Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 28, 2011

Menyampah gua sudah meletup : Kenapa Anwar takut bersumpah?

Oleh : AdukaTaruna

Gua dah lama berbulu sebenarnya nih. Hari ni gua nak lepaskan perasaan gua. Yang tak setuju, gua respek. Yang setuju, gua ucapkan terima kasih. Lagi berbulu apabila Hadi tidak dilihat alternatif kepada Anwar oleh majority rakyat Malaysia. Kalaulah Nizar (contoh je ni bai. Jap lagi Rusila tuduh gua dibayar Nizar plak) diletakkan PAS sebagai Presiden, dah lama orang tak peduli kepada Anwar yang banyak masalah tu.

Tak payah nafila.. semua masalah Anwar berpunca dari Anwar sendiri. Lu ingat Allah zalim ke? Saiful tu siapa yang lantik dia jadi kopi boy kalau bukan Anwar sendiri? Yang pukimak2 PKR lompat tu siapa yang lantik kalau bukan Anwar sendiri? Si budak banduan yang berpaling tadah tu siapa yang bawa masuk sebagai pembantu peribadi khas teristimewa kalau bukan Anwar sendiri? Bull shit! Kalaulah gua menumpang perjuangan PKR, 10 kali lebih tinggi keperluan gua langgar Anwar daripada Hadi Awang.

Lillahitaala.

Masalah Anwar merugikan rakyat.

Bai semua. Lu tengok semua blog yang wujud. Dari 10 blog, 9 kena backing hasil haram jadah Anwar. Berapa orang yang backing isu rakyat? Ambil contoh Lynas. Hidup mati rakyat Pahang. Masa depan risiko anak2 cucu Pahang. Berapa persen kekuatan jentera Pakatan Rakyat berikan kepada isu Lynas, isu royalty Kelantan, isu bunuh saksi, berbanding isu seks Anwar. Sama ada tipu atau benar, tuduhan liwat datangnya dari kelemahan Anwar sendiri. Tuduhan seks datangnya dari Anwar sendiri. Eskay tu member kamcing Anwar sendiri. Nak tengok menantu, tengok siapa member kamceng dia.

Apa yang susah sangat bersumpah?

Baik. Gua tak nafi pendapat ulama berkenaan yang dituduh tidak perlu bersumpah. Tapi soalan gua :

1. Adakah Anwar jatuh hukum murtad seandainya mempertahankan diri dengan bersumpah laknat?

2. Adakah Anwar jatuh hukum neraka seandainya mempertahankan diri dengan bersumpah laknat?

3. Adakah Anwar jatuh hukum syirik seandainya mempertahankan diri dengan bersumpah laknat?

Jika jawapannya adalah TIDAK, salahkah bersumpah untuk meredakan sekurang2nya 50% beban isu kepada media sokongan. Media sukarela? Apa penakut sangat?

Sumpah sahajalah. Lebih setengah hujah UMNO akan terbunuh. Jentera sokongan PR boleh tumpu isu rakyat. Bukan isu moral Anwar yang tak sudah2. Sendiri lantik jambu dengan jawatan2 cibai, sendiri buat masalah, semua pula kena fokus selesaikan lu pulak. Bull shit punya elitis.


Lu orang berjuang demi Allah ke demi Anwar?

Lu orang.. gua nak tanya. Memanglah untuk berakhlak mulia secara konsisten dan bersifat sempurna adalah mustahil pada kita. Tapi at least lu kena faham tujuan lu diciptakan. Hidup mati lu, ibadah solat lu, adalah kerana Allah. *Selagi akidah lu faham dan gigit, dosa2 kita dengan Allah, Allah tak hairan sangat. Sebutir molekul pun Allah tak terjejas dengan dosa lu atau dengan kebaikan lu.

Begitu juga dengan perjuangan, dengan penulisan. Dalam tajuk kecil sumpah Saiful misalnya, gua nasihati diri gua sendiri pertamanya, isteri, adik2 gua dan kaum keluarga gua keduanya, seterusnya kepada lu orang semua, jangan perlekehkan keberanian dan hak Saiful untuk bersumpah.

Jika lu orang perlekeh atas tajuk mendatangkan 4 saksi, makan karipap, umur 60 liwat umur 20, bla bla bla, insyaallah masih berada dalam kebenaran. Tetapi kalau memperlekehkan hak dia bersumpah, keberanian dia bersumpah, bagaimana jika benar Saiful adalah mangsa, sedangkan lu tidak tahu keadaan sebenar?

Sama ada Saiful benar atau salah, hak dia bersumpah, keberanian dia bersumpah, jika lu perlekehkan, lu sedang memperlekehkan satu kaedah Islam. Sama ada tepat atau tidak mempergunakan sumpah itu isu kedua. Isu pertama ialah bersumpah adalah salah satu kaedah yang dianjurkan Islam.

Orang bukan Islam belajar sudut yang salah daripada lu orang semua. Di sini lu perlu timbang semula. Selama ini, hidupnya lu atas dunia ini adalah kerana Allah atau kerana jenama atau kerana tokoh? Skang kita kembali semula kepada ayat yang gua tanda (*). Jangan sesekali syirik kepada Allah dengan meletakkan Hadi Awang atau Anwar Ibrahim lebih tinggi dari tujuan lu dilahirkan. Jangan asal Anwar, lu backing apa sahaja. Jangan asal Hadi Awang lu jilat sampai bersih.

Lu tanya Anwar itu kenapa takut sangat bersumpah jika bersumpah itu tidak memurtadkan beliau.

Lu tanya Anwar itu kenapa takut sangat bersumpah jika bersumpah itu tidak mengesahkan neraka beliau.

Lu tanya Anwar itu kenapa takut sangat bersumpah jika bersumpah itu tidak mensyirikkan beliau.


Bai semua... selama ini kalau lu tolak pandangan gua, pun takda masalah sebab gua bukan ahli nak ulas ikut kefahaman agama. Selama ini pun, gua ingat gua sorang sahaja yang menyampah dengan sikap penakut Anwar untuk bersumpah. Kali ni gua jumpa ini :

Sumber : Anak Seberang

MAZA: Anwar Perlu Sumpah Muhabalah & Berundur Dari Politik Negara

Anwar Ibrahim diminta melakukan sumpah mubahalah di hadapan masyarakat bagi menjelaskan tuduhan trio ‘Datuk T’ ke atasnya, berhubung rakaman video aksi seks yang didedahkan baru-baru ini.

Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, Anwar perlu bersumpah seperti yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa menafikan beliau terlibat dengan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibu di sebuah masjid di Bukit Mertajam, Pulau Pinang beberapa tahun lalu.

“Anwar hanya perlu lafazkan Wallahi, Wabillahi, Watallahi di hadapan masyarakat umum seperti Najib bagi membersihkan namanya, jika betul dia tidak terlibat dalam video seks itu kerana ia (bersumpah) pasti dapat membantunya.

“Saya pun tidak tahu kenapa Anwar tidak melakukan sumpah itu walhal trio ‘Datuk T’ mahu bersumpah di hadapan Kaabah. Tidak perlu di Mekah sebenarnya, di tempat sendiri pun kita boleh bersumpah, tetapi di hadapan umum,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Malah, mereka turut sanggup bersumpah laknat di hadapan Kaabah kerana yakin pelaku adegan seks dalam video itu merupakan Anwar.

Mohd. Asri sekali lagi menegaskan, Anwar patut memikirkan secara serius untuk segera berundur daripada arena politik negara kerana isu yang dikaitkan dengan dirinya adalah kompleks dan berulang-ulang.

“Pengunduran Anwar (sebagai pemimpin pembangkang) amat perlu bagi memberi nafas baru kepada senario politik tanah air, kerana sekarang kita terus disuap dengan berita ‘dalam kain’ yang amat tidak sihat,” katanya.

19 comments:

Cikgu Di said...

Dalam dunia ni kalau mau lari dari kebenaran maka satu masalah demi masalah akan timbul. Apatah lagi kalau melibatkan isu agama. Sejauh mana disimpan sekalipun lambat laung akan terbongkar.

Jangan menegakkan sesuatu yang mungkar kerana anda akan terpalit sama, Cuma masa dan ketika bila kekaburan hilang tika itu akan nampak yang dikenderai itu keldai atau kuda.

Maka jadilah insan yang berpihak kepada kebenaran dari memihak kepada ketaksuban. Minda yang terbuka adalah sesuatu anugerah Tuhan yang tak ternilai......walahualam.

atiq said...

Alamak ..
nko ni macam konfiden jer...tapi aku ada rasa2 ni..aku tunggu eskay atau nuar sumpah ditempat awam(mesjid tu esok)!!
aku fikir anuar tak leh sumpah bukan pasal kepercayaannya pada Islam tetapi kepentingan dia pada politik lebih dari segalanya.
Jika dia bersumpah serupalah dunia politiknya dan cita2 ke putrajaya akan berkecai. Apa modal dia lagi? Takkan dia nak teruskan rentak..seperti dia tidak pernah bersumpah. ake ake. Dia hanya ada konspirasi. Reformasi nya hanya provok serang lari..Selebihnya hanyalah pengkhianatan. itu yang aku tau lah!
Apa pun sememangnya jelas kita ni banyak buang masa dan tenaga kerana nya. Mereka yang digelar ulamak pun menambah luka di hati.
Eh!
Bagaimana kalau anuar buat dek jer? Nko kena bikin aduan aaaa..biar langgar dan ditamatkan kat sg.buloh ker..kat mana2 lah.

Zahrita said...

Apa la mamat duka ni otak dah gelaba...mmg pure otak melayu..lu tgk la....momentum 1999 jadik semula kat org2 melayu...org cina mmg dah 90% tolak BN...org benar allah pasti bantu..cara bantuanya penuh misteri..

sedara mare/jiran wa yg karat biru semua dah malas nak tgk TV1,3,7,..utusan malaysia pun diorng dah tak langgan...mmg wa tekejut beb. kalo lu pegi johor lg tekejut...org melayu sana kan seme sekolah agama...sakit jiwa diorng nak nak trima citer ni seme..

izad70 said...

saya orang johor dan saya boleh katakan yang hampir semua yang saya kenal yakin anwar mempunyai masalah moral terutama sekali setelah menonton video part 1,2,3 dan 4 di youtube petang tadi.bagi yang tak sempat sebab dah di'flag' tunggulah kerana ianya akan di'upload' semula.

PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 said...

Aduka ! Aduka ! Aduka dalam Semerah Padi pun dihukum dan reda dengan hukuman Islam bukan dengan cara fitnah .
Ingatlahlah dan hormatilah teguran ulama. Malah ulama UMNO pun tak mahu bersengkokol dengan tindakan kerajaan UMNO dalam menwarwarkan ke dalam media.Malah Paderi pun bantah.
Perlu ingat Anwar dan pernah bersumpah 3 kali pada tahun 1998 tetapi penuduh buat tak kisahpun. Malah Ibrahim Ali pernah berjanji akan menyebelahi Anwar kalau DSAi bersumpah. Tapi hampeh lepas DSAi bersumpah.Sekarang DSAI ikut kata ulama & mufti.Pujuklah mufti dan ulama suruh Anwar bersumpah.

Rahimi said...

aduka aduka..lu dah terikut2 game diorang..mental lu tak kuat..lu takleh "lead a team" klu ini sikap lu yg sebenar..nak sumpah2 buat ape..
lu tau lu tak buat sudah la..

ape jaminan lu kalau anwar berundur maka pengganti anwar tak akan diserang mcm anwar diserang? takkan lu tak tau puak lahanat ni punye perangai?

lu igt dengan sumpah laknat saiful tuh, boleh ubah fakta yang anwar ada bersama 9 orang lain waktu dia di tuduh meliwat?

lu igt dengan sumpah laknat saiful tuh, boleh ubah rakaman cctv yg menunjukkan anwar ade bersama 9 orang lain pada petang tuh?

Cencaluk said...

Salam,

Bro gua respek dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Lu sebenarnya tak banyak blog pembangkang boleh mengeluarkan kenyataan sebegini dan kenyataan ini dianggap sangat bernas.

Selamat berkarya.

JANGAN LUPA TUHAN MELIHAT APA YANG KITA LAKUKAN WALAUPUN KITA TAK TAHU.

cheapsales said...

At last bro.........a very good article. Awal agama mengenal Allah...
bukan mengenal Anwar dan masalah2 nyer,,,

Black said...

Bro..geng Black Flag memang cerdik-cerdik belako bro...

Yang pekak..wahabi saja...Anwar cukup suka la...

pendesak said...

Anwar ni memang pengecutlah gua cakap lu.Memang beban pada pakatan.

Apasalahnya bersumpah,bukan jatuh haram pun.Ada 2 pendapat ulama,kenapa takmau ikut yg kata boleh?Kenapa berkeras sampai tahap macam ni?Jangan salahkan gua kalau gua percaya dia memang bersalah.Kalau dia tak bersalah,apasal takut sangat?

Lagi satu gua cukup bengang dengan geng AMK yg mencemarkan masjid.Apa ke jadahnya nak mengamuk?Kalau anwar berani,suruh dia sendiri datanglah pertahankan diri,dengan cara balas sumpah.

Gua memang tak berkenan dengan orang taksub ni.

Den Cdo said...

Den harap DSAI sedar dan faham dengan situasi seakrang, dan bertindak dengan sewajarnya demi untuk kebenaran..walaupun kebenaran itu adalah pahit....

pemerhati said...

gini la bro..cakap pasal dia ni banyak pening oo..semua benda nak kata dia kena konspirasi..

sebagai umat yg dah wujud sejak kes pertama dia kluar dulu area 1998/1999..aku ikut kes ni dgn penuh minat.

kalau kau ingat time tu dia & co. kata dia kena suntik arsenik + HIV. so mngamok la penyokong buat rusuhan kat KL.

so. after more than 10 years..dia sihat pulak? bukan nya dah "jalan" awal2 ke kalau mmg kena arsenik tu? kalau kena HIV..mungkin la boleh hidup lama tapi tu pun mesti ala2 nak nazak sekarang + penuh kudis2 kat seluruh badan.

jadi aku rasa dia ni mmg anugerah tuhan lah..lepas ni sesiapa yg kena HIV boleh tanya kat dia, "apa penawar penyakit HIV?" tak pon ko tlg tanya kat dia..lepas tu patern kan..boleh ko jual ubat tu serata dunia..kaya ooo

Zaiful Razuan said...

bro...

apa yg kau ckp ada kebenarannya...

baguslah kau boleh berfikir dgn rasional tanpa ikut saja membabi buta apa saja yg dikatakan nuar...

aku mmg anti anwar bro.. perbuatan dia tu sebenarnya aku dan semua org yg anti dgn anwar tak nak kisah, tak nak ambil tahu kalau boleh.. itu antara dia dgn ALLAH..

CUMA YG JADI PANTANG PADA AKU...

dia jadikan masalah kote dia masalah rakyat.. tuduh konspirasi.. tuduh UMNO.. rakyat yg tak tahu apa apa habis ditipunya.. alih alih kita semua bergaduh.. SBB ITU AKU ANTI DIA.. aku tak anti pada pengikut dia..

sbb aku tau pengikut pkr. pas nie org yg baik baik dan kadangkala naif..
sebab pada akal korang yg bersih tue.. korang tak boleh bayangkan anwar boleh buat perkara sekeji itu.. rasa mustahi..

tapi ingatlah.. anwar bukan nabi, bukan rasul.. dia mcm kita juga.. byk melakukan dosa... jadi pada pengikut anwar... berfikirlah dgn hati dan dada yg lapang..

bukan apa.. kalau kita mengikut membabi buta.. mcm PATONG.. silap2 dosanya akan terpalit ke kita juga...

marilah kita bermuhasabah kembali dgn apa yg kita pegang selama ini... semoga kita semua mendapat keampunan dan rahmat dari ALLAH serta terhindar dari KEMURKAANNYA..

SALAM DARI..

-gerakan melayu berdaulat-

p/s.. jika nak tahu puncanya kaji dulu blog srikandi7 umi hafilda.. ADA KRONOLOGINYA..

semua dah besar.. dah cerdik.. BOLEH NILAIKAN mana HAK dan BATIL..

amni said...

sebenarnya dlm islam mana ada sumpah laknat. kalau suami tuduh isteri berzina (qazaf) kena lian. ini apa benda ni. ada org kata mubahalah, ustaz mana tak tau pandai2 main hukum lagu tu.
kalau menuduh zina (qazaf) kena bwk 4 saksi.kalau tak dak kena la sebat 80 kali.kalau suami tuduh isteri zina kalau isteri tak ngaku, pakat kena sumpah li'an... sighah ke-5 bg suami dia kena kata laknat Allah ke atas aku.... manakala isteri pulak sighah yg kelima lepas dia brsumpah 4 kali kena kata ghadab, kemarahan Allah ke atas aku. ini hikmahnya sebab perempun dlm hidup dia mudah2 sgt dia melaknat jd guna ghadab, supaya ada rasa takut.mubahalah bukan dlm kes mcm ni. cincai ja ckp buat mudah. manakala sumpah seperti li'an itu antara syarat dia kena buat di tempat yg digeruni contoh masjid haram. kalau malaysia maybe masjid utama masjid negara ka. ish serabut la malaysia la ni, buat malu kat dunia.Semasa zaman Rasulullah, sekali mubahalah antara Islan dan Yahudi, last2 Yahudi tak berani nak bersumpah...turun ayat mubahalah depa takut.Kalau suami tuduh isteritp tak da 4 saksi sebab tu kena li'an, lepas tu terjatuhlah talaq bain tak leh rujuk dah.tp kalau org lain tuduh org lain zina, tanpa 4 saksi, kena sebat 80 rotan.mubahalah yg dicadangkan tu tak kena pada tempat, pendalilan yg salah.xkan ALLAH tu buat hukum ALLAH taktau ke depan2 apa akan jadi..ALLAH tu Maha Mengetahui.. kita dok rasa hebat dari ALLAH.nak sesuai ngan zaman lah apa lah, teknologi lah... tu semua manusia buat...xkan kita lagi tera dari ALLAH

wan said...

para pembaca sekalian:

ini pendapat saya dan samada awak semua setuju atau tidak.. tidak menjadi masalah bagi saya sebagai rakyat biasa..

3 perkara yg kita semua perlu kaji...

1) kalau benar tak de lansung kontrovesi seks anwar tu.. mana mungkin ianya di selak sampai sebegini rupa.. kalau tiada angin masa kan pokok boleh bergoyang.. kalau benar video tu fitnah.. kenapa tak dibuat video seks fitnah untuk pemimpin pas atau pkr lain yg berprofil tinggi macam azmin, hj hadi atau timbalan nya etc

2) yang dedahkan salah laku seks anwar tu saiful (pekerja/pemuja anwar sendiri) dan eskay (sahabat karib anwar sendiri).. kat mana umno/bn nya..

3) TAPI MESTI KITA FAHAM bahawa tak boleh kita salah kan parti lawan bila bertindak "bagai orang mengantuk di sorongkan bantal" bila ada apa2 pendedahan salah laku anwar oleh pengikut anwar sendiri kerana nescaya PR juga akan bertindak sama (mungkin lebih teruk lagi) sekiranya ada orang umno yg dedahkan keburukkan pemimpin umno..

INGAT lah .. kita semua mesti berlaku adil dalam membuat sebarang analisa..

Carlos Seira said...

gua respek lu sbb pandangan lu tak terikat dengan satu side. Memang dalam realiti kerajaan dan pembangkang banyak kecacatannya.

kita menyokong kerana mensyukuri segala kebaikan yang telah kita dapat

dalam masa yang sama membangkang untuk mengingatkan mereka tanggungjawab mereka. kalau dah bangkang pun tak jalan, barulah tukar..

jari kaki said...

kebenaraan tu jelas dan lurus ..tak berbelit-belit mcm ular la bro..

kita solat lima waktu pun kita mintak..Allah tunjukkan jalan yg lurus..bukan jalan bengkang-bengkok..

Bila orang Pas cuba nak pertahan ..perbuatan liwat anuar..cuba dengar dengan hati yg ikhlas ..kau dengar jwp dari orang PAS..berbelit-belit..last sekali dia tuduh orang lain 'porno'..tak cukup ilmu ugama..belum habis ngaji..

kalau lu ada bran ..cuba lu test tanya Anuar..sah2 kau dituduh orang Umno..paling tidak dia spin ikut suka..ibaratnya ..spin ikut mulut..kuar ikut buntut..

pada aku KBENARAN ITU SIFAT DIA LURUS..BUKAN BERBELIT..

Pada yg kata akhirat nanti kalau anuar salah dia tanggung depan Allah..jwp aku mudah..kita yg memilih ni pula mcm mana ..nak tanggung dosa sama ke atau tak..
video besi yg tak boleh berkata2 beb mcm pemimpin pas cakap..pada aku video tu gambaran bagaimana Allah mampu menunjukan wayang gambar kita di akhirat nanti..bila mulut kita tertutup..yg berkata2 adalah anggota badan kita ni aje..

jadi pada aku selagi anuar gagal membersihkan nama dia dari sebarang tuduhan 'MORAL'atas dirinya...aku tak mau berimam kan Anuar..ramai lagi yg lebih layak!

jari kaki said...

kebenaraan tu jelas dan lurus ..tak berbelit-belit mcm ular la bro..

kita solat lima waktu pun kita mintak..Allah tunjukkan jalan yg lurus..bukan jalan bengkang-bengkok..

Bila orang Pas cuba nak pertahan ..perbuatan liwat anuar..cuba dengar dengan hati yg ikhlas ..kau dengar jwp dari orang PAS..berbelit-belit..last sekali dia tuduh orang lain 'porno'..tak cukup ilmu ugama..belum habis ngaji..

kalau lu ada bran ..cuba lu test tanya Anuar..sah2 kau dituduh orang Umno..paling tidak dia spin ikut suka..ibaratnya ..spin ikut mulut..kuar ikut buntut..

pada aku KBENARAN ITU SIFAT DIA LURUS..BUKAN BERBELIT..

Pada yg kata akhirat nanti kalau anuar salah dia tanggung depan Allah..jwp aku mudah..kita yg memilih ni pula mcm mana ..nak tanggung dosa sama ke atau tak..
video besi yg tak boleh berkata2 beb mcm pemimpin pas cakap..pada aku video tu gambaran bagaimana Allah mampu menunjukan wayang gambar kita di akhirat nanti..bila mulut kita tertutup..yg berkata2 adalah anggota badan kita ni aje..

jadi pada aku selagi anuar gagal membersihkan nama dia dari sebarang tuduhan 'MORAL'atas dirinya...aku tak mau berimam kan Anuar..ramai lagi yg lebih layak!

Unknown said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島機加酒 長灘島必買 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體