Skip to main content

Bolehkah Islam di Malaysia tegak melalui 100% perwakilan PAS?

Oleh : AdukaTaruna

100% perwakilan PAS mungkin hanya 5 ribu dari 1 juta ahli PAS. 1 juta ahli PAS mungkin hanya secebis kek dari puluh juta dalam daftar pemilih 2011. Bolehkah Islam di Malaysia tegak melalui 100% perwakilan PAS?

1. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang salah sebagai pesaing sihat kepada Anwar?

2. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang terbukti gagal ketika mengurus kemenangan Terengganu hasil Fadhil Noor?

3. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang mengakibatkan Barisan Alternatif pecah?

4. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang sangat naive dalam isu2 teknikal seperti :
  1. Lynas / nuklear
  2. Royalti Petrolium
  3. Ekonomi / hubungan negara dunia ekonomi
Ambil contoh Lynas. Di mana Tuan Ibrahim Tuan Man dan PAS Pahang dalam bersama2 rakyat Pahang, Melayu, Cina dan India Pahang yang turun berkumpul dari serata Malaysia? Apabila 27 juta rakyat Malaysia melihat produk yang ditawarkan PAS naive dalam isu2 teknikal rakyat Malaysia, tetapi gedede dalam isu2 yang mereka fikir tidak melibatkan mereka (Wahabi, Syiah, Anti-Mazhab, tajwid).

Jika ahli dalam menjaga dasar, letakkan dia disitu. Jika ahli dalam umara, letakkan dia di situ. Letakkan sesuatu itu pada tempatnya adalah wajib. Wajib yang tidak dibuat adalah berdosa.

100% perwakilan PAS mungkin hanya 5 ribu dari 1 juta ahli PAS. 1 juta ahli PAS mungkin hanya secebis kek dari puluh juta dalam daftar pemilih 2011. Bolehkah Islam di Malaysia tegak melalui 100% perwakilan PAS?

5. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang gagal menarik sokongan baru dan lambakan pengundi baru?

6. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang ditentang oleh golongan cendiakawan pro Pakatan Rakyat seperti Prof Aziz Bari, NGO2, student2 dalam dan luar negara?

Bolehkah Islam di Malaysia tegak melalui 100% perwakilan PAS; dalam keadaan perwakilan PAS berbaka ortodok seperti sekarang?

PAS misalnya, mempunyai kelebihan dari segi pengalaman dan usia penglibatannya di dalam caturan dakwah dan politik negara. Usianya yang senior dan tua itu menjadi kelebihan. Tetapi orang tua juga ada penyakitnya sendiri. Ketuaannya boleh menjadi punca ia sulit membuat perubahan, ketika perubahan menjadi faktor survival.

Artikel penuh : Saiful Islam

Jika PAS enggan tunduk kepada pembolehubah alam, tunduk kepada sistem alam, tunduk kepada sunnah Allah dalam menegakkan Islam di Malaysia ini; marilah kita doakan agar Allah hadirkan satu alternatif lain di mana kita boleh tumpanginya. Yang membawa kita selogik yang mungkin ke arah memperkenalkan / mendidik / menegakkan sistem Islam di Malaysia ini (mengikut kesesuaian yang mana datang dahulu).

Seperti AKP yang lahir dari ketuaan Refah. Wallahualam.

Comments

  1. Setakat ni yang aku nampak, hanya seorang sahaja ahli PAS yang mampu menyaingi Anwar. MOHD NIZAR JAMALUDIN.

    Dalam kes ini harap ahli PAS jangan sampai seperti Bani Israel yang menolak nabi-nabi hanya kerana nabi bukan dari bangsa mereka (Nizar orang Perak, PAS pusat orang ganu). Sila pinggirkan sentimen kenegerian.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.