Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 26, 2010

Syiah tu cane, Aduka?

Oleh : AdukaTaruna

Ah... sudah. Ah.. sudah.

Nampaknya artikel Reformis Jalanan yang gua up as N3 gua dengan tajuk yang gua taip sendiri berbunyi : "Gua Syiah! So what? mendatangkan kekeliruan kepada pembaca-member gua.

Gua ramai geng dari unibersiti. Dah masing2 tanya gua pasal Syiah. Mampos. Gua sepatah haram pun tak tahu menatang Syiah nih. Menatang ASWJ pun tak khatam lagi. Dah Syafie dan ASWJ secara baka.. pastu Melayu plak. Gitu la kawe.

Gua memberontak mana yang gua memberontak jer. Mana yang gua blur, gua dok dediam. Haha. Dan artikel Reformis Jalanan tu mengandungi unsur2 pemberontakan gua. Bukan pasal agama, tapi pasal Melayu. Kan ke gua cakap sampai buih2 mulut jari gua nih. Sokong gua dan yang lain2 ikut tajuk. Jangan ikut serban atau ikut setiakawan.

Ikut keahlian.

Kalau lu rasa dan yakin lu lebih terer pasal bola dari Sultangopal, lu jangan malu2 Melayu. Lu belasah jer. Fight dalam bidang intelek bidang yang lu yakin tu. Siapa setuju, setuju lah. Siapa tak setuju, tak setuju lah. Bukan suruh bertumbuk macam UMNO.

Tak payah malu2, segan2, rendah diri2, tersipu2, lemah gelamai. Takda masa nak layan bai. Lu kena keluar dari kelompok cendiakawan Melayu. Kecik2 hati, terguris2 hati, pergi jahanam.

Tapi, kalau lu agak lu tak tahu apa, dan kita rasa si A lebih arif untuk setakat pengetahuan kita pada hari ini, maka; belajar lah. Tengok2 sket pandangan mereka.

So, bab Syiah ni... dan sebab lu dalam kelompok pendakwa mereka adalah ASWJ; meh kita belajar sikit2 as basic dari pendakwa ASWJ sendiri dulu. Dah faham basic ni, kita upgrade level plak.

1. Rujuk Hadi Awang di sini : Klik kat sini bai. Gua siap donlot lagi nih. Tapi sebab Melayu, tak gak dengar2. Kuang3..

2. Rujuk MAZA di sini : Klik kat sini bai. Tapi kena beli la buku tuh ("Pertelingkahan Para Sahabat: Antara Ketulenen Fakta dan Pembohongan Sejarah"). Payah tu nak carik tu. URTV senang la. Kalau lu terlepas edisi majalah Mangga, lu kontek jer zargus ke C++ ke Restless ke.

Lepas tu, dah tentu jangan dengar sebelah pihak jer. Kalau lu berani, lu g kuliah Syiah. Takper.. takper. Gua galakkan. Pelajar unibersiti kena berani. Setakat tido lokap semalaman pasal semangat inkuri, lagi bagus dari lu tido lokap pasal kantoi berkapel2 tuh.

Setakat pelajar unibersiti masuk unibersiti pasal budaya, pasal mak dia nak tengok anak dia pakai tali leher, khahk tuih! Gua kahak jer budak pundek macam nih.

6 comments:

Contact Information said...

wa rasa bro.SFH tahu kot.
lu org ASWJ pon kantoi lg..^,^

rosley said...

Salam AdukaTaruna, tadi dok melilau nasib baik tak kena kahak. Kahak pelbagai warna. Ingat tak nak singgah tapi tengok ada kahak meleleh singgah jap.
Kalo orang tanya jawab je syiah tu maknanya pengikut, penyokong, pengundi dan lain-lain kalo penyokong pas jadi syiah pas, kalo penyokong BN jadi syiah BN, kalo penyokong Najib jadi syiah Najib, kalo penyokong Rosmah syiah Rosmah. Semuanya masuk kategori syiah. JAIS tu syiah BN dan Umno. Lepas ni JAIS kena siasat pulak.
Kalo orang tanya apa pula Ahli Sunnah Wal Jamaah mereka yang mengambil sunnah dari semua sahabat sebab itu adajamaah (ramai atau belambak). Salam.

Restless said...

AT ni syiah Nora Danish la yekk incik rosley?hua3...

Evelyn said...

isu syiah di gembar gemburkan ni ada maksud tersirat. semuanya berpunca dr malaysia yg mula nak tunjuk belang kat iran. ari tu kan siap warning kat iran pasal isu nuklear? bleh plak malaysia warning iran, sedangkan kalau isu lain, buat bodoh. US violate kyoto, menikus mcm tahi tikus.

so isu nya skrg, kenapa tetiba isu syiah ni melarat2? ini platform untuk apa kah?

divert, jgn tak divert.

blurghhhh.. wa paling bosan kalau puak2 syiah puak sunni ni bukak topik diorang. wa rasa nak tarik2 rambut sbb menyampah. hahaha

Hanz Newman said...

Ho ho ho ..Elyn

Tarik jangan tak tarik rambut tu!~

Unknown said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島機加酒 長灘島必買 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體