Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 28, 2011

Surat terbuka ahli PAS kepada pimpinan PAS.

Ahmad hidayat bin fuad
Ic no : 760516-10-5199/ A 3389135
26 Mac 2011

--------------------------------------------------------------------------------------------

Mustafa Ali
Setiausaha agong PAS

Tuan,

PER : KRISIS PAS KAWASAN SEREMBAN.

Merujuk kepada perkara di atas, masalah yang di katakan selesai oleh pihak tuan setelah di adakan pemilihan semula pada bulan jun 2010 yang lepas, pada pandangan saya KELIHATAN SILAP. Saya juga merasakan pihak tuan sebagai Jawatankuasa yang di lantik untuk menyelesaikan kes ini, sudah sedia maklum akan keadaan terkini yang berlaku.

2. Di sini, untuk menyelesaikan masalah yang telah sekian lama berlaku di kawasan seremban, ingin saya cadangkan beberapa perkara yang mungkin boleh pihak tuan laksanakan. Sebagai makluman, rujukan saya adalah dari Buku Perlembagaan Pas ( pindaan 2001 )

3. Cadangan :

a ) Memanggil kesemua ketua-ketua cawangan di kawasan seremban ini dan berikan laluan kepada mereka untuk membuat / menentukan keputusan sama ada Pas kawasan seremban masih memerlukan Mk Ibrahim, Hj Rahim, Hasan Taha dan Zulkifli Omar sebagai calon pimpinan, sekaligus terus membentuk 2 puak yang bertelagah tanpa penghujungnya. Atau, SINGKIRKAN MEREKA dan naikkan pemimpin yang baru.

b ) Menuntut campurtangan majlis syura, seperti yang di sebut dalam FASAL 7 ( c ). Ini adalah kerana, senario perpecahan yang telah berlaku sejak dulu hingga sekarang, di sokong dengan pelbagai bukti, dan terdapatnya di kalangan pimpinan ini pada perkiraan saya telah, secara JELAS melanggar tatatertib seperti yang di gariskan dalam FASAL 75 ( 1 a, d, e, f, g ).

c ) Majlis syura menggunakan kuasa yang di peruntukkan dalam FASAL 75 ( 7 ), oleh kerana memandangkan Jawatankuasa yang di lantik untuk menyelesaikan kes ini di lihat GAGAL dalam usaha tersebut. Dengan segala rekod bukti-bukti kesalahan disiplin yang ada, di tambah dengan bukti-bukti terbaru, di harap majlis syura dapat membuat keputusan yang tepat demi kebaikan parti.

4. Menurut FASAL 14 ( 1 ) ( d ), adalah menjadi hak saya sebagai ahli untuk memberikan pendapat / pandangan kepada parti. Lebih- lebih lagi dalam kes ini, di mana, krisis yang telah berlanjutan sekian lama ini telah mengundang rasa bosan, marah, kecewa, malu dan seumpamanya, ahli bawahan terhadap pimpinan kawasan. KEKECEWAAN TERHADAP PIMPINAN PUSAT juga berlaku, kerana kelihatan PAS PUSAT seperti memandang ringan kes ini.

5. Ingin saya tegaskan, jika pihak pusat masih gagal menyelesaikan kes ini dengan benar-benar selesai SECEPAT MUNGKIN, saya secara peribadi menganggap ia ( kegagalan pihak pusat ) sebagai satu dosa pimpinan pas kepada ahli bawahan. Ibarat dosa seorang bapa yang tidak bertanggungjawab kepada anaknya.

6. Akhir kata, ' nasihat ' saya kepada pimpinan pas, ambil berat dan betulkan anak sendiri dahulu sebelum anda ' berkokok-kokok ' memperbetulkan anak orang lain. Jangan salahkan anak-anak jadi kurang ajar, PUNCANYA bapa tak pandai mengajar.


' Demi masa..sesungguhnya manusia di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, Dan menyampaikan perkara yang benar..dan menyampaikan dengan sabar '.


Wallahualam

Yang Benar ,

Ahmad Hidayat b. Fuad

2 comments:

maLin said...

nasihat aku, gunakanlah saluran dalaman parti..masalah dlm kelambu x payah la dedahkan kpd umum..malu bang...buat surat tertutup ape salahnya, CC copy kpd Presiden dan majlis syura...beradab lah dlm berjemaah..belasah open macam ni cara Umno, x kan kita nak contohi perangai buruk diorang...tengok Pas Trengganu, ada masalah kasi setel senyap2 dah la..tau2 PRU akan dtg Pas rampas semula dr Umno insyaAllah...semua Pas kawasan ada masalah masing2, pasti ada cara utk selesaikan...sabar dan doa.

abanghensem said...

bagi wa teguran terbuka dibuat ni nak elak dari teguran dibakul sampah kan tu jer....