Skip to main content

Cerita Mazda 323 gua..

Oleh : AdukaTaruna

Tergerak plak hati gua story sama lu orang pasal kete gua. Tu pun pasal Restless ungkit kat FB. Kereta gua tahun 81, dia punya lantai teruk bai. Nyaris2 jadi kete Flinstone dah. Boleh kayuh kaki. Tak caya tanya Topeng Perak. Hua3..

Gua ada tanya kos repair lantai. RM600 tu bai. Gaji gua sebagai cybertrooper UMNO, 5K sebulan plak kena mansuh. Sebab kutuk Rosmah sokmo. Last2.. gua eksperimen kete gua. Setelah jadi, gua share kat lu orang yang ada masalah macam gua gak.

Cara2 repair lantai kereta.

1. Mula2 beli zink dan jaring besi kat kedai hardware.

2. Pastu ukur dan tampal dari bawah lantai.

3. Lekat guna rebet (camni kot ejanya). Kena drill lubang dulu la ikut saiz ubat ribet tuh. Ribet sekadar lekatkan zink sahaja dulu (2 ribet atau lebih).

4. Pastu, ukur jaring besi dan tampal bahagian atas lantai.

5. Ribet sekali dengan zink, dengan lantai, dengan jaring.

6. Bancuh simen rumah. Cair punya. Bukan sikit, tapi cair macam coklat cair.

7. Curah atas lantai dan ratakan.

8. Cat bawah lantai dengan cat jenis tar.

9. Pasang semula karpet, getak alas dan sebagainya.

10. Tada... siap. Kos tak sampai RM100 untuk 4 lantai yang rosak.

Comments

  1. Gua rasa simen tu macam memberatkan lagi lantai lu yg nak bobos tu.

    Lu kasi cat water proof sket la kat surface simen tu. Hehe..

    ReplyDelete
  2. Kompom lepas ni lalu bukit putus 180 slumber je. Gua dulu pakai gak mazda 323 nih. Jalan jauh kena cabut wire kipas injin 1 kasi kipas pusing 24 jam kalau tak dalam perjalanan kompom ada spesel efek kuar kabus kat injin macam arwah mekel jaksen guna masa nyanyi lagu thriler tuh!

    ReplyDelete
  3. Bai Sniper.. skang ni Bukit Putus dah lurus ma.. jgn kata 180, 240 pun boleh.

    ReplyDelete
  4. -aku rase elok ko cabut je lantai tu, wat btul2 mcm keta flinstone..jimat minyak,jimat minyak brek,jimat air bateri..cume jenuh la ko nak mengayuh dr kelantan ke n9..huhuhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.