Skip to main content

Hadi merelevankan Ketuanan Melayu.

Oleh : AdukaTaruna

Gua nak tulis panjang dan detail, tak berapa cun la. Sebab gua masih belum sembuh. Tapi gua nak ajak lu orang fikir. Fikir dan timbang sendiri. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah.

Pernahkah anda melihat benih lalang yang terapung2 di udara? Ke hulu benih itu melayang, ada sebab2 yang menyebabkan Allah mentakdirkan sebegitu. Allah tidak membuat sesuatu itu dengan sia-sia. Ke hilir semula benih itu melayang kembali, juga menpunyai sebab. Di mana benih itu mendarat, hidup atau mati, semuanya mempunyai sebab. Semoga kita termasuk dalam golongan orang2 yang berfikir. Amin.

Begitu juga dengan takdir peristiwa PRK untuk PAS. 3 kali berturut2. Memperlihatkan kejayaan UMNO mempengaruhi Melayu dalam isu Ketuanan Melayu. Bagaimana ianya bermula?

1. Skandal pertemuan gelap yang tercetus. PAS berlutut berjumpa UMNO, tapi guna alasan mendengar tawaran. Pelik. Nafi menggila babi dan ugut nak saman. Tapi kantoi. Heret Majlis Syura. Jangan tanya anda selaku 1 juta ahli PAS. Anda berjuang guna pembolehubah undi, bukan pembolehubah bersugi dan solat malam.

a. Jika 1 adalah markah tidak mendatangkan kekeliruan, kemarahan pengundi, manakala 5 adalah markah yang sagat2 keliru dan sangat2 marah, berapa markah yang anda bagi?

2. Idea UG dari Hadi yang dimanfaatkan UMNO bagi membentuk persepsi UG itu adalah gabungan PAS-UMNO. Ianya terus merebak dan marak sehingga kini. Jangan tanya diri anda sebagai 1 juta ahli PAS. Tanya 60% dari 27 rakyat Malaysia.

a. Apakah keperluan idea UG itu dilontarkan sebenarnya? Sejauh mana perlunya idea itu dilontarkan. Jika 1 adalah tidak perlu dan 5 adalah sangat2 perlu, berapa markah yang anda bagi?

b. Sejauh mana homework, detail, follow up yang dilakukan Presiden PAS selepas lontaran yang mencetuskan kekeliruan yang maha dasyat? Hanya siri penerangan yang dilakukan di London. Takut dibuat di Malaysia? Hanya tuduhan ahli PAS malas membaca diambang pemilihan muktamar. Jika 1 adalah markah lemah bagi tahap penjelasan UG, dan 5 adalah markah bagi kekuatan penjelasan UG, berapa markah yang anda bagi?

3. Pernahkah Presiden PAS mohon maaf kepada pengundi atas segala kekeliruan, segala kebodohan, segala keegoan, kekasaran kumpulannya selama ini?

Mengapa Allah takdirkan semua ini? Perencanaan Allah vs menghalang perencanaan Allah, muktamar dikatakan dibuat sejurus selepas demo BERSIH. Adakah bertujuan mode refresh selepas demo itu berjaya memadamkan tekanan kehinaan kepada kumpulan Presiden PAS?

Berbalik kepada cerita benih lalang yang setiap gerakannya mempunyai sebab, gua juga sedaya upaya gua menyerahkan gerakan Langgar Hadi kepada Allah. Bunyi mcm poyo, gua nak tulis pun segan. Tapi, blog gua, kan... gua just share. Setuju, setujulah.

Mac sudah masuk hampir setengah. Takdirnya gigi gua plak kena oprate. Sembuh cepat, cepatlah projek ni terlaksana. Tapi kalau Allah nak tangguhkan atau tak kasi langgung, semudah kunfayakun la. Semoga Allah tabahkan hati gua untuk tidak merungut. Amin

Akhir kata, semoga kita termasuk dalam golongan org2 yang berfikir. Amin.

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.