Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 2, 2011

Haram poco2 atau haram ritual?

Oleh : AdukaTaruna

Bila otak Melayu cuba mentafsirkan bahan mentah agama, makin bangang gua tengok dah nih. makin mengelirukan. Kalau kat negara baka cerdik macam eropah, kadar pertumbuhan muslim dikatakan bakal menjadikan eropah negara muslim, kat Malaysia, akibat dari islam itu dimodeli Melayu, beratus2 tahun sudah. Cina dan India sikit jer yang tertarik kepada Islam.

Kelantan haramkan wayang kulit kerana unsur pemujaan. Bukan wayang kulit, tapi pemujaan. Settle pemujaan, settle jalan cerita, bereh, bai. Kelantan haramkan snuker bukan kerana snuker. Tapi diselubungi perjudian dan berada dalam persekitaran mudarat. Settle perjudian, settle persekitaran, bereh. Boleh la gua faham

Tapi poco-poco diharamkan atas dasar apa? Mohon penjelasan gua. Atas dasar ritualkah? Atau dasar auratkah? Jika aurat, gedik2 pinggul depan awam, senamrobik pun haram. Atau diharamkan atas dasar tekanan politik pendirian Mufti Perak terhadap politik lucah? Nak alih isu, haramkan benda2 bangang dan terus jadi bahasan orang agama.

4 comments:

Hanz Newman said...

Relek la AT, jgn marah kat mufti ana tu! Who cares? UMNO kisah? ADa depa nak ikut kata dia? Harammmm! Patutnya depa ikut lah berenti berjoget poco-poco secara terbuka. Buat aje la in closed house... lantak hang la AT nak berdangdut dlm rumah sendiri... jgn bising, sudah lah.

Cuba Mufti ana tu kata PAS, PKR, DAP tu haram ...blah blah blah .. bahaya kpd Melayu-Islam ... Meloncat bersilat lah wira-wira Perkasa ..& UMNO. Cam haram.

p/s: Poco-poco tu x salah apa pun ... Yoga pun ada hadnya ok aje...kalau takat ambik fizikalnya@gerak tarian @ senaman. TAPI takut ada orang Melayu-Islam kita yg akan salah paham ttg sesuatu hal atau ambil tahu hal berkaitan spiritual agama@kepercayaan lain selain Islam ..tentu la ada 'sempadan'nya. Bagus gak Mufti ana buat lagu tu... filem@lagu Hindustan pun dia haramkan... 2 thumps up from me. mcm tu la Mufti.

stevan said...

bro, gua x fhm kenape nak haramkan,,tu kan semua trgntung niat masing2,,kalau buat sebab nak exercise ape salahnye..org ckp tu ritual org kristien,,hbs tu yg joget2 kat tv tu kan byk jugak amik dri budaya diorang..knp x haramkan je trus..

Acinetobaxter said...

1st time wa kenal poco-poco, waktu dlm tentera. tentera wanita jadi jurulatih tarinya di depan. wa mmg x tahan tengok punggungnya, maklumlah...hormon testerone tinggi...akibatnya, wa ngorat habis-habisan askar wanita tu sampai dapat...

sejak itu, wa amat suka dan joint poco-poco....best...apa plak haram...bagus sangat apa...

Farhan-Isa said...

Ulama kita dah lama dah berdebat isu menari di khalayak ramai ni.. pengharaman poco-poco tu mungkin langkah pertama.. lepas ni tarian lain plak.(Aku rasa la..) pada aku.. kalo nak menari sangat.. nak sihatkan badan.. menari je dlam bilik laki bini.. tak de sape pun nak debat.. menari bogel pun takpe.. haha~