Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Feb 28, 2011

Anak pemimpin pusat UMNO masuk DAP.

SHAH ALAM – UMNO sekarang yang dikatakan berbeza dengan UMNO ketika zaman ayahnya membuatkan anak Allahyarham Tan Sri Khir Johari berjuang bersama DAP sehingga dilantik menjadi setiausaha politik kepada Setiausaha Agung parti itu, Lim Guan Eng.

Zairil Khir , 28, berkata, UMNO yang pernah diperjuangkan ayahnya bersama Tunku Abdul Rahman Putra, kini adalah sebuah parti politik yang 'kosong' dan hanya tinggal jasad.
"Saya sendiri amat kecewa melihat keadaan ini. UMNO sering diperalat pemerintah bagi kepentingan peribadi," katanya kepada Sinar Harian.

Dalam situasi ini, katanya, DAP sebagai parti berbilang kaum sama seperti PKR menganggap perjuangan politik berasaskan sentimen perkauman sudah tidak relevan.

"Kita mahu tumpu kepada politik progresif untuk kebaikan bersama," katanya.

Zairil berkata, beliau sendiri sedar ramai yang memandang serong kepadanya apabila anak kepada seorang pengasas UMNO dan pejuang kemerdekaan memilih untuk berpolitik bersama DAP, bukan UMNO.

“Mereka yang berpandangan demikian tidak berupaya untuk melangkaui rangka pemikiran sempit. DAP ada wakil tertinggi daripada setiap kaum. Dalam sejarahnya, pernah ada Melayu jadi pemimpin DAP. Jelas sekali ini sebuah parti berbilang kaum,” katanya.

7 comments:

AnnoyinglyAnonymous-LemanPulut said...

Sesiapa yang masih memukul gendang "melayu masuk DAP" setelah membaca analisa kritikal SaTD yang ini justru terus menerus mencanangkan gendang kosong tersebut, boleh memilih samada patut dilabel "misinformed" atau simply berniat jahat.

Leman

atiq said...

satu idea DAP nak menjelaskan 'Melayu itu 100% berugama Islam' tak relevan. Nik Aziz dgn orang2nye mesti suka punya sebab mempertahankanyer hanyalah untuk puak asyobiah..tidak pada puak Islam macam depa.- pemerhati lok lak

sam raspiut said...

melayu cuma melayu..
sebagi umat islam takdir Allah..
umat patut berbangga dilahirkan islam.. tak kira apa bangsa, janji islam
agak-agaknya bagaimana kalau dilahirkan sebagai melayu hindu bali?
beza Dap dan UMno.. ? sebagai melayu Umno tolak agama!
melayu islam takkan tolak agama.. cuma melayu Umno..

atiq said...

misinformed
apa kait denga melayu bali lak? Politik Malaysia citer tentang Melayu Malaysia daaa..'Melayu' yang di perjelaskan oleh perlembagaan kita. Kalau ikut takrif nyer tak lah asyobiah sangat..cine pun boleh..india pon boleh..yang utama mesti islam..kalau anak aku kawin orang putih tentulah kene masuk islam..cucu aku warga malaysia bangsa melayu he he.. yang kome nak ubah--ubah kat ic tu wat per..tak mau tunjuk bangsa ler..agama ler..tulis waqrga malaysia jer dah cukup tu!

sam raspiut said...

itula wa cakap lu cuma umno melayu..
islam belum tentu lagi la
lu pikkir melayu tu supremo lu sebagai makhluk.
anak lu kawin mat salih.. baguih la dan dia masuk dlm melayu (klu lelaki la)
cucu lu cucu melayu la.. lum tentu islam umat muhammad saw
klu islam umno apa barangg..
islam umno assobiyah... haram
islam umno tolak agama sebagai sumber hukum.. muhammmad saw kata bukan umat dia..
kat mana lu paham pasai islam umno ngan islam muhammad saw..
lu betoi konpius laa...

lu ikut muhammad saw lu islam.. lu tak ikut lu islam umno la..
lu tak ikut dia camne lu claim pengikut dia..
lu cuma melayu laa.. takdir lu berbinkan nama islam

sejahtera39 said...

zairil Khir...
anak tiri aje...memang pon china tentulh suka ikut dap...

sejak zaman tok nenek kita lagi klu lu melayu lu adalah beragama islam...

klu org cina/india masuk islam bukan masuk melayu....

jadi klu china masuk dap biasalah sbb itu parti tok nenek dia..apa nk kecoh...

atiq said...

betol tu..apa kecoh sangat..tapi aku pelik ler kata perjuangkan Islam..dia tanya aku lak kalau cucu aku islam apa? ada jenis2 pulak. Aku harap cucu dia tak cari gaduh macam ayahnya bab Islam2 ni. Selagi BN ok tentu Islam jadi ugama resmi..he he boleh lah cucu aku kawin ngan cucu dia dan cicit kita kan melayu...nko nak lari mana!