Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 3, 2011

Saman ekor hanya untuk ekor.. bukan untuk kepala

Saman hanya untuk rakyat bawahan. Walau mereka yang membayar gaji?

Sumber : Jamil Kucing











41 comments:

zackryman said...

Betul lah tu .. Tulah sebabnya Ketua yang menyaman itu jenis yang berekor
( aka monyet) tak ada otak

atiq said...

Macam saman ekor. Logiknya itu saje kudrat jpj/p.traf nak atasi perangai orang yang suka buat salah sorok-sorok ni.Macam lah ALLAH buta bagi mereka. Dah kena batang hidung dijalan raya pun banyak dalih-dalih.

Aku pun secara pribadi harapkan orang-orang penting tahu kepentingan diri dia pada orang bawah-bawah depa. Orang bawah ni ikut cakap depa dan tak banyak pilihan nak banyak songeh dsb.Macam lah raja yang jadi penaung Islam..boleh lagi naik motor dengan orang yang mempertikaikan hukum Islam. Kalau orang bawah yang buat, silap hari bulan nahas dibuatnya.
Itulah realitinya.

Bukan ada pada umno jer kat pas lagilah kronik suasananya. Orang kuat pas bukan dengan denda duitnya tapi dosa dan pahala jadi perkiraanya. Mereka jadikan Islam sebagai benda berjual beli demi politik.Contoh:Hayati apa nik aziz kata.
k lah. tentu aku kena terajang puak pas dan seangkatanya.

Xenan said...

"Orang kuat pas bukan dengan denda duitnya tapi dosa dan pahala jadi perkiraanya"

wah..atiq tak kira dosa pahala ke?tahniah la..

atiq said...

to xenan: masalah nyer manusia yang menilainya..sedangkan malaikat yang catat tak kan nak dengar penilaian tu..kalau betul tak per! kalau salah cam mana? contoh tak undi calon tu kata kafir! tak mau kawan iblis..alamak apa nak cakap ni..oo lawan tokeh..dosa! banyak lagi malas nak tuklis. Yang utamanya benda-benda yang beracun janganlah pemimpin mainkan kat orang bawahnya. Aku tau racun tu boleh saja rasuah le..krono ke, nepo..nasioanalist..macam2 e asalkan bende merosakkan, tapi bab -bab agama ni natijahnye biarlah tuhan tentukanya.Kita ni hambanyer saja dan di suruh bersatu dalam satu saf, pegang satu jer yaitu tali Allah..muhasabah diri dan jihad pada diri dulu..eh asas-asas jer barulah ok yang Islam tu hidup dan ia pun cara berkehidupan. Kalu kaji2 aku rasa pas tu biarlah kalu masuk politik pun biarlah berkonsep dakwah dan meletakkan akal pemikiran sebagai tunggak nya. Apa yang aku rasa pas masuk politik nak kuasa saja..dan mengejar dengan kaedah merosakkan yang ada dan bukan cara membaik pulih. Dalam komen aku dlm post tukar jantina lepas..mesej aku:aku rasa pas begitu.

BasiRoN97 said...

jengkoil sungguh la encik atiq ni....apa yang dia nak sampaikan pun aku x faham ni....aduyai..

atiq said...

macam biasa la En. Basi RoN97. aku ni sebenarnya nak citer bab posting blog ni ler yang bersumber dari blog lain(sikucing). Tajuk tentang saman ekor tapi di bidalkan sebagai trend orang pemimpin/berkuasa asyik pekena rakyat yang lemah tapi tidak pada mereka...tengok tu siap urutan gambar nya sekali..(walaupun pada asasnya raja tak kena mengena dengan hal politik tetapi nak kaitkan juga).Aku pulak fikir hal macam ini memang ler tak sepatutnya. Kalau di pihak kerajaan boleh nampak, tapi pembangkang pun macam tu walau mungkin berlainan formatnya. Contoh Pemimpin PAS dengan orang Islam terutama yang gelojoh itu. Pemimpin nya mengutamakan kemenangan politik dan untuk mendapat sokongan pandangan mereka di paksakan melalui fatwa dan hukum hakam secara melulu. Saperti tidak ada difikirkan kesan dari nya kepada ummah. Pendapat aku ia lebih berciri merosakkan. Ia ibarat orang menukar jantina(ada aku komen di blog ini).Adakah pertukaran itu sepenuhnya berjaya dan berfungsi sepenuhnya sebagai wanita asli atau sekedar mencacatkan diri...setakat tu aa untuh kefahaman tuan.

BasiRoN97 said...

apa2 je la atiq...makin diberi penjelasan, makin aku x faham...

parop la..

Mohd Zullraidy said...

ok la si atiq gua layan lu lg,

1.ada pendapat ulamak mazhab kata sekali tak sembahyang jatuh kafir.Ada yang kata kafir sehingga die sembahyang balik ada yg tidak.

yg kompom nyer tak semayang mmg membawa pd kekufuran.tu semua org tau.

lu nak kata ulamak2 ni melulu ke kafirkan org?Cuba jd tuhan kot?silakan..

Beza kita kat sini ialah lu pandang politik bkn sebahagian dr islam.bkn bab agama.

wa lak pandang ia sebahagian dr islam.termasuk dlm bab agama.Malah ape je bende kat dunia ni bukan bab agama?lu kasi tau sket?

So bagi wa mengundi(politik) jugak sama seperti sembahyang yg perlu di consider dosa pahala nya

tak sembahyang atau mengundi pemimpin tak bape islamik (tak jaga aurat bini cth mudah) adalah haram n berdosa.Boleh juga membawa pd kekufuran.

tuh jek yg nik aziz nak ajo bro.

Kene paham konsep islam n bende yg lu declare hari2 dlm doa iftitah lu tuh.

pehtu lu studi la istilah kafir tuh camne.

HEROICzero said...

cukup aku kata,

angkuh!

Restless said...
This comment has been removed by the author.
Restless said...

atiq,kalau mengikut undang² persekutuan tanah UMNO,saman ekor ni sah ke disisi undang²,atau masih boleh dicabar dimahkamah?

atiq said...

TQ.aku tak kata politik dan Islam tak der hubung kait..aku pun terima dengan hukum hakam Islam..semua yang kita buat tentu ada balasanya dosa@pahala.Aku sekadar kata peranan orang-orang yang meminpin perlu hati-hati menggunakan kedudukanya dalam menjaga keharmonian dan kesejahteraan orang yang ada di bawahnya. Kalau PM dengan rakyatnya..kalau PAS dengan orang Islamnya. Kalau ayah dengan anaknya..kalau abang dengan adiknya..dsb. Melulu dalam format ini ialah tidak menggunakan kaedah syariah yang baik lebih utama dari yang tak baik. Tak rugi pun hikmah Islam digunakan. Nabipun jadi tukang pungut duri bila jalannya dan orang ramai di taburkan begitu berhari-hari..berkenaan saman ekor, disaman dan di hukum (kena BL) tanpa menurunkan tanda tangan disurat saman itu? aku fikir bertindak bijak dengan mematuhi aturan seperti yang ada saperti pindah alamat, guna sistem pemeriksaan lanjut dll lebih Islamik dari hidup tak mau diurus.
Apa pun pendapat aku. Lain orang lain cara fikir. Dan buat HEROIC0 kenapa aku angkuh?

mountdweller said...

Salam Aduka

Pak Din jemput Aduka dan keluarga ke Majlis Kahwin Along pada 13.3.11 di Dewan PPK dari jam 12 tengahari sehigga 5 petang. Silalah datang.

Xenan said...

Atiq,

1.jadi lu setuju la mengundi pon salah satu jalan ke syurga?

2.Mengundi juga boleh membawa kekufuran?

Ikut logik akal lu la(pendapat peribadi),mana lagi berdosa dan berpahala.

Mana yg lagi bawa ke syurga atau neraka?

Pihak 1 :mengundi pihak yg tak peduli pon halal haram

(cth:Gaji pekerja kerajaan tak diuruskan dgn cara islam, cuba nak luluskan lesen judi bola,pengidola artatuk etc,etc)

Pihak 2:mengundi pihak yg asyik2 cita haram halal,syurga,neraka,kafir sana sini

cth gaji pekerja Krjn kltn hanya guna bank islam, luluskan lesen arak setakat penggunaan non muslim,pengidola yusuf qardhawi etc,etc)

nak jawab dlm hati pon tak kisah

atiq said...

Pendapat aku dan aku buat amalan ni lah
Kat Malaysia pilih demokrasi cara pilih kerajaan melalui parlemen dan pilh Negeri melalui Dewan nya. Bagi aku ok dibanding cara lain. Mau tak mau mengundi tanggung jawab kita.Adalah disitu pahala/dosanya akan ditimbang oleh Allah.

Aku melihat keutamaan betapa pentingnya Orang Islam mempertahankan dan memulihara Ugama Islam tersebut.Pada masa yang sama aku pun sangsi dengan situasi orang Islam mempergunakan politik di atas itu akan memberi natijah yang baik, jika pemimpin-pemimpinya sebenarnya menanamkan api kebencian demi undi tersebut. Dalam hal ini aku cuba bersikap rasional apakah kelantan yang lebih dua dekad memerintah dapat mengembalikan orang-orangya yang semakin banyak melata itu. Andai kata negeri-negeri lain tidak menerima mereka kemana mereka hendak mengadukan masaalah itu? Ia bukan soal kebendaan tetapi asas kehidupan biarpun kita hidup di zaman mana pun. Mempertahankan jiran-jiran yang menerima kita sebagai saudara itupun tanggung jawab juga. Maka soalan 1 dan 2 pasti berlaku dan aku yakin Allah mengutamakan orang yang ada niat serta menggunakan fikiran dalam melaksanakan apa pun perkara yang telah sedia ada dalam ajaranNya. Asas2 Islam perlulah dibangunkan untuk mengambil kehebatan yang ada pada Islam demi kelangsungan gemilang yang dijanjikan olah Allah. Tentu Allah lebih (maha)bijak dari kita tetapi tak mungkin Allah memberikan Agamanya kepada manusia untuk menzalimi mereka. Apa pun Allah sedikit pun tidak rugi.
..panjang dan Allahu alam.

Xenan said...

haha,

tak menjawab soalan pon.maybe jawab dalam hati.:P

"apakah kelantan yang lebih dua dekad memerintah dapat mengembalikan orang-orangya yang semakin banyak melata itu."

FYI,
Ada 1 juta rakyat malaysia merantau di negara org utk cari rezki.Kebanyakan adalah golongan profesional yg rase tak cukup utk keje di malaysia.Nak kata 50 tahun
UMNO memerintah dpt bawak balik gol profesional ni?tak pon?

kalau takat hujah merantau ni banyak faktor.Gua sendiri suka merantau maa.Gua bukan org kltn pon

Apa raa..banyak kan membaca sikit tau atiq

atiq said...

oh faham juge ye malaysia ni tak berapa ok banding kat tempat lain hehehe
tanya diri sebab ape merantau? takkan nak enjoy kot! melancong 2 3 hari cukup ler.Tak der hati nak bayar zakat lebih-lebih sikit!he he aku pun lalu byr zakat kepala jer...

k lah..sebenarnya aku dah jawab..nko tu tak reti fikir jer
1. setuju ler jika niat dan undi tu selari dengan kehendak Allah. Juga sebaliknya. Jalan ke syurga atau ke neraka,OLEH TU KENA LAH HATI-HATI

Soalan kat bawah tu..undi (PR)ke (BN)kan? mana lebih pahalanya.(aku tak kata PAS ngan UMNO sebab nada,perjuangan,jihad, keutamaan)politik sekarang begitu. Aku terpaksa spin tentang asas dalam Islam kepada sebab dan akibat yang diguna pakai dalam kaedah syariah. PR buruk pada Islam berbanding BN.Jadi aku pilih BN bukan PR.Perkiraan ini tak der kena mengena aku PAS ke atau aku UMNO.

Yugimudo said...

Ahahaha, sori gelak sbb teringat kat bro SFH. Atiq ni mcm bro SFH versi BN, ke bro SFH dh "lompat"? (jgn marah, gurau je bro :) )

Pasal saman ekor, saya tk boleh komen sbb tk penah kena. Pasal mamat MCA tuh, die tunggu masa je.

Untk atiq, minta maaf kalo apa yg ak ckp menyinggung perasaan. Ejaan ko dh ok, cuma cara penyampaian ko kurang jelas. Isi tu masih lagi susah nk nampk walau dh baca 3~4 kali. Cuba ko guna teknik perenggan atau ko asingkan isi supaya isi ko nmpk kemas dn tersusun.

Pasal PAS mempergunakn Islam utk menakut2kan org bawah sgt ak setuju. Malah ak menyokong tindakan tu sbb ak suka bila Islam digunakan sepenuhnya. Islam bukan hanya pada ibadah aje, bkn stakat digunakn utk melabelkn org itu syiah, org ini wahabi. Islam adalah ad-deen, the way of life. Semua adae protokol. Batuk, makan, minum, bernafas, bercakap, mencarut, semua ada protokol yg tertentu. Bkn nk bicara fiqh atau tauhid tp kalo Islam hanya pada nama, hidup nk ikut cara barat, no point. Bukan ak nk seru org ramai mkn guna tangan, pki sudu makruh, etc. etc.. Ak cuma harap jgn dipisahkn Islam dari cara hidup.

Pasal dosa pahala mengundi, ko banyakkn membaca. Ko ada tenet, cuba cari kat google. Kalo ko pilih pemimpin yg tk layak, mmg dosa lar kodpt. Tp kalo pemimpin yg ko pilih mmg layak dn ko yakin, ak rasa walaupun bkn ahli PAS, ko ttp dpt keberkatan. Tp jgn lar mengundi pki kepala lutut.

Hanz Newman said...

Ho ho ho .. lu ATIQ (whatever yer name) memang lawak ...lebih kelakar daripada Bob Lokman yg dah taubat & masuk PAS... lu memang CLOWN number UNO! PR bahaya drp BN? Pehhhh ... kelakar maut! Melayu utan ke lu?

Anyway...Jemput datang selalu lah blog AT ni. Though u see things "a glass half empty". We need a joker around!

atiq said...

To: Yugimodo:Pertama aku akui ayat2 aku macam samy vello sorryy la..Kedua kurang membaca pasal halal/haram mengundi.. aku kesal dengan kesulitan itu dan tidak kecik hati pada sesiapa.
Tentang pahala/dosa mengundi
1. Aku yakin disitu ada pahala dan dosa.
2. Pemilihan undi kita itu, bergantung pada niat dan kesedaran masing-masing.
3. niat dan kesedaran itu bergantung pula dari/bagaimana akses kita dapat.
4. Semua akses yang kita terima turut menyumbang
Maksudnya komunikasi pemimpin kepada orang bawahnya, baik dengan cara apa pun
adalah akses pada pengundinya. Dalam hal memperjuangkan Islam ini PAS mempunyai kelebihan keatas orang Islam baik dibidang dakwah atau politik. Yang aku tak setuju bilamana kepentingan politik lebih dari kepentingan dakwah. Kenapa PR dijadikan saf perjuangan. DAP talian hayat PAP. PKR ala freemason (sedikit:<a HREF=http://xazryx.blogspot.com/2010/06/freemasonilluminati-di-malaysia-jgn.html dan http://greenboc.blogspot.com/2010/12/senibina-putrajaya-berkonsepkan.html). PAS menggunakan Asas-asas Islam memerangkap ahlinya tidak mahu melihat keburukkan kesan PR dibanding BN. Keburukan kepada Islam di Malaysia dengan alasan asyob iah dan tidak Islamik. Benarkah jika dilihat dalam kontek penubuhan Malaysia?
Maaf ya..aku kejar masa sat.

Yugimudo said...

Yes, akhirnya faham gak ak dgn komen atiq :)

Jgn salahkan PAS, salahkan pemimpin PAS. Kalo umat muhammad yg buat celake, tk kn nk letak kesalahan kat agama dia pulakkn? Kalo ko nk perubahan utk PAS, rajin2 lar ko tegur pemimpin PAS :)

Xenan said...

alhamdulillah..

1.busuk2 pon lu setuju ngn nik aziz bab dosa pahala dlm mengundi.

up level la.

lu nak sokong maner pon ikut dalil lu la.Pas pon banyak cacat cela.Nak sokong 100% pon leh bawak merosak gak.

cuma maybe dalil lu lebih islamik berpemimpinkan pemimpin muslim pencinta artatuk..who knows?lepak2 la ngn kawan2 lu n bincangkan

2."Yang aku tak setuju bilamana kepentingan politik lebih dari kepentingan dakwah"

tak berapa setuju ma.lu pisah kan dakwah n politik.Patutnya berdakwah dlm bidang politik.

Kefahaman die rujuk bab 1 balik.Mengundi pon adalah bentuk dakwah dlm politik sbb tu ada dosa pahala.

so jd nya empowerment politik tetap mejurus pad empowerment dakwah.Kadar selari maa..satu graf.

atiq said...

Kenapa Nik Aziz rujukkan nko. Bezaman-zaman berlaku..walau sebiji hama pun tak terlepas dari Allah apa yang manusia lakukan.
Nko masuk politik tu sebab silap haribulan boleh jadi pemerentah takpun pembangkang. Nak buat dakwah sepanjang idup pun tak per..jangan lak tak mau..dan Bila aku kata suruh berenti bila nak berpolitik! Berenti berpolitik tak per laa..usah merayu dan pangkah undi hehehe. Tak saper boleh penjarakan nko setakat ni.Pemimpin PAS nak hukum apa tu..boleh lah kata 'nko ni pisahkan poitik ngan dakwah atau Islam..haram tu..kapir.tak islamik.tu..tak masuk syurga tu..Nak kata itu ini biarlah berpadan ruang dan masa.Tidak lah main tangkap muat setakat kejar undi. Boleh tak aku hukum nko syirik kalau nko makan panadol sebab sakit kepala? Hujah yang aku guna islamik ni 'kau minta panadol dan bukan Allah nak elokkan kepala tu'. eh aku berundur dulu..perut lapar nak makan ni! Jom
oo ye pada Yugimudo:Tentu ler. PAS tak masuk syurga/neraka hehe yang kena tanggung tuan punya.

Yugimudo said...

"Boleh tak aku hukum nko syirik kalau nko makan panadol sebab sakit kepala? Hujah yang aku guna islamik ni 'kau minta panadol dan bukan Allah nak elokkan kepala tu'"

Boleh aje bah, tu termmasuk dalam syirik khafi.

Kenapa lak panadol hilangkan demam? Kalo ikut kajian farmasi pun, panadol mmg tk boleh hilangkan demam. Panadol cuma 'painkiller' atau tahan sakit. Teori kenapa makan Panadol boleh sembuh adalah: demam tu boleh ilang sendri, cuma nk tunggu hilang tu agak lama, tu sbb mkn dulu painkiller, tk de rase seksa sgt penantian ko.

Itu ikut logik manusia yg intelektual tinggi. Kalo ikut syariat Islam, makan panadol adalah asbab kalo Allah nk sembuhkn demam. Tk kn xde ikhtiar atau usaha kalo lu nk sembuh? Jadi kalo makan panadol, demam hilang, tu bkn sbb panadol ade magik, tu sbb Allah puas ati dgn usaha dn kesabaran ko.

Bukan nk hentam ko atiq, cuma persepsi ini suma org kena amalkn. Pun jgn jadi bangang kalo demam pg minum air oren, niat nk sembuh. Asbab pun, kalo salah tk guna gak.

P/s: saya pelik,
"walau sebiji hama pun tak terlepas dari Allah apa yang manusia lakukan"
dgn
"Boleh tak aku hukum nko syirik kalau nko makan panadol sebab sakit kepala? Hujah yang aku guna islamik ni 'kau minta panadol dan bukan Allah nak elokkan kepala tu'"

Mula2 ada keyakinan dengan kuasa Allah, lps tu ragu2 bila nk jatuhkn hukum syirik... Ke ko mmg nk syirikkn org yg "minta panadol dan bukan Allah nak elokkan kepala tu"?

atiq said...

..Yugimudo lak tensen ngan aku..wahal lain maksud tulisan aku..he he ni mesti kes sami vello.

Aku sebenarnya melemparkan hukum syirik tu pada xenan..apakah betul atau tidak..kalau dia templak aku kerana menghukum dia secara melulu; begitu lah aku rasakan bila pemimpin pas menggunakan Islam untuk politik mereka ..

Siapa tak takut jadi golongan orang syirik..maka tak jadi ler makan panadol..sedangkan ajaran Islam cam tu perjalannya, lagi suruh usaha buat resepiubat(ikut asbab nya menyakinkan he he) walaupun sekadar penahan sakit..jer harus diguna.

Itu lah selagi waras kita tak terlepas dari ganjaran dosa/pehala. Berpaut pada mereka yang sukakan hal2 melulu akhirnya kerossakan akibatnya.Macam aku hukum xenan syirik..dia tak jadi makan panadol..tak tahan sakit pilihan dia; dia potong kepala nya sendiri..kan mati! Beri undi pada PR lebih besar kemusnahan yang menanti.

Xenan said...

sama la ko caye beri undi kat PR bala besar menanti.Syirik sbb mendahuli zaman.Ko tuhan ke nak set kan masa depan cam tuh.maner ko tahu kalu BN pegang tader bala.

Tahniah sbb berjaya jd tok nujum

Yugimudo said...

ak tk tensen, selagi hujah dibalas hujah yg sopan, saya terima dgn senang hati. :)

Hukum syriki memang jatuh kalo org tu yakin panadol yg mengubati sakit. Kalo ikut stail AT menerangkan sesuatu biar saya tunjukkn perbezaan yg ketara:

1. Xenan (bukan nama sebenar) makan panadol kerana dia yakin panadol boleh hilangkan demam

2. Xenan makan panadol kerana dia yakin Allah jua yg menyembuhkn demam.

Kalo ikut hukum, kes no.1 mmg syirik khafi. Kes no.2 adalah lebih afdal diamalkn. Nmpk mcm Islam ni menyusahkan aje kn? Semua benda boleh jatuh syirik kalo tk hati2. Tu cuma Ilusi bila manusia tk berserah diri kpd tuhan dn mengasingkn agama dari hidup. Kalo ko ade tauhid yg kukuh, ko akan rasa jalan kaki pun bukan atas kuasa ko, atas kuasa Allah.

Berbalik kpd yg mempergunakan agama utk kepentingan politik. Tk kn ulamak baru kluar titah lu dh serabut? Tu lu belum tgk lg diaorg khilaf pasal berbagai2 perkara dunia n akhirat. Kalo dia melulu cakap mmg ak pun tk suka. Tp kalo at least die ade hujah yg bernas, kita patut consider pendapat dia.

PS: lg baik kluar hukum guna hukum Islam dari guna hukum dari barat :)

atiq said...

Xenan:Aku bukan nujum pak belalang daa..

Mengatakan Islam dipertahankan dan dipuliharakan lebih baik dari PR pun nko kaitkan dengan syirik kerana aku mendahulukan ketetapan tuhan. Dan nko mesti kata sebaliknya jua, kerana itu nko perjuangkan PR untuk melenyapkan BN, tetapi nko kata itu bukan syirik tetapi jihadBila aku cakap begitu pasti di katakan aku memisahkan ugama dengan politik. .Begitu lah keadaan bila ugama diguna untuk kepentingan politik. Bila umno dikatakan parti berpembawaan kafir, tidak menuju kesyurga, jahilliyah dsb itu.. senario politik tersebut hanya satu kesimpulan yang ada yaitu diletakkan umno sebagai kafir kharbi pada pas setaraf dengan anggota BN yang lain. Pas dalam PR dalam dunia politik telah mencipta sesuatu yang amat besar implikasinya kepada satu ummah Islam yang sepatutnya bersatu padu . Alasan umno taksub melalui bangsa dan nasioalist yang tidak diterima oleh Islam menambah saham keyakinan pemimpin mereka. Aku tidak dapat menerima sama sekali.Tentu ada sesuatu yang tidak kena keatas pemimpin begini. Maka aku berani menyatakan kenyataan paling atas itu.

Yugimudo: Aku bukan tuduh xenan syirik, sekadar supaya aku di tempelak oleh nya dengan tuduhan melulu. Kenyataan 1&2 nko itu aku setuju. Apa pun sayang setiap 5 tahun sekali kaedah mesyuarah dalam memilih pemimpin tidak diguna sebaik mungkin dan menjadi jalan kemusnahan Islam dihari pengundian. Bagaimana bernas pun camner nak consider jika natijahnya buruk. Kita mati dan anak kita pun mati lepas kita dan mati cucu dan mati cicit..mati..mati... Siapa kita pada mereka yang hidup? Kalau boleh hidup lagi boleh juga berhujjah!

Nota: Aku kena taip balik..aduh! petang tadi try nak respon..x leh lak .

Xenan said...

ko silap masuk blog ni bro atiq(lelaki?).Sini bukan blog totok PAS le.

1.Mmg boleh syirik n khurafat kalu percaya BN saja mampu memerintah, bila PR memerintah malaysia lingkup,huru hara etc.

2."nko perjuangkan PR untuk melenyapkan BN, tetapi nko kata itu bukan syirik tetapi jihadBila aku cakap begitu pasti di katakan aku memisahkan ugama dengan politik."

kesian ko nih.

Asal PR nak lenyap kan BN?Kalu kalah jd la pembangkang.Takan lu takut nak berjuangkan BN kalau jd pembangkang.Masuk je pilihanraya.Ingat ni perang zaman dulu2 ke?pilihanraya jer maa...

2.lu paham ke tak bab pisahkan politik ngn agama ni?bab penggunaan istilah kafir pon ko tak clear lg ni.

tanya ostad lee, jgn tanya utusan.

kalau lu hidup zaman iman syafie, mesti lu marah n ckp mcm2 kat dia sbb kafirkan org tak semayang walau satu waktu.

atiq said...

menarik gak!
ayat 'tilam getah' aku menjadi jugak!
dan aku tak silap blog !

war warnya orang PKR handal..sampai kau kesihankan aku kerana aku bodoh tak dapat fahamkan nko..memang begitu melayu pkr! he he

Nko faham ke PAS PKR UMNO dll tu masuk politik nak apa?

Nko faham ke PAS UMNO tu orang Islam

Nko faham ker kafir kharbi dan Zimmi terbalik sonsang untuk BN dan PR

Nko faham ker PAS tu pisahkan Ugamanya dari Politiknya.

Mungkin Nko tak faham sebab sikap nko paduli apa!

Nko cuba mencapai imej kau didepan cermin semata

Nko hanyalah apa yang nko ada segelas air yang penuh.

Aku cuba ubah ayat tiam kapas. k

Hanz Newman said...

dah le tu Atiq .. bwk bertenang .. tak pun pi bwk tendang bolasepak kat padang nuh .. ada gak paedahnya.. ho ho ho

at least, kamu jenis boleh bwk diskus gak la... walau, arguably, persis SFH gak tapi atm. kira tak apa la lagi.

atiq said...

jangan lupa minum k..

Xenan said...

lek atiq jgn marah2

1.lu google la makna kafir jap.

Org duk ajo lu kafir kharbi dan Zimmi jer nih.Patut la haru biru bila dengar ckp nik aziz.Dlm wikipedia pon ade dah terang sikit2 makna kafir n jenis2.

ni link
http://en.wikipedia.org/wiki/Kafir

cth kafir cam ckp nik aziz ni ialah:-
Kufrul-Istihlaal: Disbelief out of trying to make HARAM into HALAL. This applies to someone who accepts as lawful (Halal) that which Allah has made unlawful (Haram) like alcohol or adultery. Only Allah has the prerogative to make things Halal and Haram and those who seek to interfere with His right are like rivals to Him and therefore fall outside the boundaries of faith.

Nih cth kafir untuk org yg minum arak n berzina tanpa segan silu.Org islam pon ramai bro.

2."Nko faham ke PAS PKR UMNO dll tu masuk politik nak apa?"

Gua nak tanya lu rasullulah berhijrah n berjihad utk apa?

btw buhsan tul lu lebal org PKR la, PAS la.buhsan gila.Banyak kat sini rakyat tak berparti jek bro.

Chill bro!

atiq said...

Lah aku ingat nko dah fedup ker..

Buat per cari ngan tok aji googe tu. Aku nak nko tau: bila kita ada ikat janji ngan orang kafir maka kafir tu kita kata kafir zimmi.Yang tak mau tu kharbi boleh di perangi dan tak payah di hormat-hormat pon. Tak der bunga2 pon

Gua nak tanya lu rasullulah berhijrah n berjihad utk apa?

Aku jawab: Nak selamatkan ahlinya dari serangan fizikal(perang belum di benarkan) dan mengembangkan kualiti/kuantiti Islam dengan keadaan lebih aman. Poitik cara Nabi.

Kau bernada PKR.Badan dibalik PAS cuma kepala keluar dikiri kanan nya..he heh lawak jer tu

Dalam soal mengekalkan Agama Islam untuk diri dan generasi akan datang pon ada orang tak der parti nak undi ke? He he aku pun cakap jer..tapi aku tau gak nyatakan BN lebih ok dari PR. Pas PR, tu yang aku kata dia ada yang tak kena tu.

Xenan said...

Slamat pagi bang..awal jawab.

1.Sbb tu gua dr awal ckp lu studi bab kafir tak abes sampai mengelejat bila nik aziz sebut kafir.Ingat balik ape yg awal2 lu pertikai.

Fatwa nik aziz.

Sbb tu ade jer org islam yg leh dikata cam kafir.Islam ade mcm2 cabang ilmu bang.Fikah bagai.Bukan straight forward mcm tuh.

Kot ya pon org awam, blajo la lebih sket sbb mmg dituntut.

bang jgn tertutup sgt, nih mmg ilmu ustad ajo.Kalau ade dlm google pon ada pakai jek la.Dah lu nak jumpa ustad pon tamau nampak gaya nyer.Tambah la sket ilmu tu bro.wat malu lu dlm blog nih org gelak.

Gua layan lu niat baik nih.tamau lu dimalukan or nampak jahil sgt penyokong BN ni.

bab jawapan rasullulah tu lu mmg jawab betul.Cuma gua nak tambah mana ada politik cara nabi.

Apa yg nabi buat semua demi islam n lillahitaala.Termasuk mencari n menyusun kekuasaan sbg pemerintah madinah yg 1st.Sbb kan zaman dulu budaya nya berperang untuk mencari kuasa, berperang la baginda.

Kalau zaman sekarang pilihanraya budaya mencari kuasa, mmg wajib masuk pilihanraya untuk mencari kuasa utk islam.

tu bukan cara nabi pon.tapi cara islam

atiq said...

Alamak..terus terang lah berhujah bagi aku bukan nak menang.Sampai pendapat jer
bab kafir lah yang selalu digunakan oleh PAS. Walau banyak maksud dan arah tujunya namun semua orang memahami ia bermakna ingkar dengan ketetapan Allah. Semuanya menjurus ke neraka dan boleh menjurus kekal selama disana.Ini lah permainan PAS.

Nabi mengembangkan Islam yang dibawanya melalui Adab(prilaku sebagai manusia yang sesuai dgn manusia yang lain) dan dari wahyu telah berhijjrah demi menyambung keberlangsungan Islam yang dibawanya. Akhirnya dibenarkan berperang untuk tujuan tersebut dan (bukan kaedah menakluk). Bukan kah ini politik namanya bermula dari ia diangkat jadi nabi hingga wapat 23 tahun kemudian?.Aku tak tahu apa sebenar maksud 'politik' pada nko dan apa maksud sebenar nko 'politik tak boleh dipisahkan dengan Islam'.

Sekarang 'Politik berparti' untuk membentuk sebuah kerajaan di iktiraf oleh PBB. Selari juga dengan Islam yang menganjurkan kaedah mesyuarah sebelum undi diturunkan.Nabi sendiri tidak meyatakan apa-apa kaedah untuk menggantinya.Moralnya Nabi memberi contoh bagaimana kepentingan Islam perlu di pelihara kelangsungan nya lebih dari bercakaran kerana kuasa.Ketika ini apa yang PR boleh janjikan untuk Islam dibanding UMNO melalui BN.Kenapa PAS meletakkan beban UMNO ini tidak kepada dirinya. Sakadar menuding bukan saja menunjukkan tak bertanggung jawab malah penuh dengan keangkuhan yang merugikan.

Kealpaan Kelantan,Penang dan Selangor dan Perak(dahuu)mengajar aku BN lebih ok dari PR dalam kontek Islam di Malaysia samada sedar atau tidak.
Ini pendapat aku. Sebagai orang awam yang melihat dan menafaatkan kecerdikan Pemimpin Islam.

Xenan said...

See..gua soh lu blajo lu tamau.apalah nak ckp lagi.

PAS tu dah tentu party yg dr awal idealisma die Islam.Dah tentu banyak cerita dosa pahala n memerintah dlm islam.

Mcm BN yg dari awal idealisma sekular nasionalisma.Dah tentu cerita pasal bangsa melayu n pembangunan bagai.

Gua leh terima BN camtuh, nape lu tanak terima PAS camtuh.idealisma la bro.Dr M pon da ckp awal2 bro.

simple

Rujuk tindakan la simple.

Kat pahang negeri najib ade ke usaha nak haramkan arak dijual berleluasa?Tader langsung.

Kat selangor, usaha tetap berjalan sampai timbul isu yg rugikan pas pon.Tak apa,sbb pertama to create awareness 'dakwah'.

Dr tak wat apa2 langsung.Serupa menghalal n duk syok makan duit tax.Huduh betul.Kang cakap Kufrul-Istihlaal kang marah.

Gua bukak isu bodoh dulu sbb mls nak bukak isu power2.lu bukan leh paham pon.

atiq said...

Ala ...
Aku ni no problem daa..
Aku bukan tak terima idealisma, aku cuma tak terima perlaksanaanya dan cara mencapai tu.

Ambil contoh: Nko kata Idelisma Umno Skular Nasionalisma,berbeza dengan PAS idealismanya Islam. Pada praktikalnya mengujudkan kerangka pengusaan Islam melalui hasil buat Jabatan Agama Islam, Majlis Fatwa dan Perlaksanaan hukum dari Mahkamah Syariah itu memadai walaupun kurang sempurna.Perlembagaan meletakkan Sultan sebagai ketuanya, melayu sebagai orang yang berugama islam dan Islam sebagai ugama resminya merupakan garis panduan Malaysia untuk semua orang Islam menjalankan perlaksanaan Islam. Bukan memisahkan dalam erti sebenar. Pemerintah dilaksanakan dibawah sistem pengundian demokrasi pula meletakan keistimewaan pada Melayu dan bumiputra serta hak-hak samarata pada semua warga malaysia sebagai pengawalan emosi dan nilai hak saling hormat menghormati. Asas semua ini tidak menyalahi mana-mana doktrin pun selain dari mereka yang mengambil kesempatan dari kelemahan perlaksanaannya.

Manakala PAS dalam keadaan tidak menyumbang cuba menukarnya mengikut acuannya sendiri. Secara Idealisma nya, semua perkara mesti dihentikan dan diganti dengan PAS. Duu Al Arkam, ayah pin dan banyak lagi berfikiran begitu. Al Arkam begitu Islamik pada mereka begitu juga ayah pin, kumpulanya juga merasakan islamiknya mereka.Bukan soal sesat atau tidak, tetapi soal tabiat melulu dari pemimpinnya.

Macam pahang najib takder langsung usaha nak haramkan arak.
Di selangor PAS kata tak apa dengan alasan dakwah.
Dari tak buat apa2 sama lah setuju!

Kenapa pahang berbeza dari selangor? Siapa kata umno BN tak dakwah juga..apa yang PAS buat?Apa yang umno buat..2x5 sahaja.

Ho ho pokok nya masih aku kata BN lebih baik dari PR.Aku monitor kelantan setelah 2 dekad lebih masih sama macam masalah BN.Malah lebih menjarakkan Islam itu kepada orang Islam dan mulai terbuka kepada orang bukan Islam. Adakah itu juga dakwah? Jika dakwah apa bezanya dengan umno..Banyak projek gagal,banyak unsur rasuah,di kemukakan, penjudian, pelacuran, makan duit haram dengan penyeludupan,menyediakan kemudahan ala kadar dan beroriantasi keuntungan dll..tuduhan aku serupa seperti tuduhan dan yang diperkatakan oleh nko. Sama sahaja.
Nko mesti kata tak sama. Bukak sajer ler isu-isu bodoh ni..tapi ianya sangat penting bagi aku.

Xenan said...

ok la bro,

betulah tuh.Sama cam kat UK ada majlis agama,majlis fatwa, masjid kerajaan,parlimen islam pon ada.

tader beza la krjn Malaysia n krjn British sbb semua tu ada, cuma perlaksanan terbatas.hanya pada bab2 ibadah n maksiat jek.

Tuh yg di panggil sekularisma.Kalu lu rase sekular utk islam tuh dah mencukupi, terpulang la bro.

brader.
selemah2 iman hanye dgn niat membenci.Tu kalau nak bertindak pon tak mampu.

Banyak beza org yg fight tapi tak dpt lagi dr org yg tak wat ape siap support.

Nak kata 2x5 boleh kata mcm rasullulah berdakwah di mekah 13 tahun pon sia2.Tak dapat ubah apa2 pon.

malah lagi bahaya sbb memecahbelahkan umat bangsa quraish.

Kltn bagus sgt tuh idak la.Tapi banyak2 tempat gua suka niaga kat kltn.Tayah hulur sana sini.tayah jd ketua cawangan PAS nak dpt projek.gua tak kate tdr langsung..tp kurang.

Gua tak soh lu terima bulat2.Tapi kaji jek la.Ayat lu pon cam buku teks agama SPM.Belajo lebih lagi la bro...

atiq said...

testing

atiq said...

Ho jauh tu..kerajaan kafir yang nko rujuk tu selagi nko tak masuk agama diaorang alamat kantoi ler..tu baru dikatakan kerajaan sekular tapi bukan M’sia!

Aku cakap BN lebih ok dari PR pasal iman aku lemah lah...tak macam nko buat tazkirah di depan premis judi lagi ada surau disebelahnya.Siap tahajud dan sembahyang hajat di kaki limanya. Hari2 buat blah lah depa. Tak kan polis tangkap! Buat stail cina halau Nko. Dia orang buat kandang babi didepan rumah! Itulah sepatutnya! Kalau dengar gaya cakap nko berapi2.

Cerita pas ngan umno 2x5. Nko tak tau ke? Ni lah minda satu hala. Kalau dah lajak mana bolih stopsebab tak pakai selipar . Tau pulak ..hehe..

Nabi 13 tahun di Mekah kena serangan giler si arab. Di perintah hijrah. Hingga boleh konkerr kafir . Nko pulak kena tunggang! Abenda nko buat? Orang Islam umno pun tak leh diklikong nko .

Kltn tu kalau tak der balak, takder perantau hantar duit ke kampung nak niagapun takder orang beli. Nko cari lah puak Husam tanpa kait2 organisasi pas tentu nik aziz takut punya. Tak caya ?

Nko belajo pakai internet ke? Patut lah merewang macam tok aji google lepas tu hambur jer..apa peduli nik aziz boleh cover! Belajo sampai tangan kematu itu je nko dapat. Aku ada juga sampai form 5 hehehe

1. Aku setuju pemimpin kena jaga mulut
2. Aku setuju pemimpin diekori anak buah nya
3. Aku setuju pemimpin patut mengenali skop arah nya
4. Aku setuju Islam Berjaya bukan kerana hukum hakam nya
5. Eh aku tak setuju PR menjaga Islam baik dari BN
6. Oh mungkin aku silap pada benda kalau-kalau ni...