Skip to main content

Surat terbuka ahli PAS kepada pimpinan PAS.

Ahmad hidayat bin fuad
Ic no : 760516-10-5199/ A 3389135
26 Mac 2011

--------------------------------------------------------------------------------------------

Mustafa Ali
Setiausaha agong PAS

Tuan,

PER : KRISIS PAS KAWASAN SEREMBAN.

Merujuk kepada perkara di atas, masalah yang di katakan selesai oleh pihak tuan setelah di adakan pemilihan semula pada bulan jun 2010 yang lepas, pada pandangan saya KELIHATAN SILAP. Saya juga merasakan pihak tuan sebagai Jawatankuasa yang di lantik untuk menyelesaikan kes ini, sudah sedia maklum akan keadaan terkini yang berlaku.

2. Di sini, untuk menyelesaikan masalah yang telah sekian lama berlaku di kawasan seremban, ingin saya cadangkan beberapa perkara yang mungkin boleh pihak tuan laksanakan. Sebagai makluman, rujukan saya adalah dari Buku Perlembagaan Pas ( pindaan 2001 )

3. Cadangan :

a ) Memanggil kesemua ketua-ketua cawangan di kawasan seremban ini dan berikan laluan kepada mereka untuk membuat / menentukan keputusan sama ada Pas kawasan seremban masih memerlukan Mk Ibrahim, Hj Rahim, Hasan Taha dan Zulkifli Omar sebagai calon pimpinan, sekaligus terus membentuk 2 puak yang bertelagah tanpa penghujungnya. Atau, SINGKIRKAN MEREKA dan naikkan pemimpin yang baru.

b ) Menuntut campurtangan majlis syura, seperti yang di sebut dalam FASAL 7 ( c ). Ini adalah kerana, senario perpecahan yang telah berlaku sejak dulu hingga sekarang, di sokong dengan pelbagai bukti, dan terdapatnya di kalangan pimpinan ini pada perkiraan saya telah, secara JELAS melanggar tatatertib seperti yang di gariskan dalam FASAL 75 ( 1 a, d, e, f, g ).

c ) Majlis syura menggunakan kuasa yang di peruntukkan dalam FASAL 75 ( 7 ), oleh kerana memandangkan Jawatankuasa yang di lantik untuk menyelesaikan kes ini di lihat GAGAL dalam usaha tersebut. Dengan segala rekod bukti-bukti kesalahan disiplin yang ada, di tambah dengan bukti-bukti terbaru, di harap majlis syura dapat membuat keputusan yang tepat demi kebaikan parti.

4. Menurut FASAL 14 ( 1 ) ( d ), adalah menjadi hak saya sebagai ahli untuk memberikan pendapat / pandangan kepada parti. Lebih- lebih lagi dalam kes ini, di mana, krisis yang telah berlanjutan sekian lama ini telah mengundang rasa bosan, marah, kecewa, malu dan seumpamanya, ahli bawahan terhadap pimpinan kawasan. KEKECEWAAN TERHADAP PIMPINAN PUSAT juga berlaku, kerana kelihatan PAS PUSAT seperti memandang ringan kes ini.

5. Ingin saya tegaskan, jika pihak pusat masih gagal menyelesaikan kes ini dengan benar-benar selesai SECEPAT MUNGKIN, saya secara peribadi menganggap ia ( kegagalan pihak pusat ) sebagai satu dosa pimpinan pas kepada ahli bawahan. Ibarat dosa seorang bapa yang tidak bertanggungjawab kepada anaknya.

6. Akhir kata, ' nasihat ' saya kepada pimpinan pas, ambil berat dan betulkan anak sendiri dahulu sebelum anda ' berkokok-kokok ' memperbetulkan anak orang lain. Jangan salahkan anak-anak jadi kurang ajar, PUNCANYA bapa tak pandai mengajar.


' Demi masa..sesungguhnya manusia di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, Dan menyampaikan perkara yang benar..dan menyampaikan dengan sabar '.


Wallahualam

Yang Benar ,

Ahmad Hidayat b. Fuad

Comments

  1. nasihat aku, gunakanlah saluran dalaman parti..masalah dlm kelambu x payah la dedahkan kpd umum..malu bang...buat surat tertutup ape salahnya, CC copy kpd Presiden dan majlis syura...beradab lah dlm berjemaah..belasah open macam ni cara Umno, x kan kita nak contohi perangai buruk diorang...tengok Pas Trengganu, ada masalah kasi setel senyap2 dah la..tau2 PRU akan dtg Pas rampas semula dr Umno insyaAllah...semua Pas kawasan ada masalah masing2, pasti ada cara utk selesaikan...sabar dan doa.

    ReplyDelete
  2. bagi wa teguran terbuka dibuat ni nak elak dari teguran dibakul sampah kan tu jer....

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.