Skip to main content

Pengalaman gua demo ISA.

Oleh : AdukaTaruna

Sebelum demo ISA yang menyaksikan rakyat berjaya membebaskan beberapa tahanan ISA, gua ada joint demo BERSIH. Bersama uma dan geng dia. Dari demo tu, gua dapat pengalaman bahawa Masjid Negara adalah port yang paling strategik sekali pada gua, walau gua dengan uma port di Masjid Jamek ketika BERSIH.

Time demo ISA, gua, Ali Abu, Dayat, xenan dan adik2 dia bersapau kat Masjid Negara. Team Masjid Negara diketuai oleh Dr Hatta. Ada la lebih kurang 5000 kot. Tapi, walau 5000, majoriti Melayu. So, pendemo adalah jenis lembik la. Termasuk gua la tuh.

Time berarak, sekumpulan FRU tak sampai 100 sekat jalan. Team 5000 Masjid Negara terhenti. Kira2 500m, ada satu lagi team dalam 5000 gak kot. Maknanya FRU yang seratus ditengah2 5000 + 5000. Kalau mana2 kumpulan 5000 itu berjaya memecahkan sekatan FRU, bermakna, kumpulan akan menjadi 10 000.

Yang kelakarnya, time tersekat tu, pendemo2 yang duduk front line ni, beriya2 suruh rempuh. Termasuk gua lah tu sebagai poengikut arus. Siap agih2kan garam. Ada yang suruh simpan bawah lidah. Ada yang suruh sapu kat muka. Stanby. Gua masih ingat garam tu cap burung layang2.

"Rempuh! Rempuh! Rempuh!" Gua ingat ada la 100 kali word rempuh tu dilaung. Tapi tak gak rempuh2.. Nak gua jerit MARA!! dan terus mara, memang sah la gua sorang2 jer yang menyerah kat 100 FRU tu. Dan 5000 team Masjid negara pasti fikir macam gua. Last2 100 kali word rempuh itu ditewaskan dengan word "Patah balik. Cari jalan lain."

Gua fikir, Malaysia ni, antara negara terakhir yang 'merdeka'. Selepas satu2 negara lain 'merdeka' di mana lemahnya kuasa Israel dan US untuk melindungi boneka2nya di negara2 dunia ke 3. Sementara itu, kita lawan jer la dengan apa yang kita mampu.

Turun tetap turun. Demo BERSIH Jun ini.

Comments

  1. apsal lu blog wa punya IP bro.kasi jawab skit.
    Pas terenganu buat hal lagi duka.
    http://malaysiandotcom.blogspot.com/2011/03/videokekecohan-upu-kerdau.html

    ReplyDelete
  2. ecehh,

    kene sambung cite ni sampai habis.hahaha.

    ReplyDelete
  3. Hindraf - Attention seekers? Efektif gak la. Risiko dia = ISA?

    PAS - PR lama dah tak brp mahir, tak reti buat@ create their chances/ ekploitasi isu or divert story. Kut ada pun, reactive @ chain reaction saja lah. Don;t get me wrong. That wot i've seen a this while. Mungkin depa tak upah agen Zionis sbg perunding imej@penasihat organisasi@Pakatan. hohoho

    ReplyDelete
  4. bro..
    klu hadi/nik aziz/harun din/anwar/karpal/lim kata rempuh
    wa rasa FRU makan tapak kaki.^_^
    ni.. lu kata rempuh
    memang susah skit la.
    utk lead bede2 ni,
    kene ada leader ada aura skit.
    sebab pendemo msia belum tahap brutal lg..^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.