amat diutamakan.Kecerdikan mengurusnya ibarat membuang segala alasan yang diada2kan.Bukan satu 'hoax' dimana percaya pada sesuatu hanya dengan alasan yang diselarikan dengan fakta.

eh..tengok live sat perkahwinan kerabat raja england!!!

Aku Peduli Apa @ APA said...

Salam bro AT.
Walaupun kita tidak sehaluan ideologi tetapi perjuangan untuk menegak kebenaran tetap sama.

Satu artikel yang mantap dan iklas

Rahimi said...

"Lu tanya sendiri Anwar sebab apa dia tidak mahu bersumpah. Jangan tanya diri sendiri yang sedang meneka2 dan mencari jawapan akibat bebanan isu yang gua jelaskan tadi." kan anwar dah penah jawab thru twitter n ceramah die bro...

Yugimudo said...

http://bm.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&view=article&id=3031%3Asumpah-penjelasan-pgsm-berhubung-mubahalah&catid=34%3Aprimary&Itemid=56

Bahan rujukan. Kekadang malas nak google, so ak bantu2 je lar ape yg patut :D

Zahrita said...

La budak duka tak abis2 otak gabra je. Apa cara yg ditetapkan Allah pasal zina/liwat lu terima jela...otak melayu lu mmg tak leh nak nak paham hikmah/wisdom nya...melainkan lu punya keimanan 100% pada pencipta lu..pasal benda lain lu sembang ok la..cuba lu cek diri lu..lu ada keyakinan kat pencipta lu ke..

Black said...

"Sama sahaja. Dalam premis UMNO 90% adalah golongan bodoh. Dalam premis PKR 90% adalah golongan bodoh. PAS juga begitu. Golongan bodoh gua maksudkan ialah mereka yang berjuang kerana jenama dan kerana tokoh."

I loikeee.......

...tapi dalam bab sumpah ini, keengganan Sheikh Anwar untuk bersumpah hatta untuk menegakkan maruah harga diri demi untuk menyejukkan hati 90% penyokong bangangnya serta 10% penyokong Umno yg cerdik..amatlah pelik sekali...

pendesak said...

Gua sokong anwar bersumpah.Bagi gua senang,berani kerana benar takut kerana salah.Tak jatuh haram pun bersumpah di luar mahkamah.

Gen2Merah said...

hairan lah.. orang melayu ja ni suka mempermainkn sumpahh... asik2 nak bersumpah... bikin malu jak

zaminc said...

Salam, bagi wa sumpah atau tdak, anwar akan terus diserang. untuk apa diikut permainan mereka? sudah terang2 eskay menipu, sekejap terjumpa rakaman, sekejap rakam sendiri.

selepas ini jgn terperanjat pulak kalau ada sekoq lagi mengaku kena liwat, dengan video HD lagi...

kalau betul pon anwar nak bersumpah, bukan sekarang.. tapi masa dah dekat dah...

zaminc