Skip to main content

Bacaan khusus untuk blogger HANIEF.

Oleh : AdukaTaruna
Sumber : Milo Suam

Kepada adik Hanief.

Gua tak tahu bila lu boleh baca N3 ni nanti. Word yang gua nak ucap pun serba salah. Nak ucap tahniah dah macam poyo pulak pada pihak gua. Nak ucap takziah pula adalah word yang salah. Apa pun semoga lu tabah. Pada gua, ini adalah antara proses lu mengenal Allah melalui lu mengenal diri lu sendiri.

[1]

Seperkara pertama yang perlu lu faham ialah Allah tak uji kepada seseorang tu sesuatu ujian yang tahapnya tidak mampu kepada hambanya. Maknanya, lain tahap manusia, lain tahap ujiannya. Maknanya lagi, Allah tak bodoh dan Allah tak sia2 bila menguji lu ke tahap ini, walau berpandukan pandangan Melayu, umur lu masih mentah. 27... tahap pimpinan dah kalau kat negara maju. Cuma kalau dalam PAS, 27 tu still tahap balaci pacak bendera. Yerla.. PAS kan pusat jagaan orang2 tua. Ngee...

Allah kata mana boleh manusia berkata dia beriman sedangkan dia tidak diuji. Kalau kita tukar word, mana boleh manusia kata dia berani kalau dia tak diuji. Mana boleh manusia kata dia sabar kalau dia tidak diuji.

Ada banyak manusia lulus ujian, ada ramai manusia gagal ujian. Zahid Hamidi pernah ISA, Zul Kulim kantoi kes pilihanraya, babi2 pemimpin PKR bersepah2 yang kantoi. So, gua harap, lu tetap Hanief yang sama.

So, memang itu ujian tahap lu, banyakkan releks, cool dan senyum. Pastikan hati lu macam air laut. Air oren ke, air tawar ke, payau ke, yang try lu, lu tetap masin. Solat jangan tinggal, agak2 payah, lu jamak jer. Agak2 payah nak tahu time, lu belasah jer. Ikut mazhab gua.

[2]

Gua akui gua tak pernah baca blog lu. Tapi nama Hanief ni gua kenal melalui video2 di youtube. Kalau benar itu adalah bidio2 lu, gua tak hairan kenapa BN tangkap lu. Bukan masalah langgar undang2, tapi bidio2 lu memang berpengaruh.

Gua harap BR boleh menyediakan kemudahan peguam untuk lu. Sebab kes lu tidak mendamagekan atau memback firekan mereka. Malah selama ini, lu banyak membantu dalam sistem penghasilkan penyokong kepada BR. Dah alang2 Tuan Chua yang mendedahkan, gua ucap terima kasih kepada Tian Chua, dan mohon bantuan kepada PKR. Dan juga berharap brother2 SAMM beri sedikit perhatian kepada lu.

[3]
Gua tak sure lu kena lokap ke tak, tapi lokap juga salah satu ujian yang rumit. Menurut polis Bukit Aman yang in charge gua, untuk menjadi polis lokap haruslah bodoh dan berpendidikan paling bawah. So, polis lokap akan memandang kesemua OKT sama ada sudah dibuktikan bersalah, atau belum dibuktikan bersalah, sama ada kes bodoh seperti rogol atau kes cerdik seperti politik, adalah orang jahat.

Gua ulangi OKT adalah orang jahat. Maka layanan polis lokap kepada OKT adalah layanan kepada orang jahat. Harap lu banyak2 bersabar. releks, cool dan senyum. Tapi hati punya dalam, keras macam titanium.

[4]

Pergaulan dengan rakan OKT dalam satu sel yang sama juga memerlukan satu kaedah pengurusan yang baik. Ianya memang sukar. Lebih rumit dari OKT demo. OKT demo ditangkap secara beramai2. OKT seperti lu keseorangan, dan bercampur dengan OKT baju oren (jenayah berat) dan ungu (jenayah ringan).

Selalunya, orang baru OKT akan tidur di bahagian bawah (simen). Bahagian atas (kayu) untuk OKT lama. Gua tak sure kekuatan lu, tapi, tiada salah kalau lu turuti budaya sedia ada lokap. Nak melawan pun boleh. Lokap bukan penjara. OKTnya tidak sempat mengumpul pengaruh, OKTnya tidak akan bersosial / bersukan berkumpul seperti penjara. Senjata paling bahaya pun berus gigi kontot yang diasah tajam. Kalau lu sanggup setakat luka sedalam 2cm, bengkak-bengkik sana-sini, bolehlah melawan.

OKT paling lama dalam satu-satu sel pun gua ingat 2 minggu. 1 sel yang besar boleh muat 15 orang. 2 minggu dalam kelompok 15 orang maybe boleh kumpul 4-5 pengikut. Tak kira sama ada 18, 24, 30, 36 atau 77. Kalau lu boleh hadap 4-5 orang, lu lawan aruslah budaya dalam lokap. Kalau tak boleh, tiada salah pilih mudarat ringan berbanding mudarat besar. Pergh... macam ulama Rusila siot gua. Kalau lu ada kursus pukul dan sembunyi diri di Rusila Militan Centre, lagi cantet. Hehehe...

[5]

Prob yang berada di atas prob adalah keluarga. Keluarga lu Melayu mcm gua. So, gua ramal kompom sama punya. Mak dan ayah lu dan sedara-mara lu akan tekan lu supaya jadikan peristiwa ini sebagai kes terakhir lu melawan kerajaan. Itu sudah pastinya.

"Kalau nak ubah kerajaan, ubah melalui undi, Hanief." Itu ayat yang akan lu dengar.

"Kalau nak tukar Pres PAS, tukar melalui pemilihan, buat apa langgar? Itu biadap."

Benda sama. Otak Melayu adalah standard. Ulama Mesir ke dia, ulama Marikh ke dia, selagi namanya Melayu, itulah tahap dia. Wallahualam.

Gua harap lu tidak mengalah. Malah terus mara. Kasih sayang seorang ibu kepada anaknya bukan tahap MAHA seperti Allah, Hanief. Sayang ibu kepada anak hanya dalam kotak manusia. Sayang si Ibu tidak akan sanggup patahkan kaki anaknya kerana mahu menghalang perbuatan lumba judi. Tetapi sayangnya Allah boleh sampai ke tahap itu malah melebihi apa yang difikirkan manusia. Allah itu MAHA Penyayang.

Gua tak minta lu melawan si ibu, cuma faham apa yang gua nak sampaikan dalam tajuk 1-5 ini. Wallahualam.

[6]

Berkenaan dengan kesilapan dedahan butir pengenalan diri lu, pada gua hanyalah asbab Allah meminta lu upgrade fasa. Muhammad dulu bermula dari sembunyi2. Kena sound, baru upgrade fasa. Ceramah di pasar2. Then upgrade lagi sampai cedera sini-sana.

So, apa lagi bro... alang2 mandi biar sampai guna shokubutsu. Alang2 seluk pekasam biar sampai ketiak basah. Meh ikot gua Langgar Hadi. Wakakakaka. Cam lari tajuk jer nih.

Sekian dulu..

Comments

  1. Salam.

    http://hanief.blogspot.com/2011_02_01_archive.html

    ReplyDelete
  2. First time aku komen kat blog ko ni bro... Gua salam lu dua kali kat Grand Season Hotel, lu buat sombong ngn gua bro... kah kah kah....
    Aku rasa budak hanief ni hati dia cukup kental, dia tau ape yg dia buat... tambah lagi dia dah bebas dah haha...

    ReplyDelete
  3. gua baru nak mesej lu bro nk tanyakan hanif yg mana satu...wa pon cam lu gak..wa tk kenal hanif tapi wa minat bidio dia...terutama bidio 'correct'..untuk hanif wa ucapkan kekalkan semangat..'lawang tetap lawang'kata mat rusila kawan pada aduka..kah..kah..kah.

    ReplyDelete
  4. Niamakahai lu Rejam.. lu salam, kenalkan la diri.. gua mana tau.. lu SB ke, lu SU Hadi ke.. hua3..

    Cuping Merah sokong Hanif pasal dia dapat maklumat Hanif ada adik pompan cun. Blah la bai..

    ReplyDelete
  5. hanief perlu ambik iktibar daripada otai cam lu aduka...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.