Skip to main content

Catatan Peribadi 10 Mac 2011.

Oleh : AdukaTaruna

Jika diizinkan Allah, blog gua akan dirujuk oleh anak-anak gua. Baik ke abah dia, buruk ke abah dia, tetap abah dia gak. Tak maksum. Harap dia boleh pilih mana tauladan, mana sempadan. Sokong gua ikut tajuk. Jangan wala' seperti itik jawa. Jangan membuta tuli seperti babi.

Lama dulu, ada satu pembaca minta gua labelkan posting gua. Mana yang mengarut, dan mana yang ilmiah. Bercampur aduk. Tapi gua tak reti nak buat dan sebab gua pemalas ala2 Melayu, usaha gua ke arah itu tidak mencukupi. Maka, setelah hampir 3 tahun, N3 blog gua bersepah2 tanpa kategori.

Jadi, N3 kali ni adalah N3 untuk catatan peribadi gua. Untuk rujukan anak-anak gua. Lu orang pula, as pembaca, bolehlah kutip mana-mana yang baik, manakala mana-mana yang buruk lu tolaklah sendiri. Tak setuju, nak maki, maki jer kat sini. Tak perlu belasah gua kat luar. Insyaallah gua melawan punya. Tak payah sembang kalau lu jumpa gua, lu pun nak belasah gua la, itu la, ini la... jumpa dulu tengok. Melainkan gua terikat dengan niat tertentu macam kes Rusila tempoh hari.

Wallahualam.

Cerita 1.

Pada suatu petang, ketika gua bertugas, seekor burung Ketitir / Tekukur (gua tak kenal jenis burung) ntah dari mana ntah melayang rendah atas kepala gua. Macam susah nak terbang. Akhirnya tersungkur dalam longkang yang berair.

Gua ambil. Lap apa yang patut. Gua tak tau dunia burung. Member baik gua memang suka burung. Malah ada reban isi burung dan arnab. Dia cakap burung ni Ketitir. Budak lagi, so, tak bleh terbang.

Sepatutnya gua perlu lepaskan pada sarangnya. Tapi gua tak tau mana. Gua ask burung tu, dia buat muka kesian. Mata terkebil2 tgk gua. Gua kecek Klate pun tak paham, kecek luar pun tak paham. Nak gua lepaskan gitu sahaja, kompom org lain tangkap. Kalau kena makan kat kucing takper lagi. Rezeki kucing la. Kalau kena tangkap kek orang? Dah sia2 kena ISA. Gua dah rasa duduk lokap, gua tahu la siksanya. Walau secebis kalau banding tahap ujian Mat Sabu.

Last2, gua berijtihad, member gua simpan dulu la burung nih. Kemain la suka member gua nih. Dia bela dengan baik. Tidak gua nafikan. Bersama2 burung jenis BUKAN Ketitir / Tekukur.

Hampir 2 bulan selepas kejadian itu seingat gua, masa gua print baju bro C++, tiba2 terdengar bunyi burung. Bangsal tempat gua print dengan 'gok' burung tu sebelah2 jer.

"Weih Nal... tu burung yang gua tangkap dulu tu ke?"

"A ah."

Rancak bunyi burung tu. Bersambung2. Dan tiba2 gua terasa burung tu dah dewasa. Dia ada hak untuk bebas. Hak untuk mengawan, berkawan. Burung lain yang ada dalam tu adalah seekor burung ala2 pipit tapi warna-warni.

Nak gua minta lepaskan, ada sedikit segan sebab member gua bela dengan baik. Dia pun sayang burung tuh. Dari budak, sampai dah dewasa member gua jaga. Kena pula time tengah rancak berbunyi. Tapi gua perlu gedebe dalam menyatakan hak. Dalam terfikir2 cara untuk gua minta semula burung tu, gua bernazar sesuatu.

"Gua bernazar Ya Allah, sekiranya Lu __________, gua akan meminta burung itu. Sebab hati gua lemah, dengan kurniaan Lu yang demikian itu, dapat memberikan gua asbab membebaskan burung itu."

Cerita 2.

Kat rumah mak mertua gua, ada satu akuarium tersadai tak digunakan. Lama sudah bini gua minta izin gua beli ikan. Tapi gua tak izinkan. Pada satu malam di hari pasar malam, bila gua balik kerja jer, gua tengok... jeng jeng jeng......... ada sekumpulan ikan Pikok (macam ikan laga) dalam akuarium.

"Siapa beli ikan ni dik?" Gua tanya adik ipar gua.

"Kak Long belikan (untuk adik)... cantik, kan?"

Malam tu, time tidur, gua cakap dengan bini gua, bahawasanya, sekiranya ada berlaku penderitaan kepada ikan2 tu, lapar kerana lewat diberi makan misalnya, bergaduh sesama sendiri misalnya, rasa teraniaya misalnya, maka dosa2 perkara itu gua yang tanggung sebab gua suami. Maka, gua tak redha sebutir zarah pun terhadap bini gua mengenai dosa dia yang gua terpaksa tanggung itu. Berubah muka bini gua.

Gua anytime boleh lepaskan ikan2 tu kat retak (jambatan) Pok Nik Lah. Tapi gua tak cukup kuat kerana membabitkan keluarga bini gua. Pasal ikan Pikok, sampai membuka jalan syaitan menghasut benci-membenci, payah. Gua perlukan reason yang kuat.

"Gua bernazar Ya Allah, sekiranya Lu __________, gua akan lepaskan ikan itu. Sebab hati gua lemah, dengan kurniaan Lu yang demikian itu, dapat memberikan gua asbab melepaskan ikan itu."

Cerita 3.

Berkali-kali bini gua mohon gua bawa dia ke demo jika ada. Gua ni jenis berfahaman leceh bawak pompan. Cer lu tengok pilem2.. time hero nak lari, time tu la si heroin jatuh tertonggeng. Ak' anaaa....

Memang gua tak benarkan, walau beribu kaum lelaki tunjukkan kepada gua bagaimana mereka membawa anak dan isteri ketika berdemo. Bini gua hanya memendam rasa. Gua tak tahu apa yang dia minta menggunakan hubungan peribadi dia dengan Penciptanya. Tapi, memang gua tak izinkan.

Gua hanya perancang kerdil.

Gua hanya perancang kerdil yang memang mustahil untuk berada di luar perancangan Allah. Sejak akhil baligh, dalam ketentuan jodoh gua, gua melukakan ramai pihak. Gua sedar, dan untuk memohon maaf pun gua rasa tak layak. Apa yang gua perlu buat ialah, menjaga amanah yang Allah berikan kepada gua, sebaik mungkin gua sebagai manusia.

Setahun lebih berkahwin, gua masih belum dikurniakan anak. Gua adalah perancang kerdil yang mustahil untuk berada di luar perancangan Allah.

"Lu mandul kot. Kah3..." Member gua wat lawak ngeri.

Nauzubillah... gua tak sure sama ada gua qualified untuk menerima ujian bahawasanya gua mandul ke tak. Tapi gua mohon kepada Allah supaya menghindari yang demikian itu.

"Gile lu.. nauzubillah.. maybe kalau Allah bagi gua anak skang, gua slow macam uma kot. Projek Langgar Hadi pun tak jadi lagi nih."

Bini gua jenis yang kitaran haidnya kelam-kabut. 2 bulan sekali, 3 bulan sekali. Payah gua nak tetapkan waktu subur. Pembolehubah yang gua jumpa setakat itulah. Dan setahun kemudian, Allah temukan isteri gua dengan Primrose Oil yang memberi sebab kepada kitaran haid yang tetap.

Gua mengira waktu subur bini gua menggunakan google. Siang tu gua jog. Malam tu gua dog.

Pendesak belakang tabir.

Dulu gua selalu bagitau uma, bahawa gua nak berjuang secara belakang tabir. Ala2 pondan gitu. Pasal takut sikit jer. Maybe 30%, tapi pasal malas muka jadi dikenali. Gua bukannya baik. Kalau berjuang dengan muka dikenali, gua payah nak korek hidung kat public, kena pakai jubah time main bola, etc. Plan gua sebagai perancang kerdil lah.

Akhirnya, Allah publickan gua dengan kes menghina Sultan Johor dengan word mampos. Selepas berakhir fasa komfius mencari sebab2, gua tidak menoleh ke belakang lagi. Dan cuba untuk istiqamah. Allah hulurkan asbab Songkok Putih dan muktamar, gua On dengan Edyes. Allah hulurkan asbab Batu Api, dan gua ditakdirkan ke Rusila bersama bro C++. Berlakulah satu peritiwa kehinaan kepada orang yang tidak layak, tetapi mendedahkan diri kepada amanah.

Pendesak belakang tabir bukan sunnah kot.

Allah tunaikan nazar gua.

"Nal... gua nak bincang satu benda dengan demo."

"Ha..."

"Bla..bla... bla... bla..."

"Tahniah Jang. Tahniah.. Bereh kawe... nanti demo ghoyak la bilo demo nak lepaskan."

Alhamdulillah... segala puji dan sujud hanya untuk Lu. Kini gua diberikan reason yang kuat untuk melepaskan ikan2 Pikok ke sungai, walau kemungkinan gua melakukan jenayah biologi. Gua tiada choice.

Kini gua diberikan reason untuk meminta burung dan melepaskannya. Kini gua akan mengizinkan isteri gua mengikuti demo atas reason sejarah buat anak sulung gua. Isteri gua disahkan hamil sebulan lebih.

Anak sulung gua akan hadir demo BERSIH 2.0 ketika masih dalam kandungan! Jika Malaysiakini membuat kiraan 300 000 hadir, sebenarnya 300 001 orang.

Jika Allah izinkan, esok pada hari Jumaat, blog gua akan merakamkan detik2 gua dan isteri menunaikan nazar gua. Ianya akan ditatap oleh anak gua sendiri kelak. Ya Allah, semoga Lu mendidik anak gua sebagaimana Lu mendidik gua. Gua dididik dengan eksiden patah kaki, berbesi, motor yang tersadai berbulan2 pada malam plan gua cuba berlumba secara judi. Gua dididik dengan eksiden motor terbakar di conner Astro KL, pada hari pertama gua bertaruh untuk berlumba. Ahh... boleh buat buku untuk semua itu.

Dan gua tidak boleh menulis dengan gila2 jahat lagi. Tak tahu sampai bila gua bertahan, tapi gua akan cuba menaip sambil memegang tasbih kali ini. Maybe tulisan gua dah jadi macam uma. Atau lebih advance, maybe dah macam Saiful Islam. Weee....

Di kesempatan ini juga, gua memohon maaf kepada semua orang. Maafkan gua dalam bab silap dan salah. Doakan yang terbaik untuk gua. Gua hanyalah perancang kerdil. Thanks Allah. Terima kasih semua.

Comments

  1. Assalamualaikum...;

    Tahniah bro.. bakal menjadi baba blacksheep... oppsss... Bapa.. hahaha...

    ReplyDelete
  2. tahniah bro..jadilah bapak yg mithali...

    ReplyDelete
  3. bro..anak lu nanti comfirm hensem macam gua!!eh silap..macam lu..kah kah kah

    ReplyDelete
  4. -tahniah bro bkal jd ayahanda..wa tujukan lagu Daddy Cool dr Boney M utk lu..

    -ptut la smenjak due menjak ni artikel lu agak sopan mcm usop..rupenye bkal ade baby..hehehe..

    -burung tekukur tu bgusla lu nk lepaskn, tp lu punye burung jgn sesuke ati nk lepaskn,bahaye!!..huhuhu..nti wa pggil anak simamat yg suke menembak tu..

    ReplyDelete
  5. Bro ISA : Tq bro.. sebagai babablacsheep yang otai dan makan garam lebey, nanti gua akan nuntut sama lu beberapa perkara. wahahaha

    pue : Tq sis / bro..

    bila-edris-menari : statement cam celako. hahaha.

    zargus : ayahanda ni gua. weeee.... sapa2 nak sembeleh, bleh jumpa gua. yuran bleh runding.

    ReplyDelete
  6. bhai zargus..lu layan kak Limah ke?
    wa tak tahan bhai layan kak Limah..sakit perut
    wakakaka....

    bhai AT..anak tu ujian dan amanah.
    hrp lu dah ada anak jgn mandom pulak.
    wa anak dah 3, istiqamah turun demo bhai...
    kalau lu cukur licin kepala wa, lu boleh jumpa byk parut bhai.
    semua bekas kena luku cota FRU..paling teruk zaman reformasi 1998-99.
    wa tido lokap masa bini wa tunggu hari nak bersalin anak pertama bhai..sedih tak sedih la.

    jaga baik2 janin lu tu..awal2 gini mudah gugur.
    nak bawak bini pegi demo pun tunggu la 4 bulan lebih, baby dah lekat kuat...
    pehh mcm doktor sakit puan la pulak wa ni..hehehehe...

    ReplyDelete
  7. Bro gomo : Tq banyak bro.. gua, kalau dah bawak bini g demo akan duduk kat barisan belakang.

    Kalau demo kat Masjid negara maybe gua duduk kat wayang KLCC kot. Belakang sekali. Ngee..

    ReplyDelete
  8. baik lu gi demo dalam panggung wayang terus bhai.

    ReplyDelete
  9. lu kan pendekar gayung,sape belasah lu kt luar tu mmg alamat la..keskeskes

    ReplyDelete
  10. tahniah bro aduka... hati2, pempuan hamil sulung ni sgt2 fragile... rabbi yassir wa la tuassir...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.