Skip to main content

Anak muda langgar Hadi bukan kerana TGNA.

Oleh : AdukaTaruna

Salam semua...

Kepada penyokong gerakan ini, ketahuilah bahawasanya, kita tidak melanggar Hadi kerana tokoh lain. Kita tidak melanggar Hadi kerana jenama lain. Kita tidak beriman dengan tokoh dan juga tidak beriman dengan jenama.

TGNA atau mana-mana tokoh Kelantan, atau mana-mana tokoh PAS lain, tidak terlibat dengan gerakan ini. Susur sejarahnya bermula sejak 2006 seingat gua. Dalam medium Tranungkite Online (TKO). Rata2 rakan lama PAS Reform adalah datang dari forumer TKO. Kemudiannya, membesar sehingga ke tahap sekarang. Bercampur aduk sama ada dari dalam PAS Reform sendiri, mahupun dari tokoh2 luar PAS Reform.

Penyokong semua...

Jika kita gigit perjuangan dengan benda yang tepat, faham dengan tepat, insyaallah istiqomah itu dicampakkan Allah kepada kita. So, apakah landasan perjuangan langgar Hadi ini?

[1]
Falsafah.


Falsafahnya ialah untuk mencilok, memperkenalkan, menegakkan atau mana-mana yang mampu dahulu; sistem Islam di Malaysia ini. Kita beriman dengan falsafah ini dahulu. Jalan yang ada setakat hari, di Malaysia ini, adalah demokrasi. Kebetulan yang berlaku setakat ini pula ialah PAS.

Maka, PAS Reform MENUMPANG kebetulan yang ada (PAS), dan turut mendesak kebetulan yang ada setakat itu, dengan beberapa desakan. Soal adap, salah, benar, kita serahkan kepada rakyat semua melalui konsep 'sokong ikut tajuk'.

Kesimpulan setakat ini ialah : Langgar Hadi bukan kerana tokoh seperti TGNA dan bukan kerana jenama seperti PAS. Kita tidak beriman dengan 2 perkara tersebut. Kita beriman kepada Allah atas falsafah yang disandarkan kepada Allah.

[2]
Hujah.

PAS Reform memperkenalkan gerakan Langgar Hadi juga atas hujah. Salah dan benar hujah itu juga dikembalikan sepenuhnya kepada public. Adap berhujah juga dikembalikan sepenuhnya kepada public. Sokong ikut tajuk. Jangan sesekali wala' dan thiqah kepada kami.

Jesteru itulah, atas tajuk [2] ini, gua dan rakan berusaha berhujah berdepan dengan Hadi. Allah mengizinkan 2 kejadian itu berlaku setakat ini. Pertama di Muktamar Putik Pengkalan Chepa. Kedua di Rusila. Fikir sendiri kehinaan yang Allah tujukan. Hadi lari (berjalan laju mencapai payung dan menuju ke rumahnya) ketika gua terkial2 set handphone untuk rakaman.

Kesimpulan setakat ini ialah : Langgar Hadi bukan kerana tokoh seperti TGNA dan bukan kerana jenama seperti PAS. Kita tidak beriman dengan 2 perkara tersebut. Kita beriman kepada Allah atas hujah.

Penyokong semua...

Gua ceritakan 1 kisah seseorang yang bertujuan untuk memberi faham kepada N3 ini. Bro Penarik Beca beriman dengan SIAPA dalam mengundi atau menyokong? Lihat keadaan dirinya. 1 juta ahli PAS memakinya. Tersisih dari kerja bergaji parti. Hidup dengan 4 kerat tulangnya.

Tetapi apakah timbal balas yang dikenakan kepadanya menyebabkan dia tidak akan mengundi PAS? Atau isytihar masuk UMNO? Insyaallah tidak. Dan semoga Allah tetapkan hatinya begitu. Kerana apa? Dia tidak beriman dengan jenama. Dia tidak beriman dengan tokoh.

Penyokong semua...

Langgar Hadi dilakukan atas falsafah kepada Allah pertamanya. Atas hujah keduanya. Gerakan ke arah itu kita buat dengan tunduk kepada sunnah Allah, pembolehubah alam sehabis mungkin kita sebagai manusia kerdil dan kecil ini.

Kepada yang menderma gua ucapkan terima kasih. Kepada yang berkongsi strategi, gua ucapkan terima kasih. Kepada yang bermati-matian menegur gua dalam kesilapan gua juga gua ucapkan terima kasih. Hanya Allah yang tahu.

Cuma, setelah tunduk kepada sunnah Allah, pembolehubah alam, kita kembalikan soal menang (Langgar Hadi) itu kepada Allah kembali. Menang atau kalah, kita tetap begini. Jika lu sebagai student Morocco, lu akan stiil study di sana dan meneruskan hala-tuju hidup lu.

Kalau gua sebagai peniaga kecil-kecilan, gua tetap berusaha dengan apa yang ada pada gua. Tiada imbuhan atas kemenangan. Yang ada hanya satu perasaan kemanisan berada dalam kefahaman pada Allah. Apa yang berlaku semuanya dirakamkan setakat mana yang Allah izinkan. Generasi akan datang yang akan belajar dari apa yang berlaku untuk semua ini.

Penyokong semua...

Kesimpulannya, sokonglah PAS Reform ikut tajuk. Bukan ikut akhlak kerana akhlak gua terutamanya memang totally out. Akhlak rakan terbaik dalam PAS reform pun belum tentu boleh tandingi akhlak Hadi Awang. Sokonglah Langgar Hadi kerana Allah. Jika suatu hari nanti, di dapati PAS Reform tidak lagi relevan atau sudah mengarut, lawannya habis2an. Matikan lah jenamanya.

Berimanlah kepada Allah melebihi wala' kepada tokoh, thiqah kepada jenama. Kita semua hanyalah kebetulan yang dikehendaki Allah berada dalam satu-satu masa. Setiap orang dihadirkan jalan untuknya. Setaiap jalan dihadirkan orang untuknya. Bertugaslah dengan baik dengan mengigit faham ke atas Allah melampau apa sahaja perkara yang wujud.

Dan untuk tajuk hujah TGNA, hadam dengan adil dan hadam hujah PAS Reform juga dengan adil. Gua berdoa semoga PAS Reform tidak akan menjadi bacul dengan hujah sehingga keganasan berlaku. Salah, salahlah. Benar, benarlah.

Antara selagi tidak melanggar syariat, tetapi membunuh / melewatkan / membantutkan Islam, manakah yang lebih aula?

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.