Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 16, 2010

Tukar Hadi Awang untuk strategi politik Islam adalah berdosa?

Oleh : AdukaTaruna

Pada mulanya, dan sudah lama begitu, gua mengambil jalan begini. Gua tidak mengambil pusing terhadap hujah penegak Hadi termasuk mereka yang bacul tidak beridentiti seperti Ali Zaidan, Batu Api, etc. Kerana gua mahu berdepan dengan Hadi secara nyata. Gua nak tengok kalah atau menangnya Hadi dalam hujah, adakah petanda Hadi beriman atau tidak.

Penegak Hadi hanya akan mengikut arus yang berlaku sama ada Hadi berjaya digulingkan atau terus terpahat kukuh. Orang bodoh, lemah, bacul dan penakut hanya duduk di rumah dan menunggu peluang mengundi. Kemudian, apa sahaja berlaku, mereka hanya menyesuaikan diri dengan pihak yang menang.

Namun, hari ini, rakan PAS gua memberi amaran bahawa mentaliti SFH adalah majoriti dalam perwakilan. Perwakilan adalah pembolehubah. Perwakilan adalah pengundi. Pembolehubah adalah sunnah Allah. Format alam Allah. Tunduk kepada pembolehubah Allah, bermakna tunduk kepada Allah. Tunduk kepada ketetapan yang Allah create alam ciptaanNya.

Sekarang, mari kita rakam jawapan dalam kapsul masa. Kapsul masa ni kita akan rujuk kemudian nanti. Insyaallah. Lu orang rakam dulu jawapan A atau B. Then nak memekak macam gua, dipersilakan. Hidop Rosmah!

[1.]
"walaupun PAS dalam sistem Undi.. PAS mahu tonjolkan Perjuangan Aqidah ISLAM itu sendiri" - Penegak Hadi.

Menukarkan jawatan Presiden PAS yang dipegang oleh Hadi Awang bagi tujuan strategi politik Islam, dalam sistem undi, adalah mengubah hukum-hukum Islam, dan membatalkan akidah. Oleh sebab itu, hukumnya berdosa.

A. Benar.
B. Tidak benar.


[2.]
tetapi KAEDAH sekarang..
PEJUANG ISLAM.. hanya percaya dalam keadaan perjuangan apa sekalipun..
pedang ke.. pensel ke.. bila cukup syarat keimanan dan ketaqwaan..
ALLAH janji beri kemenangan!!! - Penegak Hadi.

Yang mana satu ijtihad lu orang?

A. Janji Allah itu HANYA merujuk kepada golongan yang mengikut sunnah atau ketetapan perjuangan Nabi2; serta mengikut pembolehubah alam.

B. Janji Allah itu TURUT merujuk kepada golongan yang TIDAK mengikut sunnah atau ketetapan perjuangan Nabi2, dan TIDAK mengikut pembolehubah alam. Sebagai contoh, sistem undi pensel.


[3]
persepsi awam memang perlu dilihat..tapi kalau persepsi itu tidak megambarkan mahu kepada ISLAM secara menyeluruh.. tak perlu Ikut..

FIRMAN ALLAH kepada Nabi SAW""

jika kamu banyak mengikut Zonn (ppersepsi) orang ramai.. nescaya mereka akan menyesatkan kamu"" - Penegak Hadi.

Yang mana ijtihad lu orang?

A. Mengikut zon persepsi, sesuai dengan pembolehubah alam, DENGAN menukarkan Presiden, TETAPI TIDAK memansuhkan Sistem Syura Ulama yang berkuasa mengawal Presiden, TIDAK AKAN MENYESATKAN. Dengan menukar Hadi Awang mengikut persepsi orang ramai TIDAK AKAN membatalkan akidah.

B. Mengikut zon persepsi, sesuai dengan pembolehubah alam, DENGAN menukarkan Presiden, TETAPI TIDAK memansuhkan Sistem Syura Ulama yang berkuasa mengawal Presiden, AKAN MENYESATKAN. Dengan menukar Hadi Awang mengikut persepsi orang ramai AKAN membatalkan akidah.

[4]

berapa banyak ayat ALLAH, nyatakan golongan sedikit mengalahkan yang banyak.. (ALLAH tak kata hanya melalui pedang sahaja)

Yang mana satu ijtihad lu orang?

A. Allah memberi kemenangan kepada 300 tentera beriman vs 3000 tentera munafik dalam keadaan 10 juta golongan bodoh, bacul, lemah dan takut mendedahkan identiti HANYA menanti nasib mereka di rumah. Mereka akan mengikut pihak yang menang.

B. Allah memberi kemenangan kepada 300 tentera beriman vs 3000 tentera munafik dalam keadaan 10 juta golongan bodoh, bacul, lemah dan takut mendedahkan identiti, menanti di rumah menggunakan kuasa pensel mereka.

[5.]


cuba lihat ketika zaman Umar.. semasa perang di iraq.. perang berlarutan lama tanpa siapa yang menang..
kemudian mereka mengadu kepada saidina Umar..

apa kata Umar:: kamu telah meninggalkan sunnah rasul.. bersugi dan solat malam..

kemudian tentera muslimin Menang!!!


Hukum Alam perjuangan ISLAM.. ALLAH janjikan kemenangan bila pejuang2 dan Penyokong2nya betul bertaqwa kepada ALLAH.." - Penegak Hadi.

Yang mana satu ijtihad lu orang?

A. Ketika PAS Terengganu menang untuk memerintah Terengganu 1999 melalui undi pensel, tentera PAS termasuk Hadi Awang dalam keadaan beriman. Semua mereka menggosok gigi menggunakan kayu sugi.

B. Ketika PAS Terengganu kalah 2004, bedah siasat mendapati Panglima Perang Undi Pensel mereka, Hadi Awang menggogok gigi menggunakan Colgate. Menggunakan Colgate tidak beriman dan berdosa.

C. PAS Kelantan menang PRU sehingga sekarang adalah sebab kesemua mereka tidak menggunakan Colgate dan tidak pernah meninggalkan solat malam. Setakat AbangHensem menggunakan ubat gigi Thailand, tidak mengapa. Kerana beliau bukan tentera Islam.

D. Err... gua dah kompius.

Gua dah kompiusss!!!



30 comments:

tungkaran hati.blogspot said...

Saya masih mengharapkan perjuangan PAS seperti dahulu, perjuangan yang jelas untuk diperjuangkan...tetapi kini setelah Nik Aziz menjadi penentu, dasar perjuangan PAS telah tersasar jauh....! juga jauh dihati saya.
Berdirilah PAS dengan bermaruah tanpa PKR dan DAP terutamanya, janganlah diperbodohkan oleh mereka...! kembalilah pada perjuangan asal semoga kita rakyat Malaysia dapat keberkatan daripada perjuangan PAS.
Kembalilah kepada perjuangan asal....sebuah negara Islam yang berdaulat!

Contact Information said...

wa komen gambo dulu laa..

tgh meneran ker?^_^

mcm soalan exam lak lu wat yeaa.
wa kene bukak kitab dulu laa
sebelum jwb...haha

wa rasa lu kene wat 50 dalil nape "hadi dikambeng itam utk memenangkan PAS."

ataupon..

"Hadi vs PAS
mana keutamanan nya."

SearchForHeaven said...

hehehe..
wa takde masalah nak tukar..
nak tukar.. tukarlah..

tapi lu nak tukar pemimpin yan kebanyakannya dipilih oleh ulama..
kena ikut Hujah Ulama..!!

dengan Hujah Quran dan Hadis pun kantoi..
nak pergi jauh macam mana Bro??
sampai TGHA mati.. lu orang tak dapat tukar!!
jadi kerja sia-sia...

DALAM PAS..
wa tak nafi ada profesional macam wa ramai..
tapi profesional tak berjuang macam pihak ustaz tunjukkan..
wa tak cakap semua ustaz tu baik.. ada jugak ustaz cikai.. tapi bila berhujah dengan quran dan sunnah apa yang dibuat mereka salah.. mereka akan akui..

Dalam PAS..
profesiional yang faham akan ISLAM .. mereka tahu memberi wala kepada Ulama.. bukan hanya tahu membangkang dalam jemaah..

dan ramai juga Profesional faham mana kedudukan ilmu profesional dalam bidang agama..
bila mereka ingin buat keputusan.. rujuk Ustaz2 dahulu..

LU NAK BUANG TGHA tapi.. tak faham dan tengok situasi.. last2 jadi pengacau.. hihi..

nak suruh TGHA tak berdosa pun..
tapi apabila menyalahai hujah ulama yang berpandukan Quran dan Hadis..
Lu kena analisa balik..

nak tunggu 10 tahun nak kemuka 4 soalan??
wakaka.. masa tu.. mungkin TGHA dah takde..
mungkin masa tu.. lu bleh raikan kemenangan menjatuhkan TGHA kot..

tapi kepimpinan PAS tetap akan disandarkan kepada Kepimpinan Ulama..

Lu nak kata Kempimpinan ulama adalah doktrin Sesat!!
apa hujah Lu??
dah refer dalil dari sirah, quran dan sebagainya??

herm.. kalau setakat logik akal macam sekarang.. huhu..
well.. setakat itu jer laa.. pemikiran teori tanpa sandaran..

TheSniper said...

Calon DUN tempat wa ulama tapi cari suiz bukak laptop tak jumpa dari dulu sampai sekarang. Masih wala mengajar guna kitab yang dah bercerai kulit. Ulama level berapa agak2nya? Bertanding pilihanraya pun masih mengekalkan kalah dari dulu sampai sekarang. Wa pun konpius dari dulu sampai sekarang.

SearchForHeaven said...

bro sniper..

rasanyadalam article lepas lu cakap.. DUN dan MP lu orang PAS..
laa ni plak.. cakap calun tempat lu kalah manjang..
mana satu yang betui ni??
wa konpius gak ni.. hehe

herm.. kalu kira ulama tempat lu sama dengan ulama tempat lain.. habiss laaa..

wa pun bleh cakap..
profesional kat tempat wa.. takut sangat dengan pengundi India lari..
padahal pengundi India ni ugut dengan kebendaaan..
nak tanah laa.. bla2.. bla2..
habis tu takkan calon profesional tempat lain pun sama??

Contact Information said...

PAS kono baca suasana dan tuntutan semasa..tanpa mbuang iman & taqwa..
sunatullah dan janji Allah.


wa tarak nampak
HADI digugurkan
akan merugikan PAS.
nape HADI.. ada jawatan baru nak berjuang ke?^_^
leh letak HaDI sesuai dgn suasana dan tuntutan semasa.
ketua wakil presd PAS utk gerakan islam luar negara. ^,^


yg PASTI,
HADI 20thn jadi pimpinan beso..
PAS tidak beroleh kemenangan dlm menentang BN/UMNO dlm menguasai Msia.
so leh katakan,
HADI bukan pilihan Allah utk PAS
menang dlm menguasai Msia. ^,^


mana tahu
tukar aje HADI
terus PAS menang...
sobab 20juta...50juta..
klu Allah nak menangkan PAS
diaorg pangkah PAS... ^_^ "

AdukaTaruna said...

Satu lagi soalan.. apsal SFH tak dapat jawab soalan2 gua? Ngee....

Walau engineer, kemampuan berfikir lu adalah saiz otak darap peratus teroka.

Dakwaan gua. Setuju, setujulah.. tak setuju, tak setulah. Apa pun test la jawab soalan2 gua tu.

SearchForHeaven said...

lorr.. nak tukar.. tukar je laa..

kan wa dah cakap..

lu nak kena yakinkan perwakilan..
tak pu lu nak kena yakinkan TGHA supaya letak jawatan..
itu je..

tapi.. Kalu lu nak yakinkan Hujah perwakilan yang kebanyakannya Ulama..
lu kena guna dalil Quran, hadis dan ijma'

lu cakap pasal persepsi 300 juta kali pun..
dah ulama berpegang kpd dalil Qatii..
bukan hanya dalil akal semata-mata..

lagipun tok guru hadi awang baru jadi presiden semenjak 2002..
dan pakatan rakyat tercetus selepas 2008 TGHA dan majlis syura bersetuju menggunakan kaedah tahaluf siyasi..

idea prinsip2 tahaluf siyasi ini.. antara penyumbang idea ialah TGHA..

lu kata mana tahu???------ hehehe..

bro.. kalu hujah ni lu pakai.. memanglaa geng ulama tolak..

dalam kaedah feqh..

""menjaga Kebaikan/kedudukan sekarang lebih utama dari mendapatkan perkara yang belum tentu berjaya jika kedua-keduanya berada dalam faktor yang sama..""

lu pi tanya ustaz2 dulu.. sebab nanti lu pun nak berhujah dengan Ustaz2 gak.. hehe

dalam feqah..
hukum Akal sekalipun.. masih tidak dapat mengatasi ijma' ulamak..

lu nak islamic state.. tapi cara ulama mengambil hukum.. lu macam tak faham ke??
camana nak islamic state camni??

SearchForHeaven said...

hahaha..

lu nak suh wa jawab soalan lu??

lu tak cakap.. wa ingat lu nak survey utk orang lain.. wakaka..

otah wa sekerap je bro..
otak lu genius maa.. mana bleh lawan..
otak wa hanya dapat ikut hujah Quran dan Sunnah je...

meh wa try jawap soalan lu..

1.B. tidak berdosa.. haha.. apa kaitan statement wa tu..

2.A.. berdasarkan firman ALLAH dalam surah al-anfal, attaubah dan al-hud

3. lorrr... soalan ini.. gila tak relevan..masa bila wa cakap Tukar presiden Sesat!!! wa bawa ayat ni supaya berhati-hati.. lu pi baca tafsir surah al-hujarat!!!


wa dah cakap.. lu nak tukar TGHA..
tukarlaa...

tapi sistem Tukar tidak perlu ikut persepsi Orang awam..
Sistem tukar pemimpin harus bersandarkan Quran dan Sunnah..

lu faham tak wa tulis apa sebelum ni??

hehe... lu memang bijak meninggalkan sebahagian maksud ayat wa.. untuk tujuan tertentu... hehe..

wa tak nafi tu..
lu bijak bab ini..
hehehe... memang laa nampak lu genius bro..
quote ayat ni.. lu alihkan ikut maksud lain.. ..hehe...

AdukaTaruna said...

soalan 4 dan 5 tak nak jawab ke bro? Lalalalala....

Contact Information said...

< " ""menjaga Kebaikan/kedudukan sekarang lebih utama dari mendapatkan perkara yang belum tentu berjaya jika kedua-keduanya berada dalam faktor yang sama.."" >


bro.SFH
yg pasti HADI tidak berjaya memenangkan PAS dlm menguasi Msia
selama 20thn berada dlm saf kepimpinan beso.
yg tu dah PASTI.. ^,^
menukarkan HADI kpd yg lain belum PASTI lg..mungkin PAS berjaya mungkin TIDAK.
tp yg PASTI 20thn record HAdi PAS
tidak berjaya. ^_^

mcm kes UMNO gak bro.
yg PASTI
UMNO perintah Msia 50thn
ni lah yg terjadi.
PAS belum perintah Msia,mungkin lebih baik mungkin hampeh.

SearchForHeaven said...

ehehe...

soalan 4..

-- konpius maa soalan lu.. wa tak faham.. kalu tak faham tak leh nak jawab.. ..

soalan 5

D.. lu konpius maa..
haha
--perjuangan memang kena ikut Sunnah rasulullah SAW.

wa bawakan cerita Saidina Umar untuk menunjukkan Bagaimana orang zaman dahulu begitu berpegang kepada Sunnah walaupun seperti sunnah itu tidak LOGIK..

PAS terengganu kalah pelbagai sebab..
Betull.. tak ikut sunnah..
ramai ikut emosi semasa menjadi JSR dan sebagainya..
kekalahan bukan sebab pimpinan tak ikut sunnah.. tapi pejuang tak ikut sunnah..

Lu macam mempersendakan kata-kata Umar je..

wa bukan suruh lu tumpukan kepada amalan sugi dan solat malam..
tapi wa suruh tumpukan kepada Berpegang kepada Quran dan Sunnah walau dalam keadaan mana sekalipun..


hehehe.. patut lu konpius maaa..
lu genius sangat!! hehe..

SearchForHeaven said...

hahahaha...

bro information..

lu dalam loop yang lama maa.. wakaka

adakah lu nggak faham sama itu kaedah feqh..???

menggantikan UMNO dengan PAS.. mana boleh guna kaedah tu..

UMNO.. perjuangan kebangsaan..
PAS .. perjuangkan ISLAM..
hanya ISLAM diredhai ALLAH..

hehehe..

kan wa dah cakap..

lu orang PAKAI LOGIK AKAL SAHAJA!!

kalau setakat logik akal..

lu punya idea berlegar sekeliling lu orang jer aaa..

tak sampai pada golongan hard core dalam PAS..

hehe...

A-Quran itu mukjizat Ilmu..
dalilnya semua ada dalam A-Quran dan Sunnah..

TGHA 20 tahun dalam PAS.. ye ke??

jadi presiden tahun 2002..
jadi naib presiden tahun 1983..
Ketua Pemuda PAS terengganu 1976.
Ketua ABIM terengganu 1976.

memang tidak berjaya memenangkan pilihanraya..

tapi dari segi Aqidah dan pedekatan ISLAM..

gagasan TGHA berjaya membawa

1. orang UMNO tak lagi berani memisahkan antara Politik dan ISLAM
2. Membuka ruang dakwah politik lebih luas dengan kaedah tahaluf siyasi
3. Perjuangan ISLAM PAS mendapat sokongan daripada pertubuhan2 ISLAM yang betul2 perjuangkan ISLAM seperti HAMAS, Ikhawanul Muslimin dan Jamiat Islami..

Contact Information said...

< "menggantikan UMNO dengan PAS.. mana boleh guna kaedah tu.. ">

bro.SFH
ayat tu biasa kita dengo bro.
BN/UMNO dah perintah 50thn dgn track record.
PAS belum perintah Msia sehari pon
kecuali berpakat dgn UMNO/perikatan.
tu ayat sogokan yg biasoo..utk rakyat msia memilih UMNO/BN

so ganti PAS dgn UMNO belum tentu PAS lebih baik atau hampeh.


begitu gak dlm kes HADI ni,
Yg PASTi HADI 20thn lbh dlm saf pimpinan beso
belum lg menguasai Msia.
ganti HADI dgn yg lain belum pasti lebih baik atau lebih teruk.
TAPI 20thn HAdi mjadi saf kepimpinan beso dah TERBUKTI HADI tidak berjaya menguasai Msia.



< "gagasan TGHA berjaya membawa

1. orang UMNO tak lagi berani memisahkan antara Politik dan ISLAM
2. Membuka ruang dakwah politik lebih luas dengan kaedah tahaluf siyasi
3. Perjuangan ISLAM PAS mendapat sokongan daripada pertubuhan2 ISLAM yang betul2 perjuangkan ISLAM seperti HAMAS, Ikhawanul Muslimin dan Jamiat Islami....">

tu usaha2 HADI semasa mjadi pimpinan PAS selama 20thn lebih mjadi pimpinan.

dgn tergugurnya HAdi.
belum PASTI lg,
mungkin leh baik.. mungkin lebih hampeh.
Tidak PASTI.
adakah ni yg merisaukan lu?
kerisauan lu sama mcm kerisauan majoriti golongan rakyat Msia yg menyembah UMNO/BN.

ayat yg biaso kita dengo dari puak PAS.
Bg PAS menang,
klu teruk tukar blk ke UMNO/BN.
maka begitu gak jawatan Presd ni,
kasi ruang
sahabat lain lak jawatan tu,
awak dah 20thn lebih dok dlm saf kepimpinan tu, masuk department lain lak.^_^


adakah HADI berjaya digantikan buat masa kini.?
bg wa,
TIDAK.

TaPI Kalau Allah nak gugurkan HADI
dlm saf kepimpinan.Tiada yg mustahil bg Allah. ^_^
mengguna pakai fahaman atau istibat hukum
20juta 50juta klu ALLAh nak menangkan PAS..20juta org pangkah PAS. ^_^


<" TGHA 20 tahun dalam PAS.. ye ke??

jadi presiden tahun 2002..
jadi naib presiden tahun 1983..
Ketua Pemuda PAS terengganu 1976.
Ketua ABIM terengganu 1976. ">

maap,
kesilapan fakta
20thn lebih terlupa..la ni dah 2010..bukan 2000 lg.
maap atas kesilapan.


< "...UMNO.. perjuangan kebangsaan..
PAS .. perjuangkan ISLAM..
hanya ISLAM diredhai ALLAH.. ">

bg wa
tiada masalah COP perjuangan apa pon.
klu ia cume 1 strategi utk
menarik atau mgerakkan ati utk bersama dlm main dan menang game ni.

klu UMNO dgn CAP perjuangan bangsa nya, mendaulatlan ISlam dlm system bernegara.ada masalah?
lu ada masalah COP yeaa..
wa TIADA.

tp UMNO dgn COP perjuangan bangsa nya, menhampehkan islam dlm system bernegara. tu yg wa ADA masalah. ^_^

AdukaTaruna said...

Lu ni macam keling la SFH. Ramai saksikan lu ni. Dari ramai penegak Hadi, skang semua dah terpaksa terima hakikat. Senyao dah.

Meh sini gua bagitau lu Keling atau tidak.

1. Lu cakap janji Allah tak kira ikut sunnah atau tak. Tak kira pedang atau pensel.

2. Pastu lu cakap sebab kalah atau menang adalah tidak ikut sunnah. Padahal kat no satu lu cakap Allah tak kata pun ikut pensel ke ikut pedang (sunnah). Keling tahap pertama ni. Bodoh gak enggineer Melayu nih.

3. Then, lu bagiu dalil, kemenangan tentera umar adalah kerana tidak meninggalkan sunnah. Antaranya bersugi dan solat malam.

4. Then lu akui time kalah tu tak ikut sunnah.

Soalan gua kepada gen keling lu ni ialah :

A. Time menang, PAS Ganu ikut sunnah ke tak?

B. PAS Kelantan sampai skang masih menang tu tanda tak tinggal sunnah ke?

Dey..... yenna? Haha. Sedih majoriti perwakilan intelek tahap SFH.

Ramai saksi ni bro.. dari ramai penegak Hadi, kini semua dah tersenyap. Tinggal lu jer. Gua nak suruh lu jawab. Mana tau lu pun senyap gak.

Senyap golongan yang bodoh hanya akan menyesuaikan diri kepada pihak yang menang.

Semoga Allah izinkan Hadi digugurkan. Amin.

Jangan lupa jawab soalan. Dan jangan fokus kepada benda lain setelah gua berhasrat memerangkap lu kali ini. Sebelum ni gua malas layan. Out of standard.

Sorry la bro.. kalau cara gua ala2 angkuh atau kurang ajar. Kat sini jer gua macam tu. Lu hentam gua, gua hentam lu. Kat luar kita friend. Kalau hati kecik, ada taman dalam, lu masuk web murai jer la. Tak pun ahadiat alkhasyah. ntah cane ntah eja nama penulis kegemaran Hanz tu. hua3...

TheSniper said...

SFH,
Wa tertinggal 'calon'. Calon Parlimen dan calon DUN tempat wa dua2 PAS.

SearchForHeaven said...

hehehe...

lu tak faham kaedah feqh.. lu cakap wa keling.. wakaka..

wa tau laa lu nak perangkap wa soalan tu... wakakaka..

hehe... lu faham tak SUNNATULLAH.. dan SUNNAH kemenangan orang2 beriman dan bertaqwa??

sebab tu wa bagi Dalil Quran dan Sirah..

sunattullah dalam Dunia.. golongan banyak menang lawan golongan sedikit!!

Tapi dalam Sunnnah PERJUANGAN RASULULLAH DAN SAHABAT YANG BERIMAN.. Kemenangan Orang beriman bila mengikuti apa yang Nabi perintah walaupun sekecil2 perkara seumpama siwak dan solat malam!!

ikut sunnahtullah ke Nabi Musa as dapat belah laut??

ikut sunnatullah ke orang muslim menang perang Badar??

hahaha...

wa dah tau.. lu akan come out we reply.. tapi ayat yang lu bawa nampak sangat kekurangan faham kaedah Siasah syariee...

hehe.. yer laa.. kalau tak genius..
takkan bleh wat cerita kat mahmakah akhirat guna ayat... pundek lu..

lu terlalu cerdik laa sampai lupa nak semak adab dan hukum bila berbicara bab2 perkara ghaib..

wa memang engineer intelek melayu maa.. hehehe..

SearchForHeaven said...

wa bagi SOALAN EXAM satu laa... subjektif maa..

1. bagi makna SUNNAH??

2. Bagi makna Sunnatullah??

3. Apa beza antara orang2 Beriman dan orang tak beriman??

4. Demokrasi ni.. jihad atau politik?

5. gosok gigi tu.. sunnah atau sunnatullah??

6. Adakah sama Janji ALLAH untuk orang beriman dan Kafir??

hehehe..

wa bising sebab takde kije sangat ni..
kesian kat blog lu ni..
cuma PENEGAK LU je... wakakaka

salah pun tak nak tegur..
dah ditegur pun.. berlagak sombong.. wakakaka

-- pundek lu kat mahkamah akhirat tu...--- betulkan balik.!! ataupun tarik balik..!!

lu jangan ulang cerita saiditina Aisyah dan saidina Ali..

sombonng2 sangat walaupun kat sini.. tetap dikira ALLAH..

Contact Information said...

Kesimpulan perbincangan,
tiada SESAT,HARAM utk mengantikan HADi dlm suasana dan tuntutan semasa yg ada.


bg wa
IA WAJIB, andaikata IA FAKTOR UTAMA yg BOLEH MEMENANGKAN PAS dalam realiti suasana dan tuntutan semasa.


keUTAMAAN wa PAS
bukan Individu tertentu.
wa sanggup kambeng hitam individu2 tertentu,
demi utk PAS mencilok agamaNYA dalam system bernegara.

SearchForHeaven said...

hehehe..
bila plak wa cakap sesat ni??

wa cakap berdasarkan ayat Quran..
bila terlalu ikut PERSEPSI/ZONN..

dan lu orang nak tukar sebab ZONN.. bukan atas badan tubuh TGHA..

mak aii... bagi lu WAJIB tu...

""Kesimpulan perbincangan,
tiada SESAT,HARAM utk mengantikan HADi dlm suasana dan tuntutan semasa yg ada.""

frasa ayat terakhir lu.. TUNTUTAN SEMASA..

itu menggambarkan persepsi..
so.. kalau setakat persepsi tapi hujah dari segi Quran dan Hadis tak kuat..
camana lu nak YAKINKAN perwakilan.. hehehe..

tapi.. takper..

Adukataruna genius.. cara camni boleh jalan.. wakaka..
pendapat genius memang tepat..

Quran dan Hadis ada2 tempat2 tertentu je boleh pakai..

kalau ada persepsi.. kita pakai persepsi.. huhu..

Taliban said...

bro AT & the gang,

gua syorkan tak perlu langgar hadi la.kalau lu org dpt yakinkan dia punya kelemahan pun dia takkan turun takhta.gua igt baik lu story dgn tgna.dia open sikit dan ckp dia pun perwakilan bole terima.nak yakinkan perwakilan yg lantik presiden ni yg ssh ni,kena geng2 ustat gak bak kata bro sfh.sementara nik aziz masih idop ni la,kalau dia dah takde lagi ssh..

Contact Information said...

bro.SFH..
wa pon tak kata lu ckp SESAT.


Klu tuntutan dan suasana semasa berubah dari masa kini,
mungkin HADI lebih sesuai pd masa tu.
seperti mana yg katakan,
Keutamaan wa Kemenangan PAS
dari kemenangan individu yg memegang jawatan.


kuat atau tidak perspesi ni,
leh dilihat dgn kehadiran nabi yg ummi.

Allah jadikan nabi ummi,
agar perspesi manusia2 yg menyatakan Islam ciptaan beliau terbatal dgn mudah.


Perwakilan?
tiada yg mustahil bg Allah.
seperti mana 25juta or 50juta leh pangkah PAS dgn kekuasa Allah.^_^ adakah mustahil HAdi dijatuhkan dgn Kuasa Allah?
Tiada yg mustahil bg Allah.



Quran vs perspesi

perspsei manusia menyatakan ISlam ciptaan muhammmad s.a.w.
kejadian nabi ummi membatal perspesi manusia2 tu.
mana mungkin perspesi tidak dihiraukan dlm sunatulllah kehidupan didunio.


buat bro.SFH
rasanya wa paham lu punye pandangan dan keadaan.
wa pon pernah berada dlm keadaan lu.
cadangan wa,
lu g masuk majlis2 ilmu
elakkan diri dari mengikuti 1 aliran pandangan...

Contact Information said...

wa masih kureng nampak,
nape HAdi perlu dipertahankan
klu beliau melambatkan atau kureng diyakni oleh masyarakat Msia pd PAS.


mungkin ada dalil yg mengatakan
jawatan perlu didahulukan
dari kepentingan ISLAM.


seperti wa cadangkan.
lu try survey HADi vs Nizar dlm
kontek Msia.?
gunakan kelebihan yg ada utk mlonjakan sokongan pd PAS demi utk
mbawa islam dlm system bernegara.

apa perlu dipertahankan,
klu ia melambatkan sokongan pd PAS.

adakah hala tuju PAS menjadi halatuju UMNO bila mana HADI ditukar dgn muka yg baru?

SearchForHeaven said...

hehehe... sebelum ni.. adukataruna cakap wa hujah cam keling..

hehehe..
tapi setelah teliti daripada hujah2 atas..

ramai jugak terbelik dan tersepit..

1. tersepit antara sunnatullah dan Sunnah

2. tersepit antara Mahu ISLAM dan pendekatan ISLAM..

3. tersepit antara Akal dan Dalil Naqli..

4. tersepit antara Melayu dan genetik

5. tersepit antara Genius dan mengaku genius..

6. terkeliru manaa teori dan mana fakta yang Hakiki iaitu Quran dan Sunnah Nabi SAW.

Contact Information said...

bro.SFH

sila perjelas
mungkin leh kongsi2 bsama.

Taliban said...

gua pun nk baca jgk penjelasan bro sfh.care to share?

contact info lu ni bro uma ke?mesti lu mls nak comment sbl ni sbb kena register haha celaka punye AT

Hanz Newman said...

WELL ada yang sebut-sebut nama wa, apa da hal ni AT? Lu tak habih habih lagi 'kacau' SearchForHeaven tu...biar la dia dengan 'prinsip' dia tu. Dia pro yang ikut ulamak politik cam TGHA. Dia bukan cam kita yang nak ulamak pro cam TGNA, boleh bawak ke tengah ke tepi semua keadaan. Perintah negeri (Kelantan) pun boleh & bagus, ceramah, tazkirah pun buat, takat main politik & baca rentak politik UMNO dia sentiasa dapat patahkan, kira bagus/hebat ..TGHA? Bagi kawasan Marang perapu dia boleh la ...bagi perintah negeri, lingkup, gagal - 1 penggal saja? 2008 ada gelombang tsunami politik pun dia & geng dia tak dapat tawan balik Terengganu? What a loser! Akibat tak ikut sunnah ke tu SFH? Ya, biar kalah asal Islam menang? Alasan!

Ho ho ho

Contact Information said...

ntah laaa

PAS kalah asalkan Islam menang.?

mungkin ada org nampak kekalahan PAS mungkin leh menangkan Islam.
tp wa tak berapa nampak lg mungkin iman & taqwa belum tahap gaban Z.
wa melihat dari mato kasoor
tanpa bermimpi. ^_^

biji mata wa
cume nampak
mengundur diri dari jawatan
mungkin leh menangkan PAS.^,^

zaragosa said...

lama aku xmasuk blog ni.

aku perhati,kebanyakan pengunjung blog ni banyak guna akal dari dalil quran n hadis.hehe,x kemanala korang kalau camtu.kalau ko sembang pasal DAP aku xheranla.ni pasal pas.

satu benda aku nak bgtau kerana terlalu menggunakan akal fikiran jugak Iblis dihumban keneraka. Kerana pada akal fikirannya api itu lebih baik dari tanah.hehe.

ok goodbye..

Contact Information said...

bro.zaragosa

tu semua perspesi lu je bro. ^_^


Allah kasi akal utk guna pakai,
bukan bermakna campak quran dan sunnah.
hadis yg ditafsir pon punye mcm2 pandangan pasti ia mgunakan akal yg diberi olehNYA.

bg wa
kehadiran lu perlu
utk timbang balik pandangan2 yg ada.